Doltenianie organizmu
Image by LifetimeStock.com

Dotlenianie organizmu ułatwią regularne wietrzenie pomieszczeń, codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, właściwa postawa, prawidłowy sposób oddychania, spacery i aktywność fizyczna.

Dlaczego dotlenianie organizmu jest ważne?

Przebywanie na świeżym powietrzu to najtańszy lek i kosmetyk, niezbędny do prawidłowej pracy mózgu, przemiany materii, funkcjonowania serca, układów krążenia i oddechowego, dodający energii i wspomagający witalność. Dzięki regularnemu dotlenianiu organizmu masz lepszą odporność, kondycję i jesteś bardziej zrelaksowany.

Objawy i skutki niedotlenienia organizmu

Niedotleniona osoba jest ospała, zniechęcona, wiecznie zmęczona, a czasem wręcz wyczerpana, ma zły nastrój, problemy z koncentracją, sprawnością umysłową, snem. Jej organizm gromadzi też więcej tkanki tłuszczowej, obniża tempo przemiany materii, wzrasta ryzyko nadwagi i otyłości, co jest szkodliwe dla kręgosłupa, stawów i żył.

Jak dotlenić organizm?

Poniżej kilka prostych zasad, jak skutecznie dotlenić organizm:

  • Wietrzenie pomieszczeń. Nie pomoże włączenie wiatraka – trzeba koniecznie co kilka godzin otwierać szeroko okno, wymienić powietrze i pozbyć się dwutlenku węgla i zaduchu w miejscu pracy bądź przebywania. Momentalnie poprawi się koncentracja, a rozdrażnienie i senność znikną. Nocny wypoczynek i regeneracja komórek również muszą się odbywać w dobrze wywietrzonych pomieszczeniach, mimo tego, że zapotrzebowanie na tlen nocą spada. Warto otwierać okna o każdej porze roku.
  • Codzienne wychodzenie z domu. Nawyk codziennego spędzania czasu na świeżym powietrzu jest bardzo ważny i zdecydowanie nie jest stratą czasu. Dotleniony organizm będzie wówczas pracował bardziej wydajnie, wzrośnie jego kreatywność i na dłużej zachowa młody wygląd.
  • Prawidłowa postawa ciała i odpowiedni sposób oddychania. Trzeba wyprostować plecy, ściągnąć łopatki, zapomnieć o stresie i głęboko oddychać przez nos, co filtruje, ogrzewa i nawilża wdychane powietrze. Warto ćwiczyć oddychanie przeponą: stań prosto, połóż jedną dłoń na brzuchu, drugą na piersiach i wciągaj powietrze tak, aby uniósł się brzuch, a nie sama klatka piersiowa. Powietrze powoli wypuszczaj ustami.
  • Spacer. To świetny sposób na dostarczenie ciału niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania dawki tlenu, który podnosi wydolność organizmu i poprawia samopoczucie.
  • Aktywność fizyczna. Zapisz się na basen, tańce latynoamerykańskie, zacznij biegać lub jeździć na rowerze. Gdy spacery z psem, dzieckiem czy przyjaciółką wzmocnią już nieco kondycję, dołącz do nich regularne proste ćwiczenia na powietrzu oraz początkowo krótkie biegi w umiarkowanym tempie na niewielkich dystansach. Zrezygnuj z biletu miesięcznego, jeśli mieszkasz i pracujesz w centrum miasta i przesiądź się na rower. Zrezygnuj z podjeżdżania wszędzie autem, bo kropi deszcz, z wyręczania się innymi, bo akurat są w miejscu, gdzie mogą coś za ciebie załatwić i sam przejdź się tam, gdzie musisz. To również doskonały sposób na utrzymanie wagi.