Liście kobylaka leżą na stole.
©mizina/Fotolia.com
Styl życia

Szczaw koński, czyli korzeń kobylaka – sposób na zatrucie i anemię

Kobylak to bliski krewny szczawiu zwyczajnego – składnika zup i chłodników. Nie ma jednak zastosowania kulinarnego, a lecznicze. Zawiera garbniki i żelazo, dzięki którym zapobiega biegunkom, stanom zapalnym oraz anemii. Bardzo dobrze działa też na skórę.

Kobylak to bliski krewny szczawiu zwyczajnego – składnika zup i chłodników. Nie ma jednak zastosowania kulinarnego, a lecznicze. Zawiera garbniki i żelazo, dzięki którym zapobiega biegunkom, stanom zapalnym oraz anemii. Bardzo dobrze działa też na skórę.

 

Korzeń kobylaka, znany jako szczaw koński, szczaw lancetowaty i szczaw kędzierzawy, jest byliną, która rośnie dziko w Europie i poza nią (pochodzi z Azji). Roślinę tę można spotkać zwłaszcza na terenach podmokłych (np. przy oczkach wodnych).

Medycyna naturalna: zastosowanie korzenia kobylaka

Szczaw koński sprawdza się w leczeniu niedokrwistości z niedoboru żelaza, słabej krzepliwości krwi, a także dolegliwości kobiecych: upławów, infekcji pochwy, zbyt obfitego miesiączkowania (jako składnik wywaru do nasiadówek). Korzeń kobylaka słynie jednak przede wszystkim z dobroczynnego działania na układ trawienny – leczy biegunki (nawet przewlekłe), a dzięki dużej zawartości żelaza pozwala szybko wzmocnić organizm po zatruciu oraz grypie żołądkowej. Suszony kobylak można kupić w aptekach. Gotuje się z niego odwar (1 łyżka suszu na 1 szklankę wody), który po 5–7 minutach gotowania należy zdjąć z ognia i zostawić pod przykryciem na około pół godziny. Najlepiej go pić 2 razy dziennie po pół szklanki. Kurację można prowadzić nie dłużej niż 3 tygodnie, bo kobylak zawiera dużą ilość szczawianu wapnia.

Przeciwwskazania

Korzeń kobylaka na biegunkę pomaga zarówno dorosłym, jak i dzieciom (choć maluchom zamiast odwaru z korzenia lepiej podawać napar z nasion, które wykazują nieco słabsze działanie). Nie nadaje się natomiast dla kobiet w ciąży ani karmiących piersią (może powodować skurcze). Jego stosowania powinny unikać także osoby zagrożone kamicą nerkową.

Kosmetyka: właściwości korzenia kobylaka a pielęgnacja skóry

Kobylak działa też ściągająco, bakteriostatycznie i antyseptycznie, dzięki czemu sprawdza się w łagodzeniu podrażnień skórnych. Naparem ze szczawiu końskiego można przemywać twarz i robić z niego okłady na trudno gojące się rany. Wspomaga leczenie trądziku, łuszczycy, grzybicy, owrzodzeń i atopowego zapalenia skóry. Redukuje również łojotok. Zawarte w korzeniu kobylaka flawonoidy są silnymi przeciwutleniaczami – zwalczają wolne rodniki, dzięki czemu opóźniają procesy starzenia. Przy rozmaitych problemach dermatologicznych warto więc przynajmniej kilka razy w miesiącu warto brać kąpiel leczniczo-relaksującą z dodatkiem wywaru z kobylaka.


  • Czy wiesz, że jedna nektarynka ma zaledwie około 44 kalorii? Dowiedz się, jakie właściwości odżywcze ma nektarynka
  • Nasiona chia warto włączyć do jadłospisu ze względu na bogactwo składników odżywczych jakie zawierają. Zobacz, jakie właściwości mają nasiona chia czyli szałwia hiszpańska.
  • Borówka amerykańska jest owocem, który zawiera bardzo dużo witamin z grupy A, B, C i E. Poznaj, cenne właściwości jakie ma borówka amerykańska

nektarynki
©BillionPhotos.com/Fotolia
Styl życia
Nektarynka to bogactwo właściwości odżywczych - na choroby serca i nerek
Nektarynka jest odmianą brzoskwini zwyczajnej i w przeciwieństwie do niej ma gładką, a nie włochatą skórkę. Nektarynka zawiera wiele witamin i składników odżywczych, które korzystnie wpływają na organizm ludzki.

Nektarynka jest odmianą brzoskwini zwyczajnej i w przeciwieństwie do niej ma gładką, a nie włochatą skórkę. Nektarynka zawiera wiele witamin i składników odżywczych, które korzystnie wpływają na organizm ludzki. Nektarynka – kalorie i właściwości odżywcze Nektarynka posiada około 44 kcal i dostarcza organizmowi wielu cennych składników. Zawiera beta-karoten, węglowodany, witaminy przede wszystkim z grupy B, C , PP i błonnik pokarmowy. Oprócz tego jest bogatym źródłem minerałów: potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku i manganu. Nektarynka ma działanie uspokajające i przeczyszczające . Doskonale wpływa na nerki , wzmacnia serce i naczynia krwionośne. Ponadto owoc ten pobudza apetyt i zmniejsza nadciśnienie tętnicze. Oprócz tego wzmacnia układ odpornościowy i poprawia trawienie . Nektarynkę można jeść surową i suszoną. Ta druga jest doskonałym lekarstwem na zgagę . Nektarynka doskonała na przetwory i desery Nektarynka oprócz tego, że korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, ma także zastosowanie przy produkcji dżemów. Owoc jest doskonałym dodatkiem do różnego rodzaju deserów, lodów i ciast . Szczaw koński to sposób na zatrucie i anemię. Czy wiesz, na co jeszcze pomaga korzeń kobylaka ? Nasiona chia warto włączyć do jadłospisu ze względu na bogactwo składników odżywczych jakie zawierają. Zobacz, jakie właściwości mają  nasiona chia czyli szałwia hiszpańska . Borówka amerykańska jest owocem, który zawiera bardzo dużo witamin z grupy A, B, C i E. Poznaj, cenne właściwości jakie ma borówka amerykańska . 

Owoc borówki
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Borówka amerykańska – właściwości dla zdrowia i urody
Borówka amerykańska jest owocem, który zawiera bardzo dużo witamin z grupy A, B, C i E. Roślina pochodzi z Ameryki Północnej i jest wysoko rosnącym krzewem (porównywalnym do porzeczki czy agrestu), dlatego nazwana jest także borówką wysoką. Owoce tej rośliny są często dodawane do wypieków czy przetworów, dzięki swoim szczególnym, prozdrowotnym właściwościom.

Borówka amerykańska jest owocem, który zawiera bardzo dużo witamin z grupy A, B, C i E. Roślina pochodzi z Ameryki Północnej i jest wysoko rosnącym krzewem (porównywalnym do porzeczki czy agrestu), dlatego nazwana jest także borówką wysoką. Owoce tej rośliny są często dodawane do wypieków czy przetworów, dzięki swoim szczególnym, prozdrowotnym właściwościom.   Borówka amerykańska posiada wiele właściwości leczniczych i zdrowotnych, dlatego często pojawia się w diecie osób przewlekle chorych, posiadających słaby układ odpornościowy lub będących na diecie odchudzającej. Borówka amerykańska: właściwości prozdrowotne Borówka amerykańska jest często polecanym przez lekarzy naturalnym „pomocnikiem” w walce z cholesterolem. Dzięki fitoestrogenom obniża jego poziom, regulując krążenie krwi w organizmie i zapobiegając chorobom serca. Ponadto borówka: działa antynowotworowo, chroni przed przeziębieniem i wzmacnia organizm dzięki dużej zawartości witaminy C , spowalnia proces starzenia się organizmu (przede wszystkim skóry), poprawia wzrok, wzmacnia trawienie, przyśpiesza przemianę materii, przez co powinna być ważnym składnikiem w diecie odchudzającej. Borówka amerykańska: kalorie Borówka amerykańska jest niskokaloryczna – dlatego jest tak często polecana dla osób odchudzanych się. W 100 gramach owoców znajduje się niewiele ponad 50 kalorii (dokładnie 57 kalorii). Borówka ma także niski indeks glikemiczny . Czy wiesz, że jedna nektarynka ma zaledwie około 44 kalorii? Dowiedz się, jakie właściwości odżywcze ma  nektarynka .  Nasiona chia warto włączyć do jadłospisu ze względu na bogactwo składników odżywczych jakie zawierają. Zobacz, jakie...

Nasiona chia
© joanna wnuk/Fotolia.com
Styl życia
Szałwia hiszpańska, czyli nasiona chia
Nasiona chia warto włączyć do jadłospisu ze względu na bogactwo składników odżywczych jakie zawierają. Te niepozorne, małe, czarne kuleczki są źródłem przeciwutleniaczy, kwasów omega-3, błonnika, białka oraz witamin. Ze względu na ich neutralny smak mogą być dodawane prawie do wszystkiego od sałatek, ciast, sosów po koktajle, chleb oraz pasty do smarowania pieczywa.

Nasiona chia warto włączyć do jadłospisu ze względu na bogactwo składników odżywczych jakie zawierają. Te niepozorne, małe, czarne kuleczki są źródłem przeciwutleniaczy, kwasów omega-3, błonnika, białka oraz witamin. Ze względu na ich neutralny smak mogą być dodawane prawie do wszystkiego od sałatek, ciast, sosów po koktajle, chleb oraz pasty do smarowania pieczywa. Nasiona chia – właściwości W języku Majów chia oznacza siłę. Nasiona chia podnoszą ogólną witalność i sprawność organizmu dostarczając mu szerokiego spektrum niezbędnych składników odżywczych przy jednoczesnej niewielkiej ilości kalorii. Znajdziemy w nich: błonnik, białko (łatwo przyswajalne, rozpuszczalne w wodzie), tłuszcz (z czego większość stanowią kwasy omega-3), cynk, wapń, selen, potas, żelazo , magnez oraz fosfor, a także witaminy: B1, B2 i B3. Dwie łyżki stołowe (około 140 kcal) chia pokrywają w 1/3 zapotrzebowanie na zawarte w nich składniki odżywcze.   Włączenie do diety nasion chia usprawnia pracę układu trawiennego , zwalcza wolne rodniki, poprawia niektóre parametry krwi, co korzystnie wpływa na profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycy typu drugiego, wzmacnia układ kostny, chroni wątrobę, jelita oraz nerki, zapobiega tworzeniu się blaszek miażdżycowych, poprawia wchłanialność substancji odżywczych z innych pokarmów , działa detoksykująco na organizm, poprawia pamięć i koncentrację, zapewnia prawidłowy wzrost i regenerację tkanek. Z tego względu nasiona chia są szczególnie polecane dla dzieci, kobiet w ciąży oraz osób starszych i w okresie rekonwalescencji.   Ponadto dzięki temu, że nasiona chia absorbują wodę, zwiększając swoją objętość w żołądku oraz dzięki wysokiej zawartości białka i błonnika zapewniają uczucie sytości na...

Nasze akcje

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner
Newsy

Pierścionek zaręczynowy w codziennych stylizacjach. Sprawdź najmodniejsze zestawienia na jesień 2021

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner