Opalanie na słońcu
© eyeQ/Fotolia.com

Opalanie na słońcu można przyspieszyć stosując tzw. aktywatory opalania, które wspomagają produkcję melaniny. Brązowienie skóry przyspieszy także przyjmowanie witaminy A, naturalnie występującej np. w marchewce.

 

Domowe sposoby na przyspieszenie opalania powinny zawsze iść w parze z odpowiednią ochroną skóry. W innym wypadku możesz doprowadzić do poparzenia skóry, która zamiast stać się złoto-brązowa, zamieni się w piekące czerwone pęcherze.

Jak przyspieszyć opalanie na słońcu

1. Opalanie w pełnym słońcu - wiele osób uważa, że to najszybszy sposób na opaleniznę. To prawda, ale wiąże się z tym niebezpieczeństwo poparzeń skóry, co będzie skutkowało nie złotą opalenizną, tylko czerwonymi plamami. Dermatolodzy przestrzegają przed opalaniem się między 10 a 16, kiedy słońce świeci najmocniej. Jeśli mimo to, decydujesz się na przebywanie na słońcu, nie leż cały czas na kocu, tylko wykorzystaj ten czas na jakąś aktywność. Dzięki temu opalenizna będzie równomierna.

 

2. Stosowanie arkuszy odbijających światło – dzięki stosowaniu specjalnych arkuszy, działających na zasadzie luster, można na ciało skierować jeszcze większą ilość światła oraz wzmocnić działanie promieni słonecznych. W Polsce nie są dostępne, ale można je przygotować samodzielnie np. pokrywając duży tekturowy karton kuchenną folią aluminiową, odbijającą światło.

 

3. Opalanie nad wodą – woda przyciąga i odbija światło słoneczne, dlatego przebywając w jej pobliżu opalisz się szybciej, niż w parku czy na balkonie. Działa identycznie jak wyżej opisane arkusze. Jeszcze skuteczniejsze będzie nie tylko leżenie przy wodzie, ale też pływanie. Pamiętaj jednak, by po każdym wyjściu z wody smarować skórę kremami ochronnymi.

 

4. Tabletki na przyspieszanie opalania – suplementy, które obiecują szybszą opaleniznę, bazują na jednym składniku, którym jest beta-karoten, czyli prowitamina witaminy A. Pobudza on produkcję pigmentu skóry i pozwala szybciej ją przyciemnić. Uważaj jednak, by nie przesadzić z jego stosowaniem, ponieważ może sprawić, że skóra stanie się żółta lub pomarańczowa. Trzymaj się zaleceń zawartych w ulotce.

 

5. Sok marchewkowy – jego działanie jest identyczne, jak w przypadku tabletek, ponieważ jest to naturalne źródło beta-karotenu. Opalanie wspomoże również smarowanie skóry olejem marchwiowym. Jego działanie przyciemniające skórę jest chwilowe i kończy się wraz z pierwszym myciem. Pomaga jednak utrwalić i wyrównać koloryt skóry, łagodzi poparzenia słoneczne i regeneruje naskórek.

 

6. Przyspieszacze opalania – działają na zasadzie zwiększenia produkcji melaniny, która odpowiada za ciemnienie skóry. Ich stosowanie jest bezpieczne pod warunkiem, że są stosowane zgodnie z instrukcją. Nie zastępują kremów do opalania, ponieważ zwykle nie zawierają filtru, a jeśli już – jest on bardzo niski.

 

7. Peeling przed opalaniem – złuszczenie martwego naskórka za pomocą peelingu także sprawi, że opalenizna pojawi się szybciej i będzie trwalsza. Jeśli jesteś niecierpliwa albo nie chcesz wyjść na plażę z całkiem białą skórą, możesz zrobić peeling kawowy. Kawa naturalnie przyciemnia i choć efekt nie będzie długotrwały to doskonale przygotuje do słonecznych kąpieli. Uważaj jednak, by nie zaserwować skórze zbyt intensywnego peelingu i jej nie podrażnić, ponieważ wtedy będziesz musiała poczekać z opalaniem do czasu, aż skóra się zregeneruje.