pracownicy za zebraniu w pracy
Image by LifetimeStock.com

Cztery kroki do zaplanowania swojej kariery zawodowej

pracownicy za zebraniu w pracy
Image by LifetimeStock.com

Planowanie kariery zawodowej powinno obejmować kilka etapów, w ramach których należy poznać dobrze nie tylko siebie i swoje predyspozycje, ale także sytuację na rynku pracy. Chcąc odnieść sukces, trzeba znać swoją wartość, ale też być elastycznym i umieć dostosować się do potrzeb pracodawcy.

Krok nr 1 – Poznaj siebie

Odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Jakie są twoje mocne strony? Co potrafisz dobrze robić?
  • Za co inni cię chwalą?
  • Jakie są twoje charakterystyczne cechy?
  • Jakich umiejętności ci brakuje?
  • Jakie masz wady?

Rozpoznanie swoich umiejętności, mocnych stron, ale także rzeczy, nad którymi należy jeszcze popracować są niezbędne do tego, by planowanie kariery zawodowej było efektywne. Znajomość i docenianie swoich kompetencji pozwoli je rozwinąć.

Pracodawcy oczekują, że ich pracownicy będą ludźmi:

  • punktualnymi,
  • niezawodnymi,
  • o wysokiej samodyscyplinie,
  • komunikatywnymi,
  • elastycznymi,
  • szybko reagującymi,
  • zorganizowanymi,
  • o dużym zapale do pracy.

Zastanów się teraz czy dostrzegasz braki w którejś z tych cech.

Krok nr 2 – Poznaj rynek pracy

Jeśli już umiesz określić swój potencjał, zastanów się, która sfera zawodowa odpowiada ci najbardziej. Według doradczyni zawodowej, Paszkowskiej-Rogacz, świat pracy dzieli się na sześć sfer:

1. kontakty biznesowe (marketing, sprzedaż, zarządzanie),

2. operacje biznesowe (transakcje finansowe, przetwarzanie danych, katalogowanie, operacje komputerowe),

3. prace techniczne (konstrukcja, konserwacja, naprawa i obsługa urządzeń, rzemiosło, kierowanie pojazdami),

4. nauka (nauki społeczne, przyrodnicze, ścisłe, medycyna, inżynieria),

5. sztuka (sztuki piękne, sztuka stosowana np. graficy, agencje reklamowe, fotografia, architektura)

6. praca z ludźmi (ochrona zdrowia, szkolnictwo, usługi społeczne, obsługa klientów).

Odpowiedz sobie teraz na pytania:

  • Czy wiesz, która branża jest ci najbliższa?
  • Czy wiesz, jakie w ramach niej są oferowane zawody?
  • Czy wiesz, jakie wykształcenie jest wymagane?

Krok nr 3 – Zaplanuj karierę zawodową i określ cele

Indywidualny plan kariery powinien zawierać nie tylko konkretny zawód, jaki chcesz zdobyć. Podziel swoją karierę na:

  • cel główny,
  • cele pośrednie.

Celem głównym może być na przykład zostanie radcą prawnym. Aby zrealizować ten cel, musisz osiągnąć szereg pośrednich celów, zaczynając od liceum:

  • zdać na poziomie rozszerzonym WOS i historię,
  • rozpocząć i ukończyć studia prawnicze,
  • dostać się na aplikację radcowską,
  • nawiązać kontakty ze środowiskiem,
  • rozpocząć praktykę.

Przy każdym pośrednim celu ustal w jaki sposób możesz go osiągnąć i ile czasu na to potrzebujesz. Dobrze jest przygotować też sobie plan B. Jeśli twoje planowanie kariery i rzeczywistość w pewnym momencie się rozminą – np. nie dostaniesz się na aplikację lub nie zrobisz tego za pierwszym podejściem, przyda ci się plan awaryjny.

Krok nr 4 – Zacznij działać!

Powodzenia.

Więcej na temat rynek pracy
Przeładuj

Sylwia Bomba z "Gogglebox. Przed telewizorem" pomagała Big Boyowi schudnąć? Wiemy!

zobacz 00:58