kobieta patrzy na butelkę z wodą
©miya227/Fotolia

9 skutecznych sposobów na zatrzymywanie wody w organizmie: zioła, ruch i witaminy

kobieta patrzy na butelkę z wodą
©miya227/Fotolia
Nadmierne gromadzenie wody w organizmie objawia się m.in. opuchlizną, obrzękami i nieznacznym wzrostem wagi. Niektóre kobiety doświadczają zatrzymywania wody w organizmie w czasie ciąży lub przed okresem. Wpływ na to ma także siedzący tryb życia i brak aktywności.
 
Zatrzymywanie się wody w organizmie może powodować także cellulit wodny.

Objawy zatrzymywania wody w organizmie

Najbardziej widocznym objawem zatrzymywania wody w organizmie jest pojawienie się opuchlizny. Najczęściej jest zauważana dopiero w momencie, gdy zaczyna się odczuwać:
  • uciskanie stóp przez obuwie i niemożność dopięcia butów z wyższymi cholewkami,
  • trudności z zakładaniem pasujących do tej pory pierścionków.

Obrzęki mogą dotyczyć całego ciała lub pojawiać się miejscowo – na twarzy, w nogach (szczególnie kostkach) i dłoniach.

Poza tym nadmiar wody w organizmie wywołuje:

  • nieuzasadnione innymi przyczynami bóle głowy,
  • wzrost masy ciała przy braku zmian kaloryczności potraw,
  • sztywność stawów,
  • ogólne zmęczenie.

Dlaczego woda zatrzymuje się w organizmie?

Najczęściej zatrzymywanie wody w organizmie to wynik niewłaściwej diety i braku ruchu. Zbyt dużo soli, picie niewielkiej ilości wody i nadrabianie tego kawą lub alkoholem oraz mała aktywność fizyczna sprzyjają gromadzeniu się płynów w tkankach. Może być to również wynik stosowania niektórych rodzajów leków (np. niesteroidowych leków zapalnych) lub tabletek antykoncepcyjnych. Czasowy nadmiar wody w organizmie jest też naturalny przed miesiączką i wynika ze wzrostu poziomu estrogenu.

Jak się pozbyć nadmiaru wody z organizmu?

Walka z zatrzymywaniem wody w organizmie musi uwzględnić trzy kwestie: odpowiednią dietę, zwiększenie aktywności fizycznej i stosowanie masaży. W celu pozbycia się nadmiaru wody:
 
1. Jedz mniej soli – sód zawarty w soli jest bardzo ważny, ponieważ łącząc się z wodą pomaga utrzymać równowagę płynów wewnątrz i na zewnątrz komórek. Problem pojawia się, gdy sól jest spożywana w nadmiarze. Według WHO (Światowa Organizacja Zdrowia, ang. World Health Organization) nie należy przekraczać 5 gramów dziennie, czyli małej łyżeczki. Jeśli lubisz słone potrawy, spróbuj zamienić sól na np. sos sojowy;
2. Zwiększ przyjmowanie magnezu – skutecznie zmniejsza zatrzymywanie wody w organizmie u kobiet, które dodatkowo cierpią na zespół napięcia przedmiesiączkowego. Należy przyjmować minimum 200 gramów dziennie. Magnez możesz przyjmować w postaci suplementów lub sięgając po jego naturalne źródła, np. ciemną czekoladę, orzechy, banany i pestki dyni;
3. Przyjmuj witaminę B6 – podobnie jak magnez pomaga przede wszystkim na zatrzymywanie wody w organizmie towarzyszące zespołowi napięcia przedmiesiączkowego. Produktami bogatymi w witaminę B6 są banany, ziemniaki i orzechy;
4. Sięgaj po produkty z potasem – obniża on nie tylko ciśnienie krwi, ale także poziom sodu w organizmie i zwiększa produkcję moczu. Dużo potasu zawierają pomidory i awokado;
5. Pij herbatki moczopędne – moczopędne zioła to kolejny naturalny sposób na zmniejszenie wody w organizmie. Można je zrobić m.in. ze skrzypu polnego, kopru, hibiskusa, mniszka lekarskiego i jałowca;
6. Unikaj rafinowanych węglowodanów – ich jedzenie powoduje nagłe skoki poziomu cukru i insuliny we krwi. Powoduje to zwiększenie wchłaniania sodu w nerkach, a to z kolei zatrzymuje wodę. Tego typu węglowodany występują m.in. w białym cukrze i białej mące;
7. Pij więcej wody – choć może brzmieć to dziwnie, to właśnie picie dużej ilości pomaga ustabilizować cyrkulację wody w organizmie. Nie można jednak przesadzać – 2 litry wody wystarczą, w innym wypadku można doprowadzić do przewodnienia organizmu, czyli zatrucia wodnego;
8. Więcej się ruszaj – ruch także pozwala na regulację cyrkulacji wody. Brak aktywności fizycznej sprawia, że krew wolniej krąży w organizmie, a to z kolei prowadzi do zastania płynów w tkankach. Nie musisz od razu zapisywać się na siłownię lub aerobik. Wystarczy, że będziesz częściej spacerować, a autobus zamienisz na rower;
9. Wykonuj drenaż limfatyczny – pobudzi zastane płyny i pomoże im się wydostać z ciała. Możesz wybrać się na specjalistyczny drenaż limfatyczny do salonu lub samodzielnie wykonać np. masaż bańką chińską.
 
Jeśli mimo tych sposobów nadal nie możesz sobie poradzić z zatrzymywaniem wody w organizmie, zgłoś się do lekarza. Może to być objaw problemów z nerkami lub tarczycą.
 

Przeładuj

Oto zwiastun wielkiego finału "The Voice Kids"! Kto otrzyma tytuł najlepszego głosu w Polsce?

zobacz 01:04