Kleszcz na liściu
© Vitalii Hulai/Fotolia.com

Nowy gatunek kleszcza pojawił się w Polsce. Jest bardzo niebezpieczny - przenosi groźne choroby odkleszczowe, np. kleszczowy tyfus syberyjski. Jego skupiska znaleziono już w dwóch województwach - Wielkopolskim i Dolnym Śląsku. Kleszcz Haemaphysalis concinna przybył do nas z sąsiednich Niemiec, najprawdopodobniej przeniosły go gryzonie i małe ssaki. Jak chronić się przed nowym gatunkiem kleszcza?

Nowy gatunek kleszcza Haemaphysalis concinna w Polsce

Nowy gatunek kleszcza, który pojawił się w Polsce to Haemaphysalis concinna. Odkryli go naukowcy z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego naturalnym środowiskiem jest region Azji Środkowej, a także ciepłe kraje Europy - Hiszpania i Chorwacja.

Kleszcze najprawdopodobniej przybyły do nas z Niemiec. Podejrzewa się, że przyniosły je małe ssaki i myszy. Wędrówki kleszczy związane są ze zmianami klimatycznymi. Coraz cieplejszy klimat tworzy korzystne warunki do ich życia. Sprzyja on też wędrówkom innych insektów, np. komarów azjatyckich.

Pierwsze kleszcze gatunku Haemaphysalis concinna znaleziono w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Kleszcza można rozpoznać dzięki jego znakom charakterystycznym: jasnobrązowym ubarwieniu i ciemnym smugom na grzbiecie.

Jest odkrytych kilka stanowisk tego kleszcza. Nam udało się zebrać tych kleszczy naprawdę bardzo dużo, to było około 420 sztuk - potwierdziła Dorota Dwużnik z Zakładu Parazytologii Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Dlaczego nowy gatunek kleszcza jest taki niebezpieczny?

Nowy gatunek kleszcza przenosi bardzo groźne choroby. Są to miedzy innymi:

Na razie nie został udowodniony żaden przypadek zarażenia człowieka. Dużo bardziej narażone są zwierzęta. Przede wszystkim gryzonie, ptaki, gady i zwierzęta gospodarskie.

Jak chronić się przez nowym gatunkiem kleszcza?

Należy zachować podstawowe zasady ostrożności. Przed kleszczami ochronią nas:

• środki przeciwko kleszczom,
  • noszenie długiego rękawka i długich spodni (zwłaszcza w lesie),
  • noszenie zakrytych butów,
  • noszenie nakryć głowy,
  • regularna higiena i kontrola całego ciała.

Co zrobić kiedy zobaczymy kleszcza na naszym ciele?

Przede wszystkim nie należy panikować, lecz spokojnie usunąć kleszcza. Wyciągamy go pęsetą, jednym zdecydowanym ruchem, a następnie dezynfekujemy miejsce po ugryzieniu. Jeśli mamy obawy, możemy poprosić o pomoc pielęgniarkę lub lekarza pierwszego kontaktu.

Niepokojące objawy to rumień wokół ugryzienia oraz symptomy grypy, takie jak temperatura, bóle głowy i mięśni. Jeżeli je zauważymy, należy jak najszybciej udać się do lekarza. Mogą to być bardzo groźne choroby odkleszczowe.

Więcej na temat zdrowie choroby