Uczucie głodu
© Andrey Popov/Fotolia.com

Niepohamowany apetyt – skąd się bierze i jak mu zapobiec?

Uczucie głodu
© Andrey Popov/Fotolia.com

Ciągłe uczucie głodu może być spowodowane stresem, nadczynnością tarczycy, zmęczeniem oraz cukrzycą. Żeby temu zapobiec warto jeść regularnie, pić wodę i ograniczyć słodycze.

 

Ciągłe uczucie głodu kusi, by sięgać po niezdrowe przekąski i podjadać między posiłkami, co grozi tyciem. Przyczyną niepohamowanego apetytu mogą być zaburzenia psychiczne, stres, a także różnego typu choroby.

Przyczyny ciągłego uczucia głodu

Ciągłe poczucie głodu może mieć różne podłoża.

 

Najczęściej są to:

 

  • Stres – stały stres prowadzi do zaburzeń odczuwania głodu. Zmniejsza się wówczas poziom leptyny, czyli hormonu odpowiadającego za uczucie sytości. Z drugiej strony zwiększa się ilość kortyzolu, który prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej. Nasila się apetyt, a osoba zestresowana ma wrażanie, że cały czas jest głodna.

 

  • Zmęczenie – jeśli jesteś niewyspana, organizm reaguje tak, jakbyś była zestresowana. W tym wypadku również spada poziom leptyny, a zwiększa się produkcja greliny (hormon głodu).

 

  • Nieregularne posiłki – jadanie o nieregularnych porach oraz zbyt długie przerwy między posiłkami skutkują częstymi napadami głodu. Zbyt długie przerwy w jedzeniu sprawiają, że spada poziom glukozy, co skutkuje uczuciem głodu, bólu głowy i drżeniem mięśni. Nieregularne posiłki sprzyjają tyciu, gdyż organizm nie znając pory następnego posiłku, po każdym jedzeniu magazynuje energię na czas głodu w formie tłuszczu.

 

  • Choroby – niepohamowany apetyt może być spowodowany chorobami organizmu. Jest to charakterystyczny symptom podczas cukrzycy typu B, nadczynności tarczycy oraz hipoglikemii.

 

  • Problemy psychologiczne – zaburzenia łaknienia, nerwice, depresje, bulimie lub kompulsywne objadanie mogą prowadzić do nieprzerwanego poczucia głodu. W takich wypadkach należy skupić się na sferze psychologicznej. Zalecana jest psychoterapia indywidualna lub grupowa.

 

  • Zbyt duża ilość słodyczy – jedzenie słodyczy zabija głód tylko na chwilę. Cukier prosty, zawarty w słodkościach, powoduje nagłe skoki poziomu glukozy we krwi, a następnie gwałtowny jej spadek. A w takiej sytuacji organizm staje się głodny.

 

  • Za mało wody – jeśli w ciągu dnia pijesz mniej niż 2 litry wody, czujesz pragnienie, co może być mylone z uczuciem głodu. Ponadto woda pomaga opanować apetyt i stłumić nieprzerwany głód.

 

  • Źle skomponowane posiłki – warto stosować zróżnicowaną dietę – bogatą w białko, tłuszcz, warzywa itp. Spożycie produktów bogatych głównie w węglowodany może prowadzić do skoków poziomu cukru we krwi.

Jak zapobiegać napadom głodu?

Żeby zapobiec ciągłemu uczuciu głodu, musisz się zastosować do kilku wskazówek.

 

Różnicę zauważysz już po kilku dniach od wprowadzenia nowych nawyków.

 

  • Pij więcej wody (ok. 2-3 litrów dziennie).
  • Jedz regularnie - co 2,5-3 godziny.
  • Spożywaj 5 niewielkich posiłków dziennie: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Jedz tak, by się najeść, a nie przejeść. Ostatni posiłek zjedz minimum 3 godziny przed snem.
  • Ogranicz spożycie słodyczy, soków, jogurtów, owoców oraz białego pieczywa. Produkty zawierające cukier jedz do godziny 16:00.
  • Zadbaj, by na twoim talerzu nie zabrakło ryb, chudego mięsa, kasz, pełnoziarnistych makaronów oraz warzyw.
  • Zacznij uprawiać sport, regularnie się wysypiaj i znajdź hobby, które cię odstresuje.

Jeśli pomimo wprowadzenia nowych nawyków nadal czujesz się ciągle głodny, skonsultuj się z lekarzem.


Przeładuj

Pierwsza scena filmu "Artyści przeciw nienawiści" zaczyna się od... przekleństw Dody! Artystka zdradza kulisy tej sytuacji

zobacz 00:49