stopa z pomalowanymi pazokciami
Flickr/Just Jefa/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Ból pięty to najczęstszy objaw ostrogi piętowej. Ulgę przynoszą ćwiczenia rozciągające, okłady z lodu i moczenie stopy. Jakie jeszcze są sposoby na ostrogi piętowe?

Czym jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa to wyrośl, która powstaje w miejscu, gdzie kość pięty łączy się ze ścięgnem (od strony podeszwy). Do odkładania się złogów wapiennych dochodzi tam, kiedy łuk stopy podczas chodzenia za bardzo się spłaszcza, a ścięgno ulega nadmiernemu rozciągnięciu. Każdy krok powoduje wtedy silny ucisk, który prowadzi do stanu zapalnego.

 

Choć ostrogi piętowe nie są zagrożeniem dla zdrowia i można z nimi funkcjonować, to jednak nie warto przez całe życie borykać się z dyskomfortem, które powodują, zwłaszcza, że istnieją sposoby na to, by złagodzić dolegliwości, a nawet wyleczyć to bolesne schorzenie.

Okłady na ostrogi piętowe

Doraźną pomoc przynosi przyłożenie w miejscu bólu okładów z lodu. Optymalny czas chłodzenia pięty to 15–20 minut. Dłuższy kontakt ciała z lodem może prowadzić do odmrożenia. Dla niektórych bardziej skuteczne może się okazać moczenie stopy w ciepłej wodzie. Jeśli ani jedno, ani drugie nie przynosi ulgi, konieczne jest zażycie leków przeciwzapalnych lub przyjęcie zastrzyków steroidowych, które mają podobne działanie.

Obuwie dla stopy z ostrogą

Żaden z tych sposobów nie rozwiązuje jednak problemu. Narośl na kości stopy pozostaje i dalej będzie wywoływać ucisk. Dlatego osoby, u których ona wstępuje, powinny szczególnie dbać o dobór obuwia. Panie borykające się z problemem ostrogi piętowej muszą zapomnieć o butach na wysokim obcasie, które obciążają pięty. Stopy powinny mieć zapewniony stały komfort, więc buty warto wyścielić wkładkami ortopedycznymi lub żelowymi.

Nadwaga przyczyną ostrogi piętowej

Równie ważne jest dbanie o utrzymanie odpowiedniej wagi ciała, bo im większy ciężar mają do udźwignięcia stopy, tym bardziej ich łuk się spłaszcza, a ścięgno piętowe rozciąga. Dlatego właśnie ostrogi piętowe pojawiają się najczęściej u osób z nadwagą. Schudnięcie może więc być receptą na trwałe pozbycie się uciążliwego problemu.

Ćwiczenia rozciągające na ostrogi piętowe

Z ostrogą piętową nie wolno długo przebywać w pozycji stojącej. Nie jest to jednak równoznaczne z ograniczeniem ruchu, choć niektóre formy aktywności fizycznej, jak bieganie, należy ograniczyć. Istnieją specjalne ćwiczenia rozciągające, które rozluźniają tkanki otaczające kości pięty, a wykonywane regularnie zmniejszają ryzyko powtarzania się stanów zapalnych.

 

Podstawowe ćwiczenie polega na przenoszeniu ciężaru ciała na zewnętrzne boki stopy. Kiedy jesteś w domu, postaraj się chodzić tak, aby wewnętrzne krawędzie stopy były uniesione. To sprawi, że wkrótce wypracujesz prawidłowy nawyk chodzenia – rozłożenie ciężaru na powierzchni naturalnej podpory ciała będzie równomierne.

 

Możesz też spróbować znaleźć tzw. punkty spustowe. Nie powinno ci to sprawić trudności, bo miejsca te są charakterystyczne ze względu na szczególną wrażliwość. Istnieją dwa takie punkty – jeden w okolicach środka łydki, w niewielkim wgłębieniu, a drugi poniżej kolana, niedaleko kości piszczelowej. Uciskanie tych punktów 3 razy dziennie po 60 s połączone z 2–5-minutowym rozciąganiem pomoże zniwelować ból.

Operacja ostrogi piętowej

Występowanie ostróg piętowych potwierdza tylko zdjęcie rentgenowskie, a podobne objawy mogą mieć inne schorzenia, np. zespół cieśni kanału stępu, dlatego w przypadku pojawienia się tego rodzaju dolegliwości najlepiej zasięgnąć porady ortopedy. To bardzo ważne również dlatego, że zdarzają się przypadki, kiedy pomóc może tylko operacyjne usunięcie narośli.