Dłonie trzymające kolano
©Stasique/Fotolia

Ból kolan po ćwiczeniach to niedogodność, którą niekiedy trzeba leczyć nawet miesiącami. Aby temu zapobiegać, konieczna jest rozgrzewka przed treningiem i rozciąganie po treningu. Jeśli kolana bolą, nie wolno lekceważyć problemu.

Ból kolan po ćwiczeniach – brak rozgrzewki

Ból kolan po ćwiczeniach może być spowodowany brakiem rozgrzewki. Ćwiczenia przygotowujące do treningu właściwego są konieczne, ponieważ przystosowują układ mięśniowo-szkieletowy do zmian – naprężone mięśnie stają się bardziej plastyczne, a płyn maziowy rozrzedzony. Aby kolana nie bolały, należy je przed ćwiczeniami rozluźnić, np. kucnąć z wyprostowanymi plecami i zgiąć nogi w taki sposób, aby znalazły się w pozycji maksymalnie poziomej, równolegle do podłoża.

Ból kolan po ćwiczeniach - zbyt intensywny trening

Bardzo często przyczyną bólu kolan po ćwiczeniach jest zbyt męczący trening. Należy pamiętać, by stopniowo zwiększać poziom trudności i długość ćwiczeń. Ból kolan po treningu może być konsekwencją jednego z wcześniejszych treningów, ponieważ mikrourazy nie zawsze od razu dają o sobie znać. Nawet jeśli nam bardzo zależy na czasie, minimum jeden dzień wolny powinno się pozostawić na regenerację mięśni. Aby zobaczyć efekty ćwiczeń, odpoczynek też jest konieczny.

Ból kolan po ćwiczeniach – brak ćwiczeń rozciągających

Intensywny trening pozbawiony ćwiczeń rozciągających także może prowadzić do bólu kolan po treningu. Przeciążenie pasma biodrowo-piszczelowego skutkuje napięciem i skróceniem tych mięśni, co objawia się bólem po zewnętrznej stronie kolana lub niżej. Wysiłek fizyczny pozbawiony rozciągania może spowodować nacisk na rzepkę.

 

Bardzo ważne jest, aby nie lekceważyć bólu kolan po ćwiczeniach, ponieważ przeciążenia prowadzą do kontuzji, które niekiedy trzeba leczyć nawet przez kilka miesięcy. Zdarza się, że niezbędna jest operacja.