Mężczyzna łapie się za głowę
Pixabay/geralt/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Udar mózgu to bardzo poważna choroba naczyniowa, która może doprowadzić nawet do śmierci. Pojawia się niespodziewanie, w ciągu kilku minut dochodzi do utraty przytomności, poprzedzonej najczęściej bólem głowy, nudnościami i wymiotami oraz drętwieniem ciała. Osobę z objawami udaru mózgu zawsze należy bezzwłocznie przewieźć do szpitala. Udarowi mózgu można zapobiec, stosując się do pięciu wskazówek, umieszczonych poniżej.

1. Dieta a zapobieganie udarowi mózgu

Jedz owoce i warzywa częściej niż pięć razy dziennie. Ogromną ochronę stanowi spożywanie pomidorów, a zwłaszcza przetworów, które powstają na ich bazie – koncentratu, ketchupu, soków i sosów. W skład pomidorów wchodzi karotenoid, inaczej likopen – czerwony barwnik, naturalny przeciwutleniacz, który zmniejsza ryzyko udaru mózgu. Wybieraj pełnoziarniste pieczywo oraz tłuszcze nienasycone (zawarte w rybach, orzechach). Ponadto, jedz małe porcje, unikaj soli (maksymalna dopuszczalna ilość to jedna łyżeczka dziennie), zrezygnuj ze smażenia, fast foodów i używek. Dobrym krokiem w zmniejszeniu ryzyka udaru mózgu jest rezygnacja z przypraw na rzecz ziół.

2. Systematyczne ćwiczenia zmniejszają ryzyko udaru mózgu

Postaw na ruch. Udowodniono naukowo, że aktywność fizyczna wydłuża życie. Ćwiczenia fizyczne powinny trwać minimum 30 minut trzy razy w tygodniu. Nie powinno się ćwiczyć zaraz po posiłku. Jeśli chcesz zapobiec udarowi mózgu, a wcześniej nie uprawiałaś / uprawiałeś sportu, zacznij od ćwiczeń raz w tygodniu. Może to być nawet regularny spacer. Jeśli masz problem ze stawami, w profilaktyce udarowej bardzo dobrze sprawdzi się rower i pływanie.

3. Aby zapobiec udarowi mózgu, zadbaj o właściwą masę ciała

Zmiana nawyków żywieniowych oraz regularny wysiłek fizyczny pomogą ci zgubić zbędne kilogramy. Koniecznie skonsultuj z lekarzem, ile kalorii dziennie powinnaś/powinieneś przyjmować. W diecie redukcyjnej (która ma na celu spadek kilogramów) od dziennego zapotrzebowania kalorycznego odejmuje się zwykle 20%.

4. Kontroluj ciśnienie krwi

Prawidłowe ciśnienie krwi wynosi nie więcej niż 120/80 mm Hg. Osoby, u których ciśnienie jest wyższe niż 135/89 mm Hg powinny znajdować się pod stałą opieką lekarską. Chorujący na nadciśnienie krwi (zaczyna się od 140/90 mm Hg) znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, jeśli chodzi o udar mózgu, dlatego ważne jest podjęcie kroków zalecanych przez lekarza, np. zażywanie leków.

5. Stres przyczynia się do udaru mózgu

Stres powoduje zarówno nadciśnienie, jak i udar mózgu. Możesz wypróbować ćwiczenie jogi, która ukoi zarówno skołatane nerwy, jak i zmęczone ciało. Naukowcy udowodnili, że uprawianie qigong (Chi Kung) – chińskiej sztuki doskonalenia umysłu, wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia udaru mózgu.

 

Osoby, które stosują powyższe zalecenia są aż o 80% mniej narażone na atak udaru mózgu.