Kobieta w ciąży siedząca na brzegu jeziora
Pixabay/Greyerbaby/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Sposób na nietrzymanie moczu

Kobieta w ciąży siedząca na brzegu jeziora
Pixabay/Greyerbaby/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Nietrzymanie moczu, czyli inkontynencja oznacza odruchowy wyciek moczu przez cewkę moczową. Możemy je zwalczać ćwiczeniami mięśni Kegla, czyli dna miednicy.

Jak rozpoznać mięśnie Kegla?

Aby rozpoznać mięśnie Kegla, podczas opróżniania pęcherza, spróbuj zatrzymać strumień moczu. Kiedy ci się to uda, oznacza to, że użyłaś mięśni Kegla. Drugi sposób rozpoznania mięśni Kegla polega na włożeniu do pochwy w pozycji leżącej dwóch palców. Podczas napinania pochwy, poczujesz jak mięśnie Kegla uciskają palce.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Jeśli masz do czynienia z kropelkowym lub niewielkim nietrzymaniem moczu stosuj ćwiczenia Kegla. Powodują one podtrzymanie narządów wewnętrznych, występujących w jamie brzusznej. Po opróżnieniu moczu przyjmij wygodną, siedzącą lub leżącą pozycję. Możesz też stanąć w rozkroku. Napnij mięśnie dna miednicy (bez napinania mięśni pośladków i brzucha) przez 5 sekund i rozluźnij je. Ćwiczenie powtórz pięć razy, najlepiej 3 razy dziennie. W trakcie ćwiczenia skup się tylko na napięciu mięśni Kegla i swobodnie oddychaj. Po tygodniu powiększ liczbę skurczów do 10-15 i rób po kilka serii dziennie. Istotne jest to, by ćwiczyć regularnie, prawidłowo i jak najwięcej. Efekty zobaczysz już po kilku tygodniach.

Zalety ćwiczeń mięśni Kegla

Dla kobiety regularne i prawidłowe wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla jest doskonałym sposobem na wiele problemów. Oprócz nietrzymania moczu, ćwiczenia pomagają także przy porodzie i zwiększają satysfakcję seksualną obojga partnerów. Nie należy wykonywać ćwiczeń, jeśli ciąża jest zagrożona.

Przyczyny nietrzymania moczu

Dolegliwość nietrzymania moczu dotyczy szczególnie kobiet, które rodziły i są po 45 roku życia. Im więcej porodów, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby. Dodatkowo, nietrzymaniu moczu sprzyja wiele innych czynników, np. brak ruchu, menopauza, dieta bogata w kofeinę, choroby układu moczowego, czy otyłość. Cukrzyca, niewydolność krążenia, choroba Alzheimera, przyjmowanie leków moczopędnych, czy antydepresantów też mogą mieć wpływ na pojawienie się nietrzymania moczu, tym razem u pacjentów obu płci.

Inne sposoby leczenia nietrzymania moczu

Jeśli ćwiczenia mięśni Kegla nie pomagają, warto udać się do lekarza. Prawdopodobnie zrekonstruuje on sprawność mięśni bądź podwiesi szyjkę pęcherza moczowego. Niewielkie efekty może też przynieść terapia laserowa, która polega na wzmocnieniu ściany przedniej pochwy przez rozszerzenie tkanki łącznej. Terapia poprawi sytuację, ale spowoduje przekształcenie struktury tkanek otaczających cewkę moczową. Powyższe zabiegi, mimo wszystko i tak na początku będą wzmacniane ćwiczeniami mięśni Kegla, ponieważ to one przyczyniają się do prawidłowego działania funkcji wydalniczych.  

Przeładuj

Anna Mucha w półfinale "Czaru Par"! "Małżeństwo to jest obóz przetrwania"

zobacz 00:30