kobieta biorąca głęboki oddech
© Antonioguillem/Fotolia.com

Jak wspomóc ośrodkowy układ nerwowy? Technika głębokiego oddychania, joga, spacer

kobieta biorąca głęboki oddech
© Antonioguillem/Fotolia.com

Sprawny ośrodkowy układ nerwowy pozwala uniknąć trudności z koncentracją i bólów mięśni. Warto poświęcić codziennie kilka minut na jego ćwiczenia.

 

Ośrodkowy układ nerwowy to przede wszystkim mózg oraz rdzeń kręgowy. Mózg odbiera i analizuje informacje, na tej podstawie steruje całym organizmem. Z kolei rdzeń kręgowy przesyła impulsy nerwowe, między innymi do mięśni i gruczołów. Tak jak pozostałe układy naszego ciała, jest podatny na działanie szkodliwych czynników m.in. stresu i toksyn.

Objawy obciążonego układu nerwowego

Najczęściej występującymi objawami obciążonego ośrodkowego układu nerwowego (OUN) są:

Przyczyny problemów z układem nerwowym

Problemy z ośrodkowym układem nerwowym związane są zazwyczaj ze słabym krążeniem krwi, uciskiem nerwów a także chorobami. Główne choroby wpływające na sprawność mózgu i rdzenia kręgowego to zapalenie opon mózgowych, choroba Alzheimera, choroby rdzenia kręgowego, stwardnienie rozsiane czy nowotwory.

 

Obniżona sprawność ośrodkowego układu nerwowego często wynika też z niedoborów magnezu oraz witamin B6 i B12. Kłopoty z układem nerwowym mogą być również skutkiem ubocznym stosowania leków i przetrenowania.

Ćwiczenia na OUN – głęboki oddech

Technika głębokiego oddychania jest podstawowym ćwiczeniem na wspomaganie ośrodkowego układu nerwowego. Pomaga ona się zrelaksować i zapobiega skutkom stresu.

 

4 kroki prawidłowego oddychania:

  • ustaw się w wygodnej pozycji i połóż dłonie na brzuchu,
  • weź głęboki oddech przez nos,
  • wstrzymaj oddech na 3 sekundy, a następnie wypuść powietrze przez usta,
  • kontynuuj sesję przez ok. 10 minut.

 

Chodzenie boso po ziemi może pozytywnie wpływać na ośrodkowy układ nerwowy. Badania opublikowane w Journal of Environmental and Public Health (zobacz badania) udowadniają, że poranny, 30-minutowy spacer po wilgotnej trawie może wywrzeć pozytywny efekt na nasz układ krwionośny i nerwowy.

 

Joga jest idealną metodą na polepszenie stanu ośrodkowego układu nerwowego. Prócz poprawy nastroju, obniżenia poziomu kortyzolu i wzmocnienia układu odpornościowego, ma też zbawienny wpływ na kondycję fizyczną oraz psychiczną. Pomaga ona formować nowe połączenia nerwowe oraz zmniejszać zaburzenia w przewodzeniu impulsów nerwowych. Joga oddziałuje na mózg i zmienia go w narząd sprawniejszy i wydajniejszy.

 

Naukowcy z Current Sports Medicine w swoim raporcie z 2005 roku stwierdzili (zobacz badania), że podstawą w utrzymaniu zdrowego ośrodkowego układu nerwowego jest uprawianie sportu. Jogging, jazda na rowerze i pływanie to aktywności, które idealnie wpłyną na zdrowie naszego organizmu. 


Więcej na temat zaburzenia neurologiczne
Przeładuj

Sylwia i Jan zostali rodzicami! Sylwia Bomba zdradza, jaką są parą! Te słowa wzruszają do łez

zobacz 01:50