©photocrew/Fotolia

Rabarbar to wiosenne warzywo o słodko-kwaśnym smaku i licznych właściwościach prozdrowotnych, Od lat stosowany jest jako przysmak w kuchni, najczęściej kojarzy się z plackiem drożdżowym i kompotem. Licznie składniki odżywcze sprawiają, że przeciwdziała wielu chorobom i wzmacnia organizm, jednakże w dużej ilość ma negatywny wpływ na organizm.

Zastosowanie rabarbaru w kuchni

Łodygi rabarbaru to jadalne ogonki liściowe, które charakteryzują się słodko-kwaśnym, delikatnie cierpkim smakiem. Mimo słodkiego smaku klasyfikuje się go jako warzywo. Rabarbaru nie można spożywać na surowo. Warto też wiedzieć, że jego liście są szkodliwe dla zdrowia. Sezon na rabarbar trwa od maja do czerwca.

Rabarbar najczęściej wykorzystuje się w deserach - ciastach drożdżowych, tartach, galaretkach, sosach i dżemach oraz kompotach. Coraz bardziej popularna staje się również jego wersja wytrawna, np. pod postacią sałatek czy sosów do mięs i ryb. Świetnie pasuje do pieczonej kaczki i gęsi - kwaskowaty rabarbar przełamuje słone, dość tłuste dania.

Jakie właściwości odżywcze ma rabarbar?

Korzeń i łodyga rabarbaru mają wiele witamin i składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowej pracy organizmu. Są to między innymi:

Prozdrowotne właściwości rabarbaru

Rabarbar ma silne właściwości antyoksydacyjne - zapobiega szkodliwej aktywności wolnych rodników. Dzięki temu przeciwdziała chorobom związanym z układem krążenia i chorobie Alzheimera. Ma właściwości przeciwzapalne i łagodzi objawy alergii. Dodatkowo reguluje poziom cholesterolu w organizmie.

Rabarbar polecany jest podczas diety odchudzającej. Wspomaga on działanie układu trawiennego, zapobiega zaparciom, a także syci na długo mimo niskiej kaloryczności.

Rapontycyna, którą zawiera rabarbar, ma właściwości estrogenne. Jego spożywanie pozytywnie wpływa na osoby, które mają problemy z trądzikiem, kobiety w okresie przekwitania oraz na mężczyzn z przerostem prostaty.

Kiedy rabarbar szkodzi zdrowiu?

Nie powinno spożywać się zbyt dużych ilości rabarbaru, ze względu na dużą zawartość kwasu szczawiowego. Wiąże on wapń i magnez, które nie wchłaniają się do organizmu - działa antyodżywczo. Prowadzi to do osłabienia systemu odpornościowego oraz kamicy nerkowej i artretyzmu. Kwas szczawiowy występuje także m.in. w szczawiu i szpinaku. Tak więc osoby z kamicą nerkową lub podatne na tą chorobę, powinny ograniczyć te produkty do minimum.

Rabarbar nie jest również polecany mężczyzną z niskim poziomem testosteronu, gdyż może go jeszcze obniżać. Kobiety karmiące piersią również powinny unikać tego składnika, ze względu na jego działanie przeczyszczające, które może przejść do układu pokarmowego dziecka wraz z mlekiem.