Kobieta ma zawroty głowy, trzyma się za głowę z zamkniętymi oczami
©BillionPhotos.com/Fotolia.com

Zespół serotoninowy to skutek uboczny przyjmowania leków psychotropowych

Kobieta ma zawroty głowy, trzyma się za głowę z zamkniętymi oczami
©BillionPhotos.com/Fotolia.com

Zespół serotoninowy jest skutkiem przyjęcia zbyt dużej dawki leków psychotropowych lub interakcji pomiędzy lekami. Objawia się on m.in. pobudzeniem psychicznym połączonym z niepokojem, trudnością w zebraniu myśli, nadmiernym poceniem się oraz drżeniem mięśni. Zespół serotoninowy może zagrażać życiu.

 

Objawy zespołu serotoninowego mogą wystąpić już po dwóch, trzech godzinach od przyjęcia dawki leku.

Czym jest serotonina

Serotonina jest jednym z neuroprzekaźników, substancji pośredniczących w przesyłaniu impulsów pomiędzy komórkami układu nerwowego. Impulsy nerwowe są nośnikiem informacji, a ich prawidłowe przekazywanie jest warunkiem adekwatnego reagowania przez organizm na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Serotonina reguluje szereg psychologicznych czynności organizmu, jej niedobór może być przyczyną przewlekłego zmęczenia, niższej odporności na stres, obniżonego nastroju. Leki stosowane w leczeniu epizodów depresji, przewlekłych zaburzeń depresyjnych, zaburzeń lękowych i nerwicowych, a także przedwczesnego wytrysku (np. inhibitory monoaminooksydazy oraz selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny) zwiększają stężenie serotoniny w organizmie.

Przyczyny zespołu serotoninowego

Zespół serotoninowy powstaje wskutek nadmiernej aktywności komórek układu nerwowego. Jest on wywołany przyjęciem zbyt dużej dawki leków wpływających na przekaźnictwo serotoninergiczne. Może przydarzyć się w sytuacji, kiedy osoba przyjmująca te leki znacznie zwiększy ich dawkę, rozpocznie leczenie za pomocą nowego leku lub stosowany już lek połączy z innym.

Jak objawia się zespół serotoninowy

Zespół serotoninowy może prowadzić do śmierci. W przypadku, kiedy podczas stosowania leków psychotropowych zauważy się u siebie poniższe objawy, niezwłocznie należy skontaktować się z lekarzem psychiatrą lub lekarzem pierwszego kontaktu. Do objawów zespołu serotoninowego należą:

  • zagubienie, splątanie, trudność w zebraniu myśli, natłok myśli,
  • pobudzenie i niepokój,
  • rozszerzone źrenice,
  • szczękościsk,
  • ból głowy,
  • zwiększone lub obniżone ciśnienie krwi,
  • podwyższona lub obniżona temperatura ciała,
  • nudności i wymioty,
  • biegunka,
  • przyspieszone bicie serca,
  • drżenie i skurcze mięśni,
  • dreszcze i gęsia skórka,
  • obfite pocenie się.
  • Pogotowie ratunkowe należy wezwać niezwłocznie, jeśli występują następujące objawy:
  • wysoka gorączka (powyżej 38 stopni Celsjusza),
  • utrata przytomności,
  • nieregularny rytm serca,
  • napad padaczkowy.

Jak zapobiec wystąpieniu zespołu serotoninowego

Żeby uniknąć zespołu serotoninowego, każda decyzja o zwiększeniu dawki lub odstawieniu leków psychotropowych musi zostać podjęta po konsultacji z psychiatrą. Równie istotne jest obserwowanie reakcji swojego organizmu w pierwszych dniach przyjmowania nowych leków, po rozpoczęciu leczenia albo po zmianie środków leczniczych. Podczas wywiadu lekarskiego należy rzetelnie poinformować lekarza o wszystkich przyjmowanych lekach, nawet o tych sprzedawanych bez recepty. Ponadto przed rozpoczęciem leczenia za pomocą danego leku zawsze trzeba zapoznać się z ulotką i zwrócić szczególną uwagę na możliwe skutki uboczne oraz ostrzeżenia przed interakcjami leku z innymi środkami leczniczymi, także ziołowymi.

 

Więcej na temat pierwsza pomoc ból głowy
Przeładuj

"Kogel Mogel 4": To nowa postać zachwyci wszystkich najbardziej! "Rozbije bank"

zobacz 02:41