Dziecko
tanyakotenko9/Fotolia

Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł.

Dysleksja u dzieci – odmiany zaburzenia

Dysleksja rozwojowa może przybrać formę:

  • dysortografii (problemy ze stosowaniem zasad poprawnej pisowni),
  • dysgrafii (problemy z pisaniem w sposób czytelny),
  • dysleksji (problemy z pisaniem i czytaniem).
  • Wymienione rodzaje zaburzeń mogą występować samodzielnie lub łącznie.

Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać objawy?

Jeszcze zanim dziecko dyslektyczne pójdzie do szkoły, można u niego zauważyć zmiany niezwiązane bezpośrednio z pisaniem i czytaniem, które wskazują na dysleksję. Później dochodzą do nich zaburzenia prawidłowego pisania i czytania. Najczęstszymi objawami dysleksji u dzieci są:

  • kłopot ze sznurowaniem butów, zapinaniem ubrań;
  • kłopot z odwzorowaniem szlaczków;
  • kłopot z wykonywaniem kilku rzeczy jednocześnie;
  • kłopot z zapamiętaniem liter o podobnych kształtach, np. p i b.
  • zamiana głosek i sylab;
  • opuszczanie krótkich wyrazów;
  • skracanie słów;
  • mylenie kierunków: prawa-lewa;
  • pismo „lustrzane” przy pisaniu od prawej do lewej strony;
  • nieprawidłowe trzymanie długopisu (przy dużym napięciu mięśniowym);
  • kłopot z zapamiętywaniem dat, nazw tygodnia, miesiąca;
  • trudności z nauką czytania, zwłaszcza metodą fonetyczną (łączenie sylab w wyrazy i wymawianie na głos);
  • niezrozumienie przeczytanego tekstu;
  • problemy z koncentracją;
  • niechęć do zabaw ruchowych;
  • niechęć do układania puzzli, zabawy klockami;
  • wady wymowy;
  • kłopoty w utrzymywaniu równowagi;
  • problem z opanowaniem zaimków, np. na stole, pod stołem, obok stołu itd.

 

Jeśli dziecko ma przynajmniej pięć z wymienionych objawów dysleksji, należy udać się do poradni pedagogiczno-psychologicznej w celu przebadania dziecka pod kątem specyficznych trudności w nauce.