medytująca kobieta
Flickr/Darla دارلا Hueske/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Przepona to nasz główny mięsień oddechowy. Jak się jednak okazuje – często o nim zapominamy. Zobacz, jak wiele korzyści może przynieść oddychanie przeponą i jak łatwo jest ćwiczyć.

 

Dla mężczyzn oddychanie przeponowe jest naturalne, kobiety natomiast muszą się tego nauczyć. Na co dzień oddychamy dość płytko i nie skupiamy się dostatecznie na tym, w jaki sposób nabieramy powietrze. To błąd, ponieważ oddech jest wyrazem zarówno naszego stanu fizycznego, jak i psychicznego.

Dlaczego warto oddychać przeponą?

Spokojny głęboki oddech poprawia pracę układu limfatycznego. Podczas oddychania wydalanych jest nawet 70% zbędnych substancji i toksyn. Długi i świadomy oddech opóźnia procesy starzenia, ponieważ organizm jest dobrze dotleniony.

 

Uważne oddychanie koordynuje pracę półkul mózgowych, wspomaga pamięć i koncentrację. Jednocześnie redukuje napięcie, uspokaja i odpręża. Głębokie wdychanie powietrza podczas stresującej sytuacji pomaga się wyciszyć. Prawidłowe oddychanie przeponą korzystnie wpływa także na głos, który staje się dźwięczniejszy i mniej się męczy. Osoby, które na co dzień pracują głosem, na przykład trenerzy, nauczyciele czy wokaliści absolutnie powinni opanować oddychanie przeponowe, ponieważ pomoże im to chronić głos, który jest w końcu ich narzędziem pracy. Korzystnie jest ćwiczyć oddychanie przeponą podczas ciąży, ponieważ łagodzi ból i ułatwia poród.

Jak oddychać przeponą – ćwiczenia:

  • Usiądź po turecku lub na brzegu krzesła. Wyprostuj plecy, rozluźnij ramiona, zamknij oczy. Dłonie połóż na kolanach. Wykonując wdech napełnij brzuch powietrzem jak balon. Podczas wydechu wypuść je. Zrób minimum 10 wdechów.
  • Połóż się wygodnie, lekko ugnij nogi. Pod głowę możesz położyć poduszkę. Przyłóż jedną dłoń do klatki piersiowej, drugą do mostka (tam właśnie znajduje się przepona). Zrób wdech nosem i obserwuj, która z dłoni się unosi. Prawidłowo wykonany przeponowy oddech porusza tylko dłoń z górnej części brzucha. Nie napinaj podczas oddychania mięśni brzucha! Zrób 30 wdechów i wydechów.
  • Usiądź wygonie na krześle, rozluźnij szyję. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu, połóż jedną dłoń na klatce piersiowej, drugą na brzuchu. Bierz powoli wdech przez nos, by dłoń z brzucha się poruszyła.
  • Połóż się na plecach. Połóż na brzuchu książkę, weź wdech ustami i nosem, by książka uniosła się. Zatrzymaj na chwilę książkę w najwyższym punkcie. Wykonuj powoli wydech, by książka się płynnie obniżała.
  • Stań swobodnie. Połóż jedną rękę na brzuchu, w drugiej trzymaj zapaloną świecę około 25 cm od ust. Weź szybki pełny wdech ustami i nosem, następnie wydychaj powietrze równomiernie, by utrzymać jak najdłużej odchylony płomień. Następnie powtórz ćwiczenie w ten sposób, by płomień rytmicznie się odchylał i podnosił.

Część z tych ćwiczeń na oddychanie przeponą możesz wykonywać nawet w biurze podczas pracy. Z pewnością warto przynajmniej raz dziennie zaserwować sobie seans dotleniający!