kobieta przyglądająca się w lustrze
©Lydie/Fotolia.com

Jak dbać o higienę jamy ustnej, by długo cieszyć się pięknym uśmiechem? Odpowiednie szczotkowanie, nitkowanie

kobieta przyglądająca się w lustrze
©Lydie/Fotolia.com

Oprócz zębów należy również czyścić język, masować dziąsła i wewnętrzne strony policzków. Nitkowanie zapobiega próchnicy. Ssanie oleju nie tylko delikatnie wybiela zęby, ale również zabezpiecza przed powstawaniem na nich przebarwień i kamienia. Trzeba również pamiętać o kontrolnych wizytach u stomatologa. Zdrowe zęby to nie tylko piękny uśmiech, ale też doskonałe samopoczucie. Próchnica i nieleczone ubytki mogą być przyczyną schorzeń rozwijających się w całym organizmie.

 

Do szczotkowania zębów najlepiej wybierać zawsze szczoteczki ze średnio twardym włosiem (medium). Zbyt twarde mogą podrażniać dziąsła, powodując ich krwawienie, a nawet stany zapalne oraz nadmiernie zcierać szkliwo. Za miękkie nie będą dostatecznie dokładnie czyściły.

Zasady poprawnego szczotkowania zębów – akcesoria do mycia zębów

Oprócz szczoteczki, która może być tradycyjna lub elektryczna, warto również wyposażyć się w: nić dentystyczną, skrobaczkę do języka, płyn do płukania jamy ustnej oraz dobrą (najlepiej ziołową) pastę. Warto zastanowić się nad pastą bez fluoru. Pierwiastek ten przyswaja się z wody pitnej, herbaty, produktów zbożowych, serów i ryb, dlatego dodatkowe dostarczanie go z pastą nie jest konieczne. Nadmiar fluoru w organizmie może powodować wypryski skórne (szczególnie wokół ust) oraz odkładanie się go w kościach i ścięgnach (fluoroza), a na zębach mogą pojawiać się nawet kredowe lub brązowe paski.

Szczoteczkę lub główkę szczoteczki elektrycznej należy wymieniać maksymalnie co 2-3 miesiące lub od razu po przebytej infekcji czy chorobie. Jest to ważne, ponieważ zużyta szczoteczka to nie tylko mało efektywne czyszczenie, ale również doskonałe środowisko do rozwoju chorobotwórczych drobnoustrojów i ryzyko ponownych zakażeń.

Czas szczotkowania zębów, ich nitkowania czy płukania jamy ustnej to zaledwie około 3-5 minut, dlatego warto poświęcić tym zabiegom uwagę i wykonywać je regularnie. W przypadku, gdy zęby są dokładnie umyte, nie ma potrzeby dodatkowego płukania ich płynem. To niepotrzebna kolejna dawka chemikaliów, które dostają się do organizmu poprzez błony śluzowe, dlatego płukanie lepiej zarezerwować, gdy nie ma możliwości umycia zębów szczoteczką. Zasada mycia zębów przez 2 minuty 2-3 razy dziennie jest często zmieniana przez dentystów. Głównym zaleceniem jest mycie ich minimum 15 minut po ostatnim posiłku (wcześniej zęby są szczególnie podatne na mikrouszkodzenia) i tak długo, aż poczuje się, że są czyste. Warto również pamiętać, że nadmierne i zbyt intensywne szczotkowanie może powodować ubytki w szkliwie i osłabienie zębów. Ruch wymiatający (tzw. metoda roll) prowadzony od strony policzków i dziąseł ku koronie zęba jest najbardziej wskazany i zalecany. Manewrowanie półkoliste szczoteczką lub robienie poziomych zygzaków może prowadzić do odsłaniania szyjek zębowych. Po wymyciu zębów warto pamiętać również o umyciu języka (najlepiej przeznaczoną do tego skrobaczką) oraz delikatnego wyszczotkowania wnętrza policzków. Masowanie dziąseł w trakcie mycia zębów, to też ważny zabieg w czasie higieny jamy ustnej. Dzięki temu są odświeżone i lepiej ukrwione. Systematyczne nitkowanie pozwala nie tylko pozbyć się resztek pokarmu z przestrzeni międzyzębowych, ale też wcześnie zdiagnozować rozwijające się choroby przyzębia oraz dziąseł. Osoby posiadające protezy, mosty, implany lub aparaty stomatologiczne muszą wzbogacić swój arsenał środków do higieny jamy ustnej, m. in.: o klej, specjalne szczoteczki, wyciorki, czyściki oraz irygatory czy tabletki do czyszczenia protez.

Ssanie oleju i zioła na piękne zęby

Ssanie oleju to zabieg, który można wykonywać codziennie. Ważne jest, by zużyty w ten sposób olej nie został połknięty, a jama ustna była potem dokładnie wypłukana ciepłą wodą. Ssanie oleju pozwala zdezynfekować zęby, dziąsła, język i gardło. Oprócz pięknych, czystych i białych zębów, można dzięki tej metodzie zyskać wiele innych korzyści zdrowotnych, np. pozbyć się bólów głowy. Zioła, które pomagają w zachowaniu naturalnego pH w ustach, działają antybakteryjnie oraz odświeżają oddech to, m. in.: mięta, szałwia, poziomka, koper włoski, natka pietruszki oraz anyż.

Dieta na piękne zęby

Dostarczanie organizmowi codziennej dawki wapnia, witamin B12, A,C i D, cynku, magnezu oraz fosforu i żelaza jest kluczowe w profilaktyce próchnicy i mineralizacji zębów. W tym celu należy dbać o to, by w jadłospisie znalazły się takie produkty, jak: pestki dyni, pełne ziarna zbóż, oleje roślinne oraz nabiał. Jabłka, marchewka, rzodkiewka, kalarepa i orzechy są nie tylko zdrowymi przekąskami, ale też znakomicie usuwają miękkie naloty z zębów.

Przeładuj

Kuchnie gwiazd. Minimalizm u Siwiec, przepych u Przetakiewicz. A Szelągowska? Połączyła dwa nietypowe kolory

zobacz 00:55