figi na desce
©matka_Wariatka/Fotolia

Jakie właściwości mają figi, owoce figowca pospolitego?

figi na desce
©matka_Wariatka/Fotolia

Figowiec pospolity uprawiany był już przez starożytne cywilizacje Bliskiego Wschodu, Egiptu i Grecji. Choć można uprawiać go jako roślinę ozdobną, a jego drewno znajduje zastosowanie w stolarstwie, to jednak głównym powodem uprawiania figowca pospolitego są jego owoce – figi. Można je jeść zarówno surowe, jak i suszone. W obu postaciach zawierają dużo witamin i cennych składników mineralnych.

Figi źródłem wapnia

Zarówno świeże, jak i suszone figi zawierają wapń, pierwiastek, który wchodzi w skład kości. Zapobiega on między innymi łamliwości kości, psuciu się zębów, bólom mięśni. Dzienna zalecana dawka wapnia to 800 mg. 100 g świeżych fig dostarcza 35 mg magnezu, a fig suszonych 162 mg.

Figi źródłem magnezu

Odpowiednia ilość magnezu w diecie zapobiega nadmiernej pobudliwości nerwowo-mięśniowej, w tym drganiom powiek, bolesnym skurczom łydek, drętwieniu kończyn. Wzmacnia też paznokcie, włosy i zęby. Zapobiega również występowaniu stanów obniżonego nastroju i rozdrażnienia. Dzienna zalecana dawka magnezu wynosi 375 mg. 100 g świeżych fig dostarcza 17 mg magnezu, suszonych fig 68 mg tego pierwiastka.

Figi źródłem fosforu

Fosfor to kolejny ze znajdujących się w figach pierwiastków odpowiedzialnych za zdrowe zęby i mocne kości. W dużych ilościach potrzebują go zwłaszcza dzieci i młodzież w okresie wzrostu.

Dzienna zalecana dawka fosforu to 700 mg. W 100 g świeżych owoców figowca znajduje się 14 mg fosforu, w suszonych 67 mg.

Figi źródłem potasu

Potas odpowiada w organizmie za gospodarkę wodną i pracę nerek. Reguluje też ciśnienie krwi oraz pracę układu nerwowego. Jego niedobór może powodować problemy z koncentracją, puchnięcie kończyn, nadciśnienie, bolesne skurcze mięśni. Organizm dorosłego człowieka potrzebuje ok. 2000 mg potasu na dobę. Jednak przy wzmożonym wysiłku fizycznym i w upalne dni, kiedy człowiek bardziej się poci, nawet o 500 mg więcej. W 100 g świeżych fig znajdują się 232 mg potasu, w suszonych figach 680 mg.

Figi źródłem witaminy K

Witamina K odpowiada przede wszystkim za krzepliwość krwi. Jej niedobór może być przyczyną krwotoków wewnętrznych i zbyt długiego czasu gojenia się ran. Witamina K ma również znaczenie jako czynnik wzmacniający kości i zapobiega osteoporozie. Jest też ważna w profilaktyce nowotworów. Dzienna zalecana dawka tej witaminy to 75 µg. 100 g świeżych fig dostarcza 4,7 µg witaminy K, ta sama ilość suszonych fig 15,6 µg.

Figi źródłem kwasu foliowego

Figi pomagają uzupełnić dietę w kwas foliowy, który wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego, pomaga w utrzymaniu dobrego nastroju i zdolności koncentracji. Kwas foliowy zapobiega anemii i chroni przed nowotworami. Jest niezwykle ważny dla kobiet w ciąży, ponieważ zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu. Dzienna zalecana dawka kwasu foliowego wynosi 200 µg. 100 g świeżych fig dostarcza 6, a suszonych 9 µg kwasu foliowego.

Świeża figa dostarcza fitosteroli

Świeże figi stanowią źródło fitosteroli, substancji, które blokują wchłanianie cholesterolu, dzięki czemu obniżają jego stężenie we krwi. Dzięki temu figi powinny znaleźć się w diecie osób z problemami ze strony układu krążenia. Ponadto fitosterole wzmacniają odporność i zapobiegają rozwojowi nowotworów.

Figi źródłem błonnika pokarmowego

Błonnik pokarmowy wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego poprzez stymulację perystaltyki jelit. Zwiększa także wydalanie tłuszczu. Błonnik jest wskazany w diecie osób, które chcą schudnąć, także z tego względu, że daje uczucie sytości.

Uwaga, kalorie!

Mimo wielu korzystnych właściwości, w jedzeniu suszonych fig należy zachować umiar. 100 g suszonych fig dostarcza 249 kalorii. Stanowi to ponad 12% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dorosłej osoby. Zdecydowanie mniej kaloryczne są figi świeże. 100 g świeżych fig, czyli przeciętnie 1,5 owocu, dostarcza 74 kcal.

 

Więcej na temat mikro i makroelementy
Przeładuj

Jak Ania z "Hotelu Paradise" wspomina związek z Tindera? Zdradziła również, jaki ma typ mężczyzny

zobacz 02:11