©BillionPhotos.com/Fotolia.com

Jak pokonać trudności z zasypianiem?

©BillionPhotos.com/Fotolia.com

Domowe sposoby na bezsenność mogą pomóc rozwiązać problemy ze snem bez uciekania się do środków farmakologicznych i leków nasennych. Trudności z zasypianiem mogą stanowić problem każdego z nas i utrudniać prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Aby wypoczywać zdrowo i pozbyć się bezsenności czasem wystarczy zmienić styl życia.

 

Bezsenność to brak snu w nocy, trudności w zasypianiu lub przerywany sen. Wszystkie te zjawiska mogą zaburzać rytm dnia i funkcjonowanie. Aby ustrzec się przed nimi warto wypróbować domowe metody na bezsenność zanim zdecydujemy się na skorzystanie z pomocy specjalisty lub sięgnięcie po tabletki nasenne.

Lekkostrawna kolacja na dobry sen

Po jedzeniu bardzo często chce się spać. Mimo to, ciężkostrawne posiłki przyczyniają się do problemów ze snem. Kolację najlepiej zjeść 3-4 godziny przed snem. Należy także unikać pobudzających potraw – na przykład czekolady.

Regularne pory snu

Aby pozbyć się problemu bezsenności warto kłaść się spać i wstawać o tej samej porze. Należy trzymać się własnego harmonogramu snu codziennie, niezależnie od weekendu czy dni wolnych od pracy. Początkowo taki reżim może wydawać się trudny do realizowania, ale z czasem organizm wpadnie w odpowiedni rytm, a jakość snu wzrośnie.

Łóżko służy do spania

Żeby usunąć problemy z zasypianiem należy przygotować organizm do tego, że łóżko służy tylko do spania i uprawiania seksu. Trudno się zrelaksować i odpocząć w miejscu, w którym się pracuje , czyta i je. Zrezygnowanie z takich aktywności w łóżku da organizmowi jasny sygnał, że czas spać.

Odpowiednie oświetlenie i temperatura do snu

Śpimy nocą. Cykl snu reguluje melatonina, hormon, którego wydzielanie jest regulowane przez światło. Mózg wydziela ją wieczorem, gdy jest ciemno, a mniej za dnia. Obecnie większość czasu spędzamy w pomieszczeniach oświetlanych sztucznym światłem, przed komputerem lub telewizorem. W związku z tym zacierają się różnice między dniem i nocą. Warto zadbać o to, aby w sypialni światło było przyciemnione i panowała tam atmosfera sprzyjająca odpoczynkowi. Pokój powinien być przewietrzony, a temperatura w nim panująca powinna wynosić około 18°C.

Rezygnacja z kofeiny

Picie kawy, herbaty i napojów energetyzujących pobudza. Wieczorem warto zamiast nich zdecydować się na przykład na herbatę ziołową lub szklankę mleka.

Rezygnacja z drzemki w ciągu dnia

Popołudniowa drzemka pomaga się zrelaksować po ciężkim dniu pracy i nabrać energii na wieczór. Może jednak sprawiać, że problem bezsenności będzie się nasilał. Jeśli nie ma innego wyjścia i drzemka w ciągu dnia jest konieczna – niech nie trwa dłużej niż 30 minut i najlepiej zdrzemnąć się wczesnym popołudniem. Wieczorem, gdy jeszcze nie jest pora na sen, a organizm domaga się odpoczynku, warto zająć się czymś innym i przeczekać, aż nadejdzie czas na położenie się do łóżka.

Aktywność na świeżym powietrzu

W wyeliminowaniu problemu bezsenności może pomóc zmiana stylu życia. Szczególnie ważne jest przebywanie na świeżym powietrzu i korzystanie z dziennego światła. Warto spacerować, ćwiczyć i postawić swoje biurko przy oknie.

Więcej na temat depresja sen Bezsenność
Przeładuj

Z okazji urodzin Party.pl Izabela Janachowska wybrała cztery najpiękniejsze suknie ostatnich czterech lat!

zobacz 01:53