Kobieta z rowerem
Image by Lifetimestock.com
Styl życia

Zakwasy po treningu – jak skutecznie uśmierzyć ból?

Zakwasy po treningu to często przypadłość osób, które rozpoczynają przygodę ze wzmożoną aktywnością fizyczną. Zespół opóźnionego bólu mięśniowego to nic innego jak wypłukanie kwasu mlekowego z tkanki mięśniowej. Ból mięśniowy można uśmierzyć wizytą w saunie.

Zakwasy po treningu to często przypadłość osób, które rozpoczynają przygodę ze wzmożoną aktywnością fizyczną. Zespół opóźnionego bólu mięśniowego to nic innego jak wypłukanie kwasu mlekowego z tkanki mięśniowej. Ból mięśniowy można uśmierzyć wizytą w saunie.

 

Zakwasy po treningu występują gdy nie wykonamy odpowiedniej rozgrzewki przed aktywnością fizyczną lub zapomnimy o rozciąganiu tuż po niej. Brak dostatecznej ilości płynów i zbyt duża intensywność ćwiczeń również mają ogromną rolę w powstawaniu mikrouszkodzeń i w ostateczności bólów mięśniowych. Zakwasy powstają 2-4 dni po wysiłku fizycznym i potrafią trwać do tygodnia.

Zakwasy: co zrobić, gdy mięśnie boją?

Aby zmniejszyć ból mięśniowy po treningu powinno się przede wszystkim jak najwięcej ruszać w celu „rozruszania” mięśni. Oczywiście w miarę możliwości – jeżeli ból jest bardzo uciążliwy, to w najbardziej poważnych przypadkach kończy się wizytą u lekarza pierwszego kontaktu. Co można zrobić, gdy mięśnie bolą:

  • Zakup preparatów w aptece – jest kilka produktów na rynku, które otrzyma się w aptece bez recepty, a uśmierzą ból i zmniejszą poczucie dyskomfortu spowodowanego nadmiernym treningiem.
  • Mało intensywny trening – przy bólach mięśniowych spowodowanych zakwasami poleca się aktywność, ale mało intensywną, np. spacer czy powolna jazda na rowerze.
  • Picie dużej ilości wody – najczęściej podczas intensywnego treningu dochodzi również do odwodnienia organizmu, a uzupełnienie braków wody pomoże szybciej powrócić do normalnego stanu ciała.
  • Wizyta w saunie – odpręży ciało i pomoże wrócić mięśniom do stanu przed treningiem.
  • Gorąca kąpiel – działanie podobne do sauny.

 

Absolutnie zabrania się powrotu do intensywnego treningu podczas odczuwania zakwasów, ponieważ doprowadzić to może do poważnych kontuzji. Mitem jest również, że masaż pomaga w zwalczeniu bólu mięśniowego.


Ćwicząca kobieta
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Zakwasy mięśni: dlaczego mięśnie bolą po wysiłku?
Zakwasy mięśni to potoczna nazwa na zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Występuje on kilka dni (2-4) po intensywnym wysiłku fizycznym i objawia się silnym bólem mięśniowym. Ból może trwać aż tydzień.

Zakwasy mięśni to potoczna nazwa na zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Występuje on kilka dni (2-4) po intensywnym wysiłku fizycznym i objawia się silnym bólem mięśniowym. Ból może trwać aż tydzień. Zakwasy: wszystkiemu winny jest kwas mlekowy? Zakwasy, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS - ang. delayed onset muscle soreness) powstaje w wyniku licznych mikrourazów mięśniowych, powstałych w trakcie zbyt intensywnego treningu niedostosowanego do możliwości trenującego. Zakwasy – przyczyny Przez wiele lat wierzono, że kwas mlekowy „zakwasza” mięśnie i to jego nadmiar w tkance mięśniowej powoduje późniejszy ból przy każdym ruchu. W latach 80. odkryto, że zespół opóźnionego bólu mięśniowego to wynik mikrourazów powstałych podczas treningu , a nie wynik nagromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii.   Nazwa „zakwasy” jest zatem myląca. Kwas mlekowy nie bierze udziału w powstaniu bólu mięśni gdyż jest z nich całkowicie usuwany przez krew i metabolizowany w wątrobie po upływie 1-2 godziny od zakończenia treningu. Zakwasy – jak zapobiegać? Zakwasy mięśni to częsty „skutek uboczny” intensywnego treningu osób niedoświadczonych w sporcie . Jednorazowy zryw w stronę biegania lub ćwiczeń odchudzających i ich zbyt duża liczba powtórzeń to główne przyczyny powstania późniejszego bólu mięśniowego.   Jednym z najprostszych sposobów na uniknięcie zakwasów jest regularny trening . Stopniowo powtarzane ćwiczenia przygotują organizm do wysiłku i przyzwyczają ciało do wzmożonego wysiłku.    

Biegnący ludzie
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Zakwasy po ćwiczeniach – skuteczne sposoby, jak ich uniknąć
Wiele początkujących osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w sporcie, zadają pytanie, jak uniknąć zakwasów po ćwiczeniach. Przede wszystkim należy pamiętać, że solidna rozgrzewka i ćwiczenia rozciągające pomogą zapobiec odkładaniu się kwasu mlekowego.

Wiele początkujących osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w sporcie, zadają pytanie, jak uniknąć zakwasów po ćwiczeniach. Przede wszystkim należy pamiętać, że solidna rozgrzewka i ćwiczenia rozciągające pomogą zapobiec odkładaniu się kwasu mlekowego.   Zakwasy powstają podczas intensywnego wysiłku fizycznego, który najczęściej zostaje wykonany bez uprzedniego rozgrzania lub późniejszego rozciągania. Wypłukanie kwasu mlekowego z mięśni tuż po zakończeniu aktywności fizycznej powoduje późniejszy ich ból, który pojawia się 2-3 dni po treningu. Ból mięśni utrzymać się może nawet do tygodnia. W medycynie zakwasy określa są jako zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Jak uniknąć zakwasów: aktywność po aktywności Skuteczne sposoby na zakwasy: Rozgrzewka – wystarczy kilka przysiadów, pompek (nawet damskich), pajacyków i wymachów rąk do przodu i do tyłu, aby rozgrzać mięśnie przed treningiem i nie martwić się zakwasami. Rozciąganie – po wykonanym treningu nie należy od razu kłaść się wygodnie na łóżku i odpoczywać. Aby mięśnie się nie zastały należy rozciągnąć je – skłony, przyciąganie kolan do klatki piersiowej czy wyciąganie jak najwyżej rąk do góry. Łatwe i przyjemne ćwiczenia pomogą ci uniknąć bólu. Picie wody w dużych ilościach – nawodniony organizm podczas treningu jest bardzo odporny na wypłukiwanie się kwasu mlekowego, a dodatkowo zabezpieczy przed skurczami mięśni. Regularność – regularne treningi chronią przed zakwasami, ponieważ organizm, który jest przygotowany do wysiłku, wypracuje sobie mechanizm obrony przed wypłukiwaniem kwasu mlekowego z mięśni.   Należy pamiętać, że intensywne ćwiczenia raz na jakiś czas („z doskoku”) mogą spowodować zmęczenie organizmu i zakwasy. Wypracowanie regularności w treningu i zastosowanie się do zasad...

Zakwasy po ćwiczeniach na udzie
©Fotolia/SENTELLO
Styl życia
Ćwiczenia z zakwasami – czasami niewskazane
Z zakwasami można ćwiczyć pod kilkoma warunkami. Jednym z nich jest wybór ćwiczeń, które będą angażowały inne partie mięśniowe. Badania naukowe nie przyniosły jednoznacznych wniosków na temat tego, czy ćwiczenia z zakwasami będą efektywne.

Z zakwasami można ćwiczyć pod kilkoma warunkami. Jednym z nich jest wybór ćwiczeń, które będą angażowały inne partie mięśniowe. Badania naukowe nie przyniosły jednoznacznych wniosków na temat tego, czy ćwiczenia z zakwasami będą efektywne. Zakwasy – definicja, powstawanie Zakwasy to opóźniona bolesność mięśni , która pojawia się zwykle dzień po treningu. Zakwasy powstają, kiedy trening był zbyt intensywny, dana osoba dopiero zaczyna ćwiczyć bądź też wraca do treningu po długiej przerwie. Podczas intensywnego wysiłku dochodzi do powstania zniszczeń mechanicznych w strukturze tkanki mięśniowej . Ćwiczenia z zakwasami Nie ma jednej ogólnie przyjętej teorii na temat ćwiczeń z zakwasami. Jedni twierdzą, że aby pozbyć się zakwasów, trzeba ćwiczyć, drudzy zaś są zdania, że najlepiej wrócić do treningu, kiedy ból mięśni ustanie. Jeśli nie chcesz przerywać treningu, najlepiej wykonać ćwiczenia angażujące inne partie mięśni oraz zadbać o to, aby wysiłek był umiarkowany . Jeżeli zakwasy niemal uniemożliwiają poruszanie, jedynym rozsądnym wyjściem jest zaprzestanie treningu do momentu, kiedy ból mięśni ustanie.   Aby zapobiegać zakwasom, należy ćwiczyć regularnie, zawsze przed treningiem wykonywać rozgrzewkę i zwiększać intensywność treningu stopniowo. Jeśli zakwasy już się pojawiły, konieczne jest rozciągnięcie uszkodzonych mięśni. Ukojenie przyniesie również ciepły prysznic i wizyta w saunie .  

Nasze akcje
Newsy

Stylowy prezent dla mężczyzny? Łączy w sobie design i praktyczność

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
Newsy

Nowoczesny wymiar kobiecości? Manifestuj go zapachem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner