Dieta przy anemii
©greenapple78/Fotolia

Jak wygląda dieta bogata w żelazo? Produkty dla osób z anemią

Dieta przy anemii
©greenapple78/Fotolia

Podstawą stosowanej przy anemii diety bogatej w żelazo są surowe owoce i warzywa bogate w witaminę C, dzięki której pierwiastek posiadany w niewystarczającym stopniu, może zacząć się wchłaniać do organizmu. Trzeba jeść dużo wątróbki i podrobów, żółtek jaj, zielonych i strączkowych warzyw, produktów pełnoziarnistych i razowych, orzechów i suszonych owoców.

Anemia a dieta bogata w żelazo

Anemię, czyli niedokrwistość, w 80% powodują niedobory żelaza. Odgrywa ono kluczową rolę przy transporcie tlenu w organizmie oraz w rozwoju dziecięcego układu nerwowego. Pierwsze objawy anemii fizjologicznej występują między 3. a 6. miesiącem życia, wyczerpują się wówczas zgromadzone podczas życia płodowego zapasy żelaza.

 

Anemia, czyli niedokrwistość często spowalnia rozwój intelektualny dziecka. W nieco starszym wieku za niedobory żelaza można całkowicie obwinić niewłaściwe komponowanie diety przez rodziców. Ponadto anemia występuje u kobiet obficie miesiączkujących, dawców krwi, po urazach czy operacjach, u ciężarnych i karmiących piersią, u dojrzewających nastolatków, przy zaburzonym wchłanianiu żelaza z przewodu pokarmowego, na źle zbilansowanej diecie wegetariańskiej.

 

"Leczenie" niedokrwistości to przejście na dietę bogatą w żelazo hemowe - zawarte w mięsie oraz niehemowe - pochodzące z produktów roślinnych. Umożliwia to wyrównanie braków składników pokarmowych i skuteczne zapobieganie potencjalnym niedoborom. Dieta musi być zbilansowana, dostosowana do wydatków energetycznych organizmu, bazująca na żelazie pochodzenia zwierzęcego, z regularnymi 5 posiłkami w ciągu dnia, spożywanymi co 3 godziny. Ważne jest także stosowanie łatwo przyswajalnych suplementów diety.

Co powinno się jeść na diecie przy anemii

Aby umożliwić organizmowi lepsze wchłanianie żelaza, musimy mu zapewnić dużą ilość spożywanej na surowo witaminy C z owoców i warzyw (czarne porzeczki, kiwi, cytryny, grejpfruty, pomarańcze, truskawki, poziomki; brukselka, jarmuż, papryka, chrzan, szpinak, natka, kalafior, kalarepa). Najlepszymi źródłami żelaza są mięso i jaja, a przede wszystkim wątróbka, mięso wołowe, indycze, żółtka. Dietę dla cierpiących na anemię trzeba wzbogacić o szpinak, kapustę, brokuły, sałatę, buraczki, paprykę, fasolę, soję, groch, pietruszkę, szczypior, szczaw, groszek, boćwinę, bób, cykorię, koper, por, produkty razowe i pełnoziarniste (pieczywo, kasze, płatki, muesli), suszone owoce, orzechy, migdały, pestki.

Jakie pokarmy szkodzą na diecie bogatej w żelazo

Będąc na specjalnej diecie chorzy na anemię powinni unikać:

  • kawy, herbaty, napojów energetyzujących (zwłaszcza pitych do posiłku) które utrudniają wchłanianie żelaza;
  • alkoholu;
  • soli kuchennej (dopuszczalna maksymalnie łyżeczka dziennie), przez którą wzrasta ciśnienie tętnicze;
  • tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcego, które powodują wzrost stężenia cholesterolu i zaburzają krzepliwość krwi;
  • potraw smażonych i duszonych na tłuszczu, co zwiększa jego zawartość w jedzeniu i podrażnia przewód pokarmowy;

źródeł pustych kalorii, jak białe pieczywo, wyroby cukiernicze, słodycze, cukier.


Przeładuj

Gorąca bitwa Patryka i Karola w "The Voice of Poland"! Jurorzy nie wytrzymali...

zobacz 01:48