Party Stories
Doda z mężem Emilem Stępniem
Krystian Ferretti z "Hotel Paradise 3"
Problemy ze snem w ciąży
© Monkey Business/Fotolia.com
Styl życia

Przyczyny problemów ze snem w ciąży i metody radzenia sobie z nimi

Największe problemy ze snem w ciąży pojawiają się w ostatnim trymestrze. Przyczynami bezsenności w ciąży w tym czasie zwykle są stres przed porodem i opieką nad maluszkiem, brak wygodnej pozycji do snu i skurcze łydek.

Największe problemy ze snem w ciąży pojawiają się w ostatnim trymestrze. Przyczynami bezsenności w ciąży w tym czasie zwykle są stres przed porodem i opieką nad maluszkiem, brak wygodnej pozycji do snu i skurcze łydek.

 

W trzecim trymestrze zaleca się spanie na lewym boku. Spanie na brzuchu jest niemożliwe, a pozycja na prawym boku może zaburzać przepływ krwi do dolnych partii ciała przez uciskanie żyły głównej dolnej. Również w pozycji na plecach krążenie może być zaburzone.

Problemy ze snem na początku ciąży

Przyczyny problemów ze snem we wczesnej ciąży to stres, częsta potrzeba oddawania moczu, złe samopoczucie i nieodpowiednie warunki do spania. W pierwszym trymestrze częściej ciężarnym dokucza senność, która jest wynikiem rosnącego poziomu progesteronu. Hormon ten odpowiada za utrzymanie ciąży i prawidłowy rozwój zarodka. Ciężarna w miarę możliwości powinna poddawać się temu i urządzać drzemki w środku dnia.

 

Bezsenność w ciąży wynikać może ze stresu związanego z nową sytuacją i obawami ciężarnej, np. czy sobie poradzi lub jak przebiegnie ciąża. Permanentne napięcie utrudnia zasypianie i może wybudzać w nocy. Aby rozwiązać ten problem, warto skorzystać z technik relaksacyjnych, metod na wyciszenie. Pomóc może też ciepła kąpiel i wywietrzenie sypialni oraz spacer lub inna wybrana forma aktywności przed snem.

 

Budzenie się w nocy w ciąży jest zwykle skutkiem zwiększonego parcia na pęcherz przez powiększającą się macicę. Aby uniknąć wybudzania z tego powodu, trzeba ograniczyć płyny wieczorami.

Problemy ze snem w ciąży: drugi trymestr

Drugi trymestr ciąży to czas, kiedy organizm już przystosował się do nowej sytuacji ale jeszcze nie podejmuje nadmiernego wysiłku. W tych miesiącach problemy ze snem są bardzo rzadkie, mogą wynikać z przyczyn niezależnych od ciąży, np. infekcji czy zbyt ciężkostrawnych posiłków. Bywa jednak, że szybko rosnący płód pod koniec drugiego trymestru zaczyna uciskać na miednicę, żebra i płuca, powodując ból i kłopoty z oddychaniem.

Trzeci trymestr i problemy ze snem

Problemy ze snem w ciąży w ostatnich trzech miesiącach są największe. Organizm jest mocno obciążony, ciężarna stresuje się porodem i tym, co będzie po nim, a brzuch utrudnia znalezienie dogodnej pozycji do spania. Bezsenność w ciąży w tym czasie nie pozwala się zregenerować, co jest tym trudniejsze, że po porodzie niestety można zapomnieć o przespanych nocach.

 

Najczęstszą przyczyną problemów ze snem w ciąży w ostatnim trymestrze jest silnie odczuwalne poruszanie się dziecka i brak całkowicie wygodnej pozycji snu. Dziecko jest na tyle duże, że może uciskać na narządy wewnętrze w taki sposób, że utrudnia oddychanie. W pozycji leżącej odczuwalne bywa też rozpieranie żeber i miednicy. Takie symptomy warto zgłaszać lekarzowi prowadzącemu, gdyż mogą być objawem nadmiernie szybkiego przybierania wagi dziecka i cukrzycy ciążowej, którą trzeba leczyć dietą lub farmakologicznie. Testy na cukrzycę wykonuje się na początku ciąży i między 24 a 28 tygodniem ciąży.

 

W ciąży nie powinno się spać na prawym boku, bo macica i wnętrzności mogą uciskać żyłę główną dolną i prowadzić do niedotlenienia matki i dziecka. Spanie na brzuchu odpada z oczywistych powodów, a sen na plecach raczej nie jest komfortowy, bo dziecko uciska narządy wewnętrzne. Ważne jest, by materac był odpowiednio twardy, wówczas nie będzie wywoływał bólu kręgosłupa. Najlepszą pozycją do spania w ciąży jest pozycja na lewym boku. Pomocne jest również stosowanie poduszek w celu podparcia pleców i brzucha, a także właściwego ułożenia głowy i tułowia. Poduszkę typu jasiek najlepiej włożyć między kolana, żeby uniknąć wywichnięcia bioder podczas spania na boku. Żeby nie okładać się małymi poduszkami, warto zaopatrzyć się w polecaną specjalną poduszkę dla ciężarnych.

 

Oprócz tego ciężarną często budzą skurcze łydek, które jednak da się wyeliminować po kontakcie z lekarzem i uzupełnieniu magnezu i brakujących witamin.

 

Stres i niepokój można natomiast wyeliminować, właściwie przygotowując się do porodu, np. uczestnicząc w zajęciach w szkole rodzenia czy kompletując wyprawkę do szpitala dla mamy i dla dziecka.


  • Większa ilość śluzu w porównaniu ze stanem sprzed ciąży nie powinna wzbudzać niepokoju – jest to spowodowane zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w organizmie kobiety. Sprawdź, jak powinien wyglądać śluz podczas ciąży.
  • Szukasz aktywności nie fizycznej, która nie jest obciążająca ani szkodliwa dla płodu? Sprawdź: joga dla ciężarnych - korzyści i zagrożenia.
  • Zapalenie jajników i jajowodów oprócz bólu w podbrzuszu powoduje wzrost temperatury i ból podczas penetracji pochwy. Dowiedz się, jak leczyć ból jajnika w ciąży.

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Ciężarna kobieta śpi na prawym boku
©ambrozinio/Fotolia
Styl życia
Spanie na prawym boku w ciąży może być niebezpieczne
Nie każda ciąża wyklucza spanie w innej pozycji niż na lewym boku. Pozycja na prawym boku nie musi być niebezpieczna, choć u niektórych może powodować omdlenia. Dzieje się to przez ucisk żyły głównej dolnej.

Nie każda ciąża wyklucza spanie w innej pozycji niż na lewym boku. Pozycja na prawym boku nie musi być niebezpieczna, choć u niektórych może powodować omdlenia. Dzieje się to przez ucisk żyły głównej dolnej.   Spanie na prawym boku w ciąży jest bezpieczne, jeśli matka czuje się dobrze, leżąc w tej pozycji. Wówczas nie ma przeciwwskazań, żeby spała w ten sposób. Nie ma także powodów do niepokoju, jeśli przebudzi się i stwierdzi, że leży w takiej pozycji.   Natomiast spanie na prawym boku w ciąży jest wykluczone, gdy kobieta w tej pozycji ma mroczki przed oczami, kołatanie serca czy czuje, że za chwilę zemdleje . Po zmianie pozycji objawy te ustępują. Wywołuje je zaburzony przepływ krwi żyłą główną dolną, która doprowadza krew z dolnej części ciała do serca.   Naczynie to przebiega po prawej stronie kręgosłupa, a uciśnięte nie może prawidłowo spełniać swej funkcji. Przez to krew nie dopływa do mięśnia sercowego i nie może zasilać organizmu matki i dziecka, powodując niedotlenienie.   Dlatego zaleca się spanie na lewym boku . Ta pozycja dodatkowo wspiera pracę nerek i zapobiega hemoroidom . Dzięki właściwemu wydalaniu wody z organizmu można uniknąć obrzęków, które w ciąży się zdarzają.   Czerwona herbata ma wiele cennych właściwości, ale czy wiesz jak może działać na przebieg ciąży i czy można ją pić? Poznaj, działanie  czerwonej herbaty w ciąży . Czy wierzysz w przesądy? Poznaj, jakie panują  przesądy w ciąży, czyli czego „nie wolno” w ciąży .  Zdania na temat picia zielonej herbaty w ciąży są podzielone. Zobacz, jak działa  herbata zielona w ciąży i czy można ją pić .

Śpiąca kobieta
©Ana Blazic Pavlovic/Fotolia
Styl życia
Zdrowe i niezdrowe pozycje do snu, czyli dlaczego nie należy spać na brzuchu
Dolegliwości z kręgosłupem można potęgować lub łagodzić poprzez spanie w konkretnej pozycji. Pozycje do snu wpływają też na stan skóry twarzy, przyspieszając bądź opóźniając powstawanie zmarszczek. Odpowiednie ułożenie ciała podczas spania może pomóc też osobom cierpiącym na zgagę.

Dolegliwości z kręgosłupem można potęgować lub łagodzić poprzez spanie w konkretnej pozycji. Pozycje do snu wpływają też na stan skóry twarzy, przyspieszając bądź opóźniając powstawanie zmarszczek. Odpowiednie ułożenie ciała podczas spania może pomóc też osobom cierpiącym na zgagę. Najlepszym wyborem dla zdrowia jest spanie w pozycji na plecach Doktor Hooman Melamed, chirurg-ortopeda pracujący w the DISC Sports & Spine Center w Los Angeles, uważa, że pozycje do snu mają bardzo duże znaczenie dla zdrowia ( zobacz badania ). Gdy śpimy na plecach, nasz kręgosłup nie jest dodatkowo obciążony. Ponadto prawidłowo dobrana poduszka sprawia, że kręgosłup na całej długości może przybrać naturalną pozycję. Dzięki temu sen jest lepszej jakości. Pozycja do snu na plecach sprawdza się również w przypadku osób zmagających się z bólem żuchwy czy bólem karku, a także z bólem biodra. Kluczowy w takich wypadkach jest dobór poduszki o właściwej wysokości. Aby zlikwidować ból żuchwy, czasem wystarczy spać na plecach z poduszką pod karkiem. Pozycja do snu na plecach zmniejsza tempo powstawania zmarszczek, ponieważ skóra nie odciska się od poduszki ani nie odkształca ( zobacz badania ). Wadą spania na plecach jest chrapanie, które w tej pozycji pojawia się najczęściej, podobnie jak bezdech senny ( zobacz więcej ). Pozycja do snu na boku – przy zgadze, bólu pleców, zatok i dla osób perfekcyjnie zdrowych Idealna, gdy nic nam nie dolega, jest pozycja do snu na boku. Spanie na lewym boku jest też zalecane kobietom w ciąży, aby przepływ krwi był przez cały czas wystarczający, by dziecku nie zabrakło tlenu ani substancji odżywczych. Pozycja do snu na lewym boku pomaga osobom cierpiącym na zgagę. Na boku można spać także w przypadku bólu kręgosłupa, gdy leżenie na plecach nie pomaga. Wówczas między nogami powinny się znaleźć poduszki, tak by żadne biodro...

Kobieta w ciąży
©WavebreakMediaMicro/Fotolia
Styl życia
Relaks i ruch pomagają na ból pleców w ciąży
Ból kręgosłupa w ciąży jest szczególnie dotkliwy w ostatnim trymestrze. Aby go zmniejszyć, trzeba porozciągać mięśnie i dać im odpocząć. Wskazane są ćwiczenia, w tym pływanie na basenie i joga, a także dbanie o wygodę w nocy i oszczędzanie sił za dnia. W łagodzeniu bólu pleców w ciąży sprawdza się też masaż.

Ból kręgosłupa w ciąży jest szczególnie dotkliwy w ostatnim trymestrze. Aby go zmniejszyć, trzeba porozciągać mięśnie i dać im odpocząć. Wskazane są ćwiczenia, w tym pływanie na basenie i joga, a także dbanie o wygodę w nocy i oszczędzanie sił za dnia. W łagodzeniu bólu pleców w ciąży sprawdza się też masaż. Racjonalny ruch na ból pleców w ciąży Na ból kręgosłupa w ciąży kojąco działają ćwiczenia rozciągające, pływanie i joga . Zestaw ćwiczeń jest dość ograniczony, by jeszcze bardziej nie obciążać pleców. Nie powinno się rozciągać mięśni brzucha ani wykonywać takich ćwiczeń, które zmuszają do nadmiernego wysiłku stawy. Dla kobiet w ciąży są specjalne treningi, o które można zapytać w centrach sportu czy jogi. Zbawiennie na mięśnie działa także aktywność fizyczna na basenie . Pływanie, wodny aerobik czy już samo przebywanie w wodzie rozluźnia mięśnie, zmniejsza obciążenie kręgosłupa i przynosi ulgę, a także zapobiega bólowi pleców. Zgodę na uczęszczanie na pływalnię powinien wyrazić lekarz prowadzący ciążę. Relaks w wodzie okaże się skuteczny także doraźnie, nawet gdy nie ma możliwości pójścia na basen. Gdy dokucza ból pleców w ciąży, wystarczy napełnić wannę ciepłą wodą i odpocząć w kąpieli. Jeśli ból jest spowodowany dodatkowo chorobą kręgosłupa i wadą postawy, wszelkie metody radzenia sobie z tą dolegliwością powinny być skonsultowane z ortopedą lub fizjoterapeutą. Specjalista może zalecić używanie pasa ciążowego do podtrzymywania brzucha. Odpoczynek zmniejszający ból kręgosłupa w ciąży W trzecim trymestrze ciąży trudno znaleźć całkowicie wygodną pozycję do odpoczynku, także tego nocnego. Dlatego ważny jest odpowiedni dobór materaca i spanie w pozycji na lewym boku . Materac nie powinien być zbyt miękki, a poduszka zbyt wysoka. Czas na nocny odpoczynek trzeba wykorzystać...

Nasze akcje
Jenny Fairy Midday Coctail
Newsy

Ten stylowy dodatek przeniesie cię w świat wakacji i słodkiego lenistwa!

Partner
piekna-kobieta-bella
Fleszstyle

Jak się czuć pewnie i wygodnie przez cały dzień? Stawiaj na jakość

Partner
huawei-6-band-opaska
Fleszstyle

Asystent i trener personalny w jednym?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

Czy zdrowe i wygodne dziecięce buty nie mogą być modne?

Partner
Kolekcja-wiosna-lato-CCC-2021
Fleszstyle

O tych butach marzy twoje dziecko!

Partner
catering-tajm
Fleszstyle

Pyszne, zdrowe i niebanalne dania z dostawą pod twoje drzwi?

Partner