Poszatkowana kapusta
Pixabay/Pavlofox/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Kiszona kapusta przechodzi proces fermentacji, dzięki któremu jest zdrowsza niż świeża. W główce kapusty jest tyle samo witaminy C, co w cytrynie, a fermentacja sprawia, że wytwarza się jej jeszcze więcej. Kapusta jest też źródłem witamin z grupy A, D, E, K, błonnika i rutyny. Oprócz tego zawiera siarkę, wapń, fosfor, magnez i potas. W kapuście kiszonej dodatkowo występują kwas askorbinowy i mlekowy, dzięki czemu pełni ona rolę naturalnego antybiotyku.

Jak jeść kiszoną kapustę?

W Niemczech odbywa się festiwal kiszonej kapusty, który co roku gromadzi aż 40 tys. osób. Kiszoną kapustę warto jeść jak najczęściej, przed podaniem trzeba jednak pamiętać, by nie pozbawić jej cennych kwasów i enzymów ułatwiających trawienie tłuszczów. Powszechnym błędem jest płukanie, które sprawia, że kapusta kiszona traci właściwości nabyte podczas fermentacji. Najlepiej więc jeść ją prosto z beczki.

Wpływ kapusty kiszonej na układ odpornościowy

Naturalne enzymy i bakterie zawarte w kiszonej kapuście sprawiają, że działa ona jak antybiotyk, co zauważono już w XVII wieku, kiedy to załoga żadnego statku nie mogła się obyć bez beczki wypełnionej poszatkowanymi, zasypanymi solą liśćmi. Szkorbut, owrzodzenia, bóle rematyczne i odmrożenia dzięki niej występowały znacznie rzadziej. Przyczyna tkwi w fakcie, że kiszona kapusta wzmacnia układ odpornościowy.

Wpływ kapusty kiszonej na układ pokarmowy

Zawarty w kiszonej kapuście wapń i potas regulują procesy trawienia. Natomiast kwas mlekowy oczyszcza przewód pokarmowy z bakterii gnilnych, co stwarza warunki do rozwoju dobroczynnych bakterii jelitowych. Skuteczną kuracją oczyszczającą jest picie pół szklanki soku z kiszonej kapusty trzy razy dziennie (rano na czczo, a wieczorem – pół godziny po kolacji). Poza tym kiszona kapusta pobudza pęcherzyk żółciowy do produkcji soków trawiennych, wspomaga perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, łagodzi żylaki odbytu, wpływa też korzystnie na pracę wątroby i śledziony. W medycynie ludowej pije się sok z kiszonej kapusty również po to, by wzmagać apetyt. Niskie pH kiszonej kapusty może jednak negatywnie wpływać na wrażliwe żołądki i u niektórych wywoływać wzdęcia.

Kapusta kiszona na kaca, astmę i odchudzanie

Kapusta kiszona wpływa pozytywnie nie tylko na sprawność układu odpornościowego i pokarmowego, ale ma jeszcze kilka innych właściwości, o których warto wiedzieć. Zawarte w niej witaminy z grupy B dotleniają, a więc mogą niwelować szkodliwe skutki działania alkoholu.

 

Dlatego na kaca warto zrobić sobie kapuścianą kurację oczyszczającą. Sok z kiszonej kapusty łagodzi też kaszel, zatem jest szczególnie polecany astmatykom. Pity regularnie sprawia, że dolegliwości stają się o wiele mniej dokuczliwe. Kiszona kapusta pomaga też w odchudzaniu, ponieważ ma bardzo niską wartość kaloryczną – już 100 g daje uczucie sytości, a zawiera zaledwie 16 kcal.

Kapusta kiszona – częsta zachcianka ciążowa

Warto też wspomnieć o jedzeniu kiszonej kapusty w czasie ciąży. To jedna z najczęstszych zachcianek przyszłych mam, które obawiają się, czy jej zaspokajanie nie spowoduje negatywnych skutków. Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań do jedzenia kiszonej kapusty w ciąży, o ile zachowuje się umiar, raczej nie występują wzdęcia, a obecność tak zdrowego dodatku w diecie matki może wpływać na rozwój dziecka tylko pozytywnie. Ludowy przesąd mówi, że zachcianka na kiszoną kapustę to znak, że urodzi się chłopiec.