Kamera
Image by LifetimeStock.com

Monitoring w pracy jest coraz bardziej powszechną formą kontroli pracowników. Takie rozwiązania są legalne, ale tylko w przypadku uprzedzenia wszystkich pracowników o zamontowaniu narzędzi monitorowania.

Formy monitoringu w pracy

Należy pamiętać, że monitoring w pracy nie ogranicza się wyłącznie do zamontowania kamer. Jego formy to m.in.:

  • podsłuch telefoniczny,
  • monitoring mailowy,
  • kontrola komputera (sprawdzanie stron odwiedzanych przez pracownika),
  • lokalizacja pracowników poza terenem firmy (GPS).

 

Wszystkie te formy kontrolują zachowania pracowników. Najczęściej korzysta się z nich w przypadku kradzieży. Monitoring w pracy nie powinien być zakładany po to, aby kontrolować wydajność pracowników.

Czy monitoring w pracy jest zakazany?

Monitoring w pracy jest dopuszczalny tylko w jednej sytuacji – gdy pracownicy od razu są informowani o jego istnieniu i zdają sobie sprawę, że są nagrywani, podsłuchiwani lub po prostu sprawdzani. W innych przypadkach „ukryta kamera” jest nielegalna i zamontowanie jej podlega karze z tytułu artykułów prawa pracy. Pojawienie się monitoringu często spowodowane jest złą atmosferą wśród pracowników (tak przynajmniej tłumaczą to pracodawcy) i postrzegane jest jako „uspokojenie” osób pracujących. Nikt nie ma wątpliwości, że świadomość odgórnej kontroli zmienia zachowania ludzi kontrolują się, starają się wypaść jak najlepiej. Monitoring w pracy nie jest najlepszą formą mobilizacji do pracy.

Gdzie monitoring w pracy jest zakazany?

Monitoring nie może być zamontowany w miejscach sfery osobistej. Są to:

  • szatnie,
  • toalety,
  • stołówki,
  • palarnie.

 

Wszystkie miejsca, w których nie wykonuje się zadań służbowych, nie mogą mieć zamontowanych kamer, podsłuchu telefonicznego czy innych środków kontroli.

 

Więcej na temat psychologia pracy porady prawne