Problemy ze snem w ciąży
© Monkey Business/Fotolia.com

Przyczyny problemów ze snem w ciąży i metody radzenia sobie z nimi

Problemy ze snem w ciąży
© Monkey Business/Fotolia.com

Największe problemy ze snem w ciąży pojawiają się w ostatnim trymestrze. Przyczynami bezsenności w ciąży w tym czasie zwykle są stres przed porodem i opieką nad maluszkiem, brak wygodnej pozycji do snu i skurcze łydek.

 

W trzecim trymestrze zaleca się spanie na lewym boku. Spanie na brzuchu jest niemożliwe, a pozycja na prawym boku może zaburzać przepływ krwi do dolnych partii ciała przez uciskanie żyły głównej dolnej. Również w pozycji na plecach krążenie może być zaburzone.

Problemy ze snem na początku ciąży

Przyczyny problemów ze snem we wczesnej ciąży to stres, częsta potrzeba oddawania moczu, złe samopoczucie i nieodpowiednie warunki do spania. W pierwszym trymestrze częściej ciężarnym dokucza senność, która jest wynikiem rosnącego poziomu progesteronu. Hormon ten odpowiada za utrzymanie ciąży i prawidłowy rozwój zarodka. Ciężarna w miarę możliwości powinna poddawać się temu i urządzać drzemki w środku dnia.

 

Bezsenność w ciąży wynikać może ze stresu związanego z nową sytuacją i obawami ciężarnej, np. czy sobie poradzi lub jak przebiegnie ciąża. Permanentne napięcie utrudnia zasypianie i może wybudzać w nocy. Aby rozwiązać ten problem, warto skorzystać z technik relaksacyjnych, metod na wyciszenie. Pomóc może też ciepła kąpiel i wywietrzenie sypialni oraz spacer lub inna wybrana forma aktywności przed snem.

 

Budzenie się w nocy w ciąży jest zwykle skutkiem zwiększonego parcia na pęcherz przez powiększającą się macicę. Aby uniknąć wybudzania z tego powodu, trzeba ograniczyć płyny wieczorami.

Problemy ze snem w ciąży: drugi trymestr

Drugi trymestr ciąży to czas, kiedy organizm już przystosował się do nowej sytuacji ale jeszcze nie podejmuje nadmiernego wysiłku. W tych miesiącach problemy ze snem są bardzo rzadkie, mogą wynikać z przyczyn niezależnych od ciąży, np. infekcji czy zbyt ciężkostrawnych posiłków. Bywa jednak, że szybko rosnący płód pod koniec drugiego trymestru zaczyna uciskać na miednicę, żebra i płuca, powodując ból i kłopoty z oddychaniem.

Trzeci trymestr i problemy ze snem

Problemy ze snem w ciąży w ostatnich trzech miesiącach są największe. Organizm jest mocno obciążony, ciężarna stresuje się porodem i tym, co będzie po nim, a brzuch utrudnia znalezienie dogodnej pozycji do spania. Bezsenność w ciąży w tym czasie nie pozwala się zregenerować, co jest tym trudniejsze, że po porodzie niestety można zapomnieć o przespanych nocach.

 

Najczęstszą przyczyną problemów ze snem w ciąży w ostatnim trymestrze jest silnie odczuwalne poruszanie się dziecka i brak całkowicie wygodnej pozycji snu. Dziecko jest na tyle duże, że może uciskać na narządy wewnętrze w taki sposób, że utrudnia oddychanie. W pozycji leżącej odczuwalne bywa też rozpieranie żeber i miednicy. Takie symptomy warto zgłaszać lekarzowi prowadzącemu, gdyż mogą być objawem nadmiernie szybkiego przybierania wagi dziecka i cukrzycy ciążowej, którą trzeba leczyć dietą lub farmakologicznie. Testy na cukrzycę wykonuje się na początku ciąży i między 24 a 28 tygodniem ciąży.

 

W ciąży nie powinno się spać na prawym boku, bo macica i wnętrzności mogą uciskać żyłę główną dolną i prowadzić do niedotlenienia matki i dziecka. Spanie na brzuchu odpada z oczywistych powodów, a sen na plecach raczej nie jest komfortowy, bo dziecko uciska narządy wewnętrzne. Ważne jest, by materac był odpowiednio twardy, wówczas nie będzie wywoływał bólu kręgosłupa. Najlepszą pozycją do spania w ciąży jest pozycja na lewym boku. Pomocne jest również stosowanie poduszek w celu podparcia pleców i brzucha, a także właściwego ułożenia głowy i tułowia. Poduszkę typu jasiek najlepiej włożyć między kolana, żeby uniknąć wywichnięcia bioder podczas spania na boku. Żeby nie okładać się małymi poduszkami, warto zaopatrzyć się w polecaną specjalną poduszkę dla ciężarnych.

 

Oprócz tego ciężarną często budzą skurcze łydek, które jednak da się wyeliminować po kontakcie z lekarzem i uzupełnieniu magnezu i brakujących witamin.

 

Stres i niepokój można natomiast wyeliminować, właściwie przygotowując się do porodu, np. uczestnicząc w zajęciach w szkole rodzenia czy kompletując wyprawkę do szpitala dla mamy i dla dziecka.


  • Większa ilość śluzu w porównaniu ze stanem sprzed ciąży nie powinna wzbudzać niepokoju – jest to spowodowane zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w organizmie kobiety. Sprawdź, jak powinien wyglądać śluz podczas ciąży.
  • Szukasz aktywności nie fizycznej, która nie jest obciążająca ani szkodliwa dla płodu? Sprawdź: joga dla ciężarnych - korzyści i zagrożenia.
  • Zapalenie jajników i jajowodów oprócz bólu w podbrzuszu powoduje wzrost temperatury i ból podczas penetracji pochwy. Dowiedz się, jak leczyć ból jajnika w ciąży.

Więcej na temat ciąża ginekologia
Przeładuj

"Ślub od pierwszego wejrzenia": Dzień przed ślubem były partner pisał do Agnieszki. Co na to Wojtek?!

zobacz 02:40