dziewczyna z katarem
Image by LifetimeStock.com

Jesienny spadek odporności dotyka bardzo wielu osób, szczególnie dzieci i osób starszych. Odpowiednio zbilansowana dieta i suplementacja zapobiegną przeziębieniom i infekcjom. Poniżej znajdziecie najlepsze sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego w okresie jesienno-zimowym.

Przyczyny jesiennego spadku odporności

Jesienią nasza odporność wystawiana jest na próbę. Ciągłe zmiany temperatur, deszcz, silny wiatr to warunki, w których łatwo o przeziębienie. W okresie jesienno-zimowym zdecydowanie bardziej uboga jest nasza dieta - brak w niej świeżych warzyw i owoców, które mają mnóstwo witamin, wspierających prace organizmu.

Za obniżenie odporności odpowiada również niedostateczna ilość promieni słonecznych, które wpływają na produkcje bardzo ważnej dla organizmu witaminy D. Warto wiedzieć, że witamina D ma większy wpływ na odporność niż witamina C.

Najczęstsze przyczyny jesiennego spadku odporności to:

  • trudne warunki klimatyczne - zmiany temperatur, deszcz i wiatr,
  • niedobory witaminowe (wynikające z nieodpowiedniej diety i braku słońca),
  • brak aktywności fizycznej,
  • ciągły stres,
  • niewystarczająca ilość snu.

Sposoby na jesienny spadek odporności

Dieta na odporność

Zdrowa, pełnowartościowa dieta to najlepszy sposób na wzmocnienie odporności. Ważne jest to, aby nie doprowadzić do niedoborów witamin i składników odżywczych.  W diecie nie powinno zabraknąć witaminy C, która zwiększa odporność błon śluzowych na zakażenia.

Najwięcej witaminy C znajdziesz w:

  • natce pietruszki,
  • papryce,
  • brokułach,
  • brukselce,
  • czarnej porzeczce,
  • owocach dzikiej róży, 
  • truskawce.

Dobrym sposobem na wsparcie odporności jest wprowadzenie do diety produktów antybakteryjnych i antywirusowych, naturalnych antybiotyków takich jak: czosnek, cebula, miód czy kiszonki.

Suplementy diety na odporność

Ponieważ jesienią nie mamy dostępu do świeżych warzyw i owoców, warto wesprzeć swoją dietę gotowymi suplementami. Warto zakupić preparaty z witaminą C, która wspiera układ odpornościowy, zapobiega chorobom i przeziębieniom.

Bardzo istotna jest również witamina D, która zapobiega rozwojowi infekcji i również wzmacnia układ immunologiczny. W okresie jesiennym ponad 80% Polaków ma niedobór tej witaminy, dlatego naprawdę warto włączyć ją do suplementacji. Przyjęcie jej w sposób naturalny jest wręcz niemożliwe, ze względu na bardzo małą ilość promieni słonecznych, z kolei w pokarmach występuje w bardzo małej ilości.

Jak radzić sobie z obniżoną odpornością?

Dieta i suplementacja jest podstawą w okresie jesienno-zimowym, jednak warto wprowadzić sprawdzone sposoby, które zapobiegną przeziębieniom i infekcjom.

Najlepsze sposoby na odporność jesienią to:

  • stopniowe hartowanie i przyzwyczajanie organizmu do niskich temperatur - naprzemienny prysznic w chłodnej i ciepłej wodzie, sauna,
  • odpowiednia ilość snu (minimum 7 godzin),
  • unikanie stresu,
  • nawadnianie organizmu,
  • unikanie używek, przede wszystkim papierosów i alkoholu,
  • odpowiedni ubiór "na cebulkę",
  • unikanie kontaktu z chorymi i odpowiednia higiena,
  • wietrzenie i nawilżanie pomieszczeń,
  • stosowanie rozgrzewających ziół i przypraw,
  • wzmacnianie jelit poprzez przyjmowanie probiotyków,
  • codzienna aktywność fizyczna.

 

 

Więcej na temat odporność choroba