Kolano biegacza
© djoronimo/Fotolia.com

Przyczyny kolana biegacza

Kolano biegacza
© djoronimo/Fotolia.com

Kolanem biegacza potocznie nazywa się cały zespół dolegliwości, na jakie cierpi wiele osób uprawiających biegi. Objawia się bólem w pasmie biodrowo-piszczelowym, a powstaje w wyniku długotrwałych przeciążeń tego obszaru.

Przyczyny kolana biegacza

Kolano biegacza to kontuzja, która pojawia się zwykle w następstwie niewłaściwego przygotowania do biegania oraz nieodpowiedniego doboru stylu treningu.

 

Osoby, które dopiero zaczynają biegać, mają tendencję do tego, by:

  • biegać zbyt długie dystanse,
  • biegać zbyt szybko,
  • traktować bieganie jako najlepszy sposób na odchudzanie,
  • nie rozgrzewać się przed treningiem,
  • zapominać o rozciąganiu po bieganiu.

Gdy wysiłek jest większy niż możliwości biegacza, podczas treningu może dojść do mikrourazów i kontuzji. W dodatku w przypadku nadwagi bieganie bardzo obciąża mięśnie i stawy. Jednak także osoby biegające dłużej są narażone na to schorzenie, szczególnie gdy trenują regularnie, a nie dbają o rozciąganie po treningu ani o regularną regenerację organizmu, w tym także odpowiednią dietę.

 

Ponieważ podczas biegania intensywnie i wielokrotnie powtarza się ten sam ruch biegowy, jego nieprawidłowa technika też może być źródłem kontuzji. Winne może być także niewłaściwe, zbyt twarde podłoże – bieganie po asfalcie działa bardzo niekorzystnie. Także buty do biegania powinny amortyzować mikrowstrząsy, dlatego kupując obuwie trzeba zwrócić uwagę nie na jego wygląd, a na funkcjonalność.

Kolana biegacza - objawy

Ból kolana po bieganiu. Podstawowym objawem kolana biegacza jest ból w paśmie biodrowo-piszczelowym, a konkretnie w okolicy rzepki lub tuż pod nią albo też ból z boku kolana. Nie jest on stały, może pojawiać się nagle i znikać. Jest zwykle odczuwalny podczas schodzenia ze schodów, przy kucaniu oraz podczas biegania i chodzenia a także po treningu. Bólowi towarzyszy często obrzęk okolicy kolana.

Kolano biegacza - leczenie

Kolano biegacza leczy się objawowo, przyjmując leki przeciwbólowe i przeciwzapalne. Jednak musi iść to w parze z usunięciem czynników, które doprowadziły do takiego stanu. Jeśli schorzenie jest wynikiem niewłaściwego sposobu biegania, absolutnie trzeba go zmienić.

Należy też pamiętać o tym, by:

  • nie biegać po twardym podłożu (zamiast asfaltu lepiej wybrać leśne ścieżki),
  • używać amortyzujących wstrząsy butów,
  • dawać organizmowi czas na regenerację,
  • stosować racjonalną dietę, która wesprze regenerację mięśni,
  • stopniowo zwiększać intensywność i dystans biegania.

Ważne jest również zachowanie prawidłowej masy ciała, ponieważ nadwaga dodatkowo obciąża kolana. Nie znaczy to, że osoby odchudzające się powinny z biegania całkiem rezygnować. Muszą jednak je poprzedzić innymi rodzajami aktywności, a sam jogging wprowadzać stopniowo, zgodnie ze swoimi możliwościami.

Bardzo ważne jest włączenie na stałe do treningu stretchingu. Dzięki rozciąganiu mięśnie stają się bardziej elastyczne, a dzięki temu mniej podatne na przeciążenie.

 

Jeżeli mimo to ból w kolanie nie ustępuje, należy zgłosić się do lekarza.

W specjalistycznej terapii i rehabilitacji kolana biegacza stosuje się:

  • kinesiotaping (plastrowanie dynamiczne) – polegające na oklejaniu ciała specjalistycznymi plastrami,
  • fizykoterapię – oddziałującą na ciało różnymi bodźcami, np. ultradźwiękami, światłem lub prądem elektrycznym,
  • masaż poprzeczny – ma charakter miejscowy i polega na masowaniu w poprzek mięśni, ścięgien i więzadeł.

Po urazach kolana wskazane jest również noszenie opaski stabilizującej na kolano. Opaska łagodzi ból w okolicy rzepki i pasma biodrowo-piszczelowego. Należy jednak pamiętać, by przed jej zastosowaniem upewnić się, że to właśnie kolano biegacza jest powodem bólu.

Kolano biegacza – ćwiczenia profilaktyczne

Oczywistym jest, że lepiej zapobiegać schorzeniom niż je leczyć. Ćwicząc codziennie mięśnie ud i goleni oraz stretching równomiernie rozwija się mięśnie całych nóg. To z kolei pomoże wzmocnić stawy kolanowe i zminimalizować występowanie problemów.

 

Przykładowe ćwiczenia na mięśnie nóg i stawy kolanowe:

 

Ćwiczenie 1 – stojąc przodem naprzeciwko podwyższenia (ławki, krzesła lub drabinki) należy oprzeć piętę lewej nogi. Oba kolana powinny być wyprostowane. Następnie wykonuje się skłon do przodu do momentu, aż odczuwalne będzie ciągnięcie z tyłu uda. Po kilkunastu sekundach zmiana nogi.

 

Ćwiczenie 2 – leżąc na plecach, należy unieść i zgiąć w kolanie prawą nogę. Następnie chwyta się kolano oburącz i przyciąga mocno do klatki piersiowej, po czym należy je uniesione wyprostować i ponownie przyciągnąć. Po kilku powtórzeniach wykonuje się to samo z drugą nogą.

 

Ćwiczenie nr 3 – z pozycji stojącej należy zrobić wykrok do przodu prawą nogą. Kolana powinny być ugięte pod kątem prostym. Następnie należy wrócić do pozycji wyjściowej i po kilku powtórzeniach zmienić nogę.

 

Przed wykonywaniem ćwiczeń zawsze należy zrobić krótką rozgrzewkę, np. trucht lub pajacyki.


Więcej na temat choroby kości i stawów
Przeładuj

Anna Mucha w półfinale "Czaru Par"! "Małżeństwo to jest obóz przetrwania"

zobacz 00:30