kobieta na korcie tenisowym trzymająca rakietę do tenisa w ręku
© luckybusiness/Adobe Stock
Styl życia

Jak o dłonie powinny dbać osoby uprawiające sporty rakietowe?

Profesjonalni sportowcy, dzięki całym sztabom ludzi doskonale wiedzą, jak dbać o swoje ciało, aby było odpowiednio zregenerowane i przygotowane na intensywny wysiłek fizyczny. W przypadku amatorów często z tą świadomością jest problem. Osoby uprawiające sporty rakietowe typu tenis ziemny, squash czy badminton szczególną uwagę powinny zwrócić na dbanie o swoje dłonie i nadgarstki.

Profesjonalni sportowcy, dzięki całym sztabom ludzi doskonale wiedzą, jak dbać o swoje ciało, aby było odpowiednio zregenerowane i przygotowane na intensywny wysiłek fizyczny. W przypadku amatorów często z tą świadomością jest problem. Osoby uprawiające sporty rakietowe typu tenis ziemny, squash czy badminton szczególną uwagę powinny zwrócić na dbanie o swoje dłonie i nadgarstki.

 

Ze względu na specyfikę sportów rakietowych, to właśnie dłonie i nadgarstki są w największym stopniu obciążone ryzykiem wystąpienia problemów czy urazów. Chodzi tu zarówno o kwestie związane z wyglądem i stanem skóry, jak i te poważniejsze, związane z kontuzjami.

Kasia gotuje z Polki.pl: wołowina po syczuańsku

Jak pielęgnować dłonie, by utrzymać ich dobry wygląd?

Mimo że koncerny farmaceutyczne i kosmetyczne wypuszczają na rynek wiele specyfików do pielęgnacji dłoni, to nawet najlepsze z nich nie zawsze przynoszą oczekiwany efekt. Potwierdzeniem tego może być fakt, że zawodowi sportowcy (głównie tenisiści) często mają problemy z utrzymaniem skóry dłoni w dobrej kondycji. Wielogodzinne treningi, zazwyczaj w wysokich temperaturach sprawiają, że skóra nie wytrzymuje. Wprawdzie w przypadku amatorów czas spędzany na treningach i rodzaj obciążeń jest nieporównywalnie mniejszy, ale oni też muszą zwracać uwagę na odpowiednią pielęgnację.

 

Trzymanie rakiety przez kilka godzin może prowadzić do odcisków i pęknięć na wewnętrznej stronie dłoni. Zewnętrzna strona często jest natomiast wysuszona i wygląda na zaniedbaną. Aby możliwie najlepiej chronić dłonie, osoby uprawiające sporty rakietowe powinny:

 

  • myć ręce produktami delikatnie natłuszczającymi skórę,
  • regularnie używać nawilżającego kremu do rąk,
  • wykonywać peelingi (w domu lub zakładzie kosmetycznym),
  • podczas uprawiania sportu stosować produkty przeciw poceniu się dłoni (dotyczy osób, którym dłonie pocą się zbyt mocno).     

 

Jak chronić dłonie i nadgarstki przed kontuzjami?

Kontuzje nadgarstków nie są wprawdzie tak powszechne, jak tzw. łokieć tenisisty, ale nie oznacza to, że nie warto wdrożyć prewencyjne działania mające na celu ochronę tej części ciała. Tym bardziej, że nie wymagają one poświęcania zbyt dużo czasu. Przede wszystkim warto oprzeć swoją dietę o warzywa i owoce oraz galaretki. Warzywa i owoce są bogate w witaminy, a galaretki zawierają kolagen, który chroni stawy, nie tylko nadgarstków. Można również stosować dostępne w aptekach suplementy diety na bazie kolagenu.

 

Zmiana diety i suplementacja nie będzie jednak skuteczna bez właściwych nawyków podczas treningów i zawodów. Wszyscy sportowcy – niezależnie od poziomu zaawansowania – powinni pamiętać o kilkuminutowej rozgrzewce. W przypadku osób często miewających bóle czy drobne urazy nadgarstków warto również rozważyć zakup stabilizatora lub założenie przez wykwalifikowaną osobę taśmy kinezjologicznej.

 

Mat. prasowe
Fleszstyle
Nowa kolekcja 4F: poczuj energię płynącą z koloru!
Nowa kolekcja 4F: poczuj energię płynącą z koloru!
kobieta i mężczyzna ćwiczący na siłowni
© luckybusiness/Adobe Stock
Styl życia
Jak osoby uprawiające sport powinny dbać o stawy, mięśnie i kości?
Początkujący sportowcy często nie zdają sobie sprawy, z jak dużymi obciążeniami podczas intensywnego wysiłku fizycznego musi sobie radzić organizm. Właśnie brak tej świadomości jest głównym powodem rozmaitych kontuzji i problemów zdrowotnych. Aby zminimalizować ryzyko ich powstawania, należy odpowiednio zadbać o ciało i organizm. Powinni to robić również ci, którzy nie trenują regularnie, ponieważ paradoksalnie to oni są najbardziej narażeni na kłopoty zdrowotne.

Początkujący sportowcy często nie zdają sobie sprawy, z jak dużymi obciążeniami podczas intensywnego wysiłku fizycznego musi sobie radzić organizm. Właśnie brak tej świadomości jest głównym powodem rozmaitych kontuzji i problemów zdrowotnych. Aby zminimalizować ryzyko ich powstawania, należy odpowiednio zadbać o ciało i organizm. Powinni to robić również ci, którzy nie trenują regularnie, ponieważ paradoksalnie to oni są najbardziej narażeni na kłopoty zdrowotne.   Regularny wysiłek fizyczny (przynajmniej dwa razy w tygodniu) sprawia, że organizm jest przygotowany na zwiększone obciążenia i tym samym lepiej je znosi. W przypadku osób, które ćwiczą nieregularnie jest zupełnie odwrotnie – organizm nie spodziewa się wysiłku, co jest powodem mniejszych lub większych kontuzji. Jak chronić stawy, mięśnie i kości przed kontuzjami? Osoby rozpoczynające przygodę z regularnym sportem powinny przede wszystkim skupić się na właściwym dostosowaniu obciążeń do możliwości organizmu. W każdym przypadku obciążenia będą inne i każdy powinien je ustalić w zależności od indywidualnych potrzeb. Niedoświadczonym osobom zazwyczaj jest trudno to zrobić i dlatego najlepiej, aby skorzystały one z pomocy trenera personalnego.   Właściwie dobrane obciążenia to tylko jedna z zasad mających na celu ochronę mięśni, stawów i kości przed kontuzjami. Ponadto należy pamiętać o: dostarczaniu organizmowi witamin i minerałów – spożywanie owoców i warzyw jest ważne, ale może okazać się niewystarczające, by uzupełnić organizm w potrzebne witaminy. Dietę warto uzupełnić o dobrej jakości suplementy , przyjmowaniu kolagenu – regularna suplementacja kolagenu jest bardzo ważna dla każdego sportowca. Podczas intensywnego wysiłku mięśnie, ścięgna czy kości są narażone na...

Dłonie
©LoloStock/Fotolia
Styl życia
Jak wzmocnić nadgarstki: ćwiczenia i przyrządy rehabilitacyjne
Nadgarstki można wzmocnić za pomocą ćwiczeń i przyrządów rehabilitacyjnych. Z problemem osłabionych i bolących rąk, a szczególnie dłoni i nadgarstków, borykają się przede wszystkim osoby pracujące na co dzień przy biurku. Ruchy nadgarstków są wzmożone, gdy pracownicy biurowi muszą pisać na klawiaturze lub wypełniać dokumenty ręcznie. Jak wzmocnić nadgarstki: ćwiczenia

Nadgarstki można wzmocnić za pomocą ćwiczeń i przyrządów rehabilitacyjnych. Z problemem osłabionych i bolących rąk, a szczególnie dłoni i nadgarstków, borykają się przede wszystkim osoby pracujące na co dzień przy biurku. Ruchy nadgarstków są wzmożone, gdy pracownicy biurowi muszą pisać na klawiaturze lub wypełniać dokumenty ręcznie.   Jak wzmocnić nadgarstki: ćwiczenia   Aby wzmocnić mięśnie i stawy nadgarstka można wykonywać proste ćwiczenia w domu: 1.  Zaciśnij pięści tak, aby kciuki były skierowane ku sobie. Zacznij ruszać dłońmi w górę i dół. Powtórz ćwiczenie 10 razy . 2. Zaciśnij pięści tak, aby kciuki skierowane były do góry. Zacznij synchronicznie poruszać nimi w prawo i lewo. Powtórz ćwiczenie 10 razy . 3. Zaciśnij pięści swobodnie, jak ci wygodnie. Wykonuj w dowolnym kierunku ruchy okrężne, a później zmień kierunek. 4. Wyciągnij otwarte dłonie przed siebie. Faluj dłońmi w górę i w dół. Powtórz 5 razy . 5. Wyciągnij ręce do góry. Swobodnie otwartymi dłońmi zacznij machać, jak w przypadku pożegnania przechylając samą dłoń do przodu i do tyłu. Jak wzmocnić nadgarstki: przyrządy Aby wzmocnić mięśnie i stawy nadgarstka można ćwiczyć również na prostych przyrządach rehabilitacyjnych, m.in.: jojo – kulka, która ma skręcony w środku sznurek. Często wykorzystywana przez dzieci do zabawy, która polega na wypuszczeniu kulki i przyciągnięciu jej do ręki z powrotem za pomocą sznurka. ściskacze – przyrząd zmusi do pracy mięśnie dłoni i nadgarstka poprzez pracę siłową. Ruch wykonywany przy ćwiczeniach na ściskaczu to po prostu ściskanie jedną ręką przyrządu. hantle – podnosząc spore obciążenie wzmocnisz mięśnie...

Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Współpraca reklamowa
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Współpraca reklamowa
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Współpraca reklamowa
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Fleszstyle
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik