Para w łóżku
Image by Lifetimestock.com

Sprawdzonym sposobem na chrapanie jest unikanie alkoholu przed snem. Pomóc może również zmiana pozycji podczas snu czy schudnięcie, jeśli chrapiący ma nadwagę.

 

Statystycznie to mężczyźni częściej chrapią. Przyczyny chrapania to picie alkoholu, wady anatomiczne nosa czy gardła lub zażywanie leków nasennych i uspokajających. Jednak kobiety również wydają głośne dźwięki podczas snu, szczególnie w okresie menopauzy, kiedy ilość hormonów żeńskich spada (progesteronu odpowiadającego za napięcie mięśniowe). To właśnie wiotczenie mięśni podczas snu sprawia, że chrapiemy.

Sposób na chrapanie: odchudzanie, leki i rezygnacja z używek

Obudzenie osoby chrapiącej czy kłótnia z nią w nocy to mało skuteczne metody zapobiegania chrapaniu. Co możemy zrobić:

  • Zachęcić do rezygnacji z picia alkoholu, który rozluźnia mięśnie gardła.
  • Zachęcić do rezygnacji z zażywania leków nasennych i uspokajających, które działają w podobny sposób jak alkohol.
  • Zachęcić do rezygnacji z palenia papierosów, szczególnie wieczorem, ponieważ również rozluźnia ono mięśnie gardła i dróg oddechowych.
  • Zmotywować do zmiany pozycji w czasie snu – leżenie na wznak jest pozycją, która wzmaga chrapanie. Najlepiej, gdy osoba śpi na jednym z boków i podpiera się jedną ręką.
  • Zmotywować partnera do odchudzania (zmniejszona ilość tkanki tłuszczowej w gardle i drogach oddechowych sprawi, że oddech będzie miał „mniej przeszkód” i nie będzie wywoływał tak głośnych dźwięków).
  • Kupić współmałżonkowi dostępne w każdej aptece środki farmakologiczne, najczęściej w postaci kropli do nosa.
  • Wylecz partnera – czasami infekcje górnych dróg oddechowych stają się przyczyną chrapania. Postaraj się pomóc współmałżonkowi wykurować się z zatok, kataru czy bolącego gardła, a jest duże prawdopodobieństwo, że przestanie chrapać.
  • Jeżeli chrapanie jest wywołane przez wady anatomiczne, to nie ma innego sposobu jak radykalne rozwiązanie – operacja. Korekta przegrody nosowej to powszechny zabieg chirurgiczny, który nie tylko sprawi, że pacjent przestanie chrapać, ale również polepszy się jego jakość oddychania.
  • W ostateczności możemy kupić sobie wyciszające stopery.

 

Chrapanie to bardzo częste zjawisko, typowe dla mężczyzn w podeszłym wieku. Czasami wystarczy dobrać odpowiednią poduszkę, która właściwie ułoży głowę, ramiona i kręgosłup. Najczęściej polecana jest poduszka anatomiczna. Przewietrzenie sypialni przed snem oraz temperatura pokojowa w niej również zapobiegają chrapaniu.