Termofor na brzuchu
©asife/Fotolia

Skuteczną metodą na zmniejszenie bólu miesiączkowego są ćwiczenia rozciągające na dolne partie ciała. Jednak gdy ból jest tak silny, że trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek aktywność, można zastosować ciepły okład, a nawet ciepłą kąpiel. Na zmniejszenie bóli menstruacyjnych wpływają też niektóre zioła, z których robi się napary. Wpływ na intensywność bólu ma również dieta.

Ćwiczenia na ból miesiączkowy

Gdy bóle menstruacyjne są umiarkowanie silne lub silne, warto wykonać kilka ćwiczeń, by je złagodzić. Chodzi o ćwiczenia rozciągające dolne partie ciała, a nie o intensywny trening. Celem tego jest naturalne rozluźnienie mięśni i tym samym zmniejszenie bólu. Leżąc na plecach lub stojąc, można rozciągać nogi. Sprawdzonym sposobem jest też krótka i niezbyt intensywna przejażdżka na rowerze, tempem spacerowym. Jeśli ból miesiączkowy jest bardzo silny i nie pozwala na takie poruszanie się i w związku z tym nie ma szansy na zmuszenie się do odrobiny wysiłku, trzeba spróbować innych domowych sposobów na jego złagodzenie.

Ciepły okład i ciepła kąpiel jako pomoc w bólach menstruacyjnych

Ból miesiączkowy pomoże zmniejszyć okład z termoforu z gorącą wodą wewnątrz czy elektrycznego rozgrzewacza, np. poduszki czy koca. Zastępstwo dla tych przedmiotów może stanowić plastikowa butelka napełniona bardzo ciepłą wodą i zawinięta w ręcznik. Ciepły okład powinien złagodzić ból, zwłaszcza jeśli stosuje się go jednocześnie na dolną część pleców i na podbrzusze. Gdy krwawienie nie jest bardzo intensywne, warto rozważyć ciepłą kąpiel. Jeśli woda nie jest zbyt gorąca, to metoda ta nie stwarza żadnego zagrożenia. Kąpiel powinna nie być zbyt długa, 10 minut to optymalny czas, by złagodzić ból i nie spowodować skutków ubocznych, np. zwiększenia krwawienia.

Napary z ziół mogą regulować miesiączkę i jej obfitość

W zmniejszaniu bólu miesiączkowego pomogą napary z ziół działających rozkurczowo, np. z rumianku i z mięty. Skuteczność w łagodzeniu bólu wykazuje też sok z pietruszki, który należy pić po pół szklanki dziennie. Inną miksturą są ziarna sezamu z wodą – około 2 łyżek ziaren sezamu potrzeba na szklankę wody. Należy je zagotować, zaparzyć przez chwilę i odcedzić, a następnie wypić przygotowany odwar.

Właściwa dieta pozwala zmniejszyć bóle menstruacyjne

O odpowiednią dietę trzeba zadbać jeszcze przed okresem, by efekty były lepsze. Bóle menstruacyjne będą mniejsze, gdy spożywane produkty będą zawierały bardzo małe ilości soli i nie będą pikantne – poprawi to także stan skóry. W trakcie miesiączki najlepiej unikać produktów z kofeiną. Natomiast zalecane są produkty o dużej zawartości magnezu i wapnia. Czasem pomaga też czekolada – im więcej kakao będzie zawierała, tym lepiej. Można wspierać się też sokiem z żurawiny czy samą żurawiną, która działa moczopędnie i łagodzi ból miesiączkowy.

Więcej na temat miesiączka zioła