filiżanka z ziołami
Image by LifetimeStock.com

Wzdęcia i gazy – jak się ich pozbyć?

filiżanka z ziołami
Image by LifetimeStock.com

Domowe sposoby na wzdęcia nie wiążą się z radykalnymi obostrzeniami dietetycznymi – wystarczy ograniczyć produkty tłuste i wzdymające i unikać picia napojów gazowanych. Ważne są także przyzwyczajenia związane z samym spożywaniem posiłków – wzdęciom sprzyja szybkie jedzenie i pochłanianie dużych porcji.

Jedz mało, często i powoli

Wzdęcia mogą być wynikiem złych nawyków żywieniowych. Ten problem jest bardzo częsty u osób, które żyją szybko i poświęcają mało czasu na posiłki. Żeby pozbyć się wzdęć, trzeba jadać często, lecz w małych porcjach – absolutnym minimum są 3 posiłki w ciągu dnia, natomiast optymalną ilością – 5. Małe porcje są proste do strawienia, treść pokarmowa nie zalega więc w jelitach i nie powoduje uczucia wzdętego brzucha. Z przykrych dolegliwości można się też wyleczyć, jeśli wyrobi się nawyk powolnego przeżuwania i rozdrabniania jedzenia na jak najmniejsze kęsy. To bardzo ważne, ponieważ trawienie posiłków rozpoczyna się już w jamie ustnej, a łapczywe jedzenie sprawia, że ten istotny etap zostaje pominięty. Poza tym drobne kęsy o wiele szybciej trawią się w żołądku.

Nie połykaj powietrza

Szybkie jedzenie sprzyja też nadmiernemu połykaniu powietrza. Wynika to z budowy fizjologicznej człowieka – przewód pokarmowy i drogi oddechowe mają wspólny odcinek. W efekcie dostawania się powietrza z dróg oddechowych do przewodu pokarmowego na dnie żołądka gromadzą się gazy. Oprócz szybkiego jedzenia efekt ten wywołują: rozmawianie w trakcie jedzenia, żucie gum, picie gorących napojów, które mimowolnie chłodzimy powietrzem zanim dostaną się do jamy ustnej, a przede wszystkim gaszenie pragnienia napojami gazowanymi (także gazowaną wodą mineralną).

Unikaj produktów tłustych i wzdymających

Niekiedy do nawracających wzdęć przyczynia się niedostateczna ilość wydzielanej żółci. Wówczas trzeba unikać produktów wzdymających, do których należą rośliny kapustne i strączkowe (kapusta, kalafior, brokuł, brukselka, groch, fasola) oraz cebula. Jeśli zbyt dużym wyrzeczeniem jest dla nas całkowita rezygnacja z roślin strączkowych, trzeba przynajmniej moczyć je przed ugotowaniem przez dobę i gotować w świeżej wodzie. Wzdymająco działają także potrawy tłuste, bo takie najwolniej się trawią. Osoby z nawracającymi wzdęciami powinny więc ograniczać spożycie tłuszczu – najlepiej w ogóle nie smażyć, a do sałatek używać zdrowych olejów zimnotłoczonych lub oliwy z oliwek.

Stosuj zioła i przyprawy ziołowe

W zwalczaniu wzdęć bardzo pomocne są zioła, ponieważ działają one na mięśnie gładkie jelit rozkurczowo i bakteriobójczo, a przy tym pobudzają wydzielanie soku żołądkowego. Tak samo działają przyprawy ziołowe: bazylia, nać selera, kminek, gorczyca czy pieprz, dlatego warto pamiętać o tych cennych dodatkach podczas przyrządzania potraw. Zioła na wzdęcia nadają się także do przygotowania wywaru, który działa, jeśli pije się go w ilości 1/3 szklanki 3 razy dziennie na 30 min przed posiłkiem. Można zmieszać ze sobą (w równych ilościach):

  • owoce kopru włoskiego,
  • liście melisy,
  • korzenie arcydzięgla,
  • korzenie goryczki,
  • kłącze tataraku.

Taką mieszankę trzeba zmielić lub bardzo mocno rozdrobnić, a następnie zalać wodą i gotować przez 3 min, po czym odstawić na 10 min do zaparzenia.

Dużo się ruszaj

Zaburzeniom trawiennym sprzyja siedzący tryb życia, dlatego aby pozbyć się problemu wzdęć, trzeba jak najwięcej się ruszać. Aktywność fizyczna pobudza perystaltykę jelit, dzięki czemu nie zalegają w nich resztki pokarmowe i nie zachodzi fermentacja sprzyjająca tworzeniu się gazów.

Przeładuj

Gorąca bitwa Patryka i Karola w "The Voice of Poland"! Jurorzy nie wytrzymali...

zobacz 01:48