ból u ciężarnej
© nd3000/Fotolia.com

Przyczyny bólu miednicy w ciąży oraz ćwiczenia, które pomagają go uśmierzyć

ból u ciężarnej
© nd3000/Fotolia.com

Powiększanie się macicy i łożyska, a także rozluźnienie spojenia kości w czasie ciąży, może skutkować dolegliwościami bólowymi odczuwanymi przez ciężarną. Ból bardzo często jest zlokalizowany w okolicach kości miednicznej.

 

W uśmierzeniu bólu może pomóc oszczędny tryb życia, noszenie pasa ciążowego, a także ćwiczenia mięśni dna miednicy.

Przyczyny bólu miednicy w ciąży

Ból miednicy najczęściej wynika z rozluźnienia połączeń kości łonowych, tzw. chrząstkozrostów oraz stawów krzyżowo-biodrowych. Proces ten prowadzi do uelastycznienia dróg rodnych i ma znaczenie dla prawidłowego przebiegu porodu. Ból krocza, czyli okolicy spojenia łonowego, pojawia się zarówno na początku, jak i pod koniec ciąży, bardziej rozległe bóle miednicy najczęściej zaczynają być odczuwane w drugiej połowie i w ostatnich tygodniach ciąży.

 

Ból miednicy często bywa opisywany jako silny, rozrywający, uniemożliwiający normalne poruszanie się. Pojawia się przy próbie zmiany pozycji ciała, np. przy wstawaniu, siadaniu, chodzeniu. Może też występować podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. O ile bólowi nie towarzyszą inne objawy, takie jak podwyższona temperatura, plamienie lub krwawienie, silne zawroty głowy, nie zagraża on zdrowiu matki ani dziecka. Warto jednak opowiedzieć o nim lekarzowi prowadzącemu ciążę. W niektórych przypadkach, kiedy spojenie łonowe nadmiernie się rozszerzyło, poród powinien odbywać się przez cesarskie cięcie.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy pomagają uśmierzyć ból

Aby zmniejszyć ból, należy unikać sytuacji, które go wywołują, np. nie podnosić ciężarów. Choć chodzenie z bólem może być trudne, należy regularnie spacerować, nawet wolnym tempem. Przy rozluźnieniu mięśni i więzadeł miednicy pomaga siedzenie po turecku oraz klęczenie z podparciem na ramionach zgiętych w łokciach. Warto też regularnie ćwiczyć mięśnie dna miednicy. Do takich ćwiczeń należy m.in. zaciskanie zwieraczy na 10 sekund, rozluźnianie ich i powtórne zaciskanie (należy to powtórzyć 10 razy) oraz zbliżanie do siebie ud wewnętrzna stroną i mocne zaciskanie ich na 5 sekund (można wykonywać to ćwiczenie, siedząc na krześle, powtarza się je 10 razy).


Więcej na temat ciąża poród
Przeładuj

Sylwia i Jan zostali rodzicami! Sylwia Bomba zdradza, jaką są parą! Te słowa wzruszają do łez

zobacz 01:50