Biznesplan to dokument tworzony przed otwarciem nowego biznesu. Przedsiębiorca określa w nim cele działalności przedsiębiorstwa, możliwe scenariusze rozwoju oraz ocenę opłacalności. Biznesplan zakłada szczegółowy plan zadań, dzięki którym firma rozwinie się i zacznie zarabiać.

Reklama

Biznesplan to spis zadań, celów i wstępnych założeń działania firmy, które opierają się na analizach rynkowych. Zwykle sporządza się go podczas starania się o dofinansowanie z Urzędu Pracy lub otrzymania kredytu bankowego. Warto jednak przygotować biznesplan dla siebie, żeby przed otwarciem firmy rozpisać sobie cele, środki do ich osiągnięcia, możliwe problemy i plany poradzenia sobie z nimi.

Biznesplan: po co piszemy?

Biznesplan jest to scenariusz działań biznesowych, rachunek zysków i strat. Dobry biznesplan również pomoże przewidzieć wiele przeszkód, które można napotkać w trakcie prowadzenia własnej firmy. Dokładny kosztorys da nam ogląd, czy jesteśmy w stanie finansowo zmierzyć się z prowadzeniem działalności.

Zobacz także

Biznesplan to również przedstawienie firmy w sytuacji ekonomiczno-gospodarczej (tutaj przeprowadza się analizę rynku). Powinien zawierać:

  • szczegółowy opis przedsiębiorstwa pod aspektem gospodarczym czy finansowym;
  • stanowiska pracy, wymagane kwalifikacje na te stanowiska oraz liczbę potrzebnych pracowników;
  • potrzebne narzędzia pracy i ich wpływ na ochronę środowiska (czy jej działanie nie będzie szkodliwe).

Biznesplan musi być napisany czytelnie, rzetelnie i zwięźle. Powinien zostać przedstawiony w charakterze atrakcyjnym dla potencjalnego inwestora – w końcu otrzymanie kredytu jest formą dofinansowania.

Biznesplan: analiza firmy SWOT

Jedną z najważniejszych analiz w biznesplanie jest analiza SWOT (skrót ten pochodzi o angielskich słów - Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats – które oznaczają kolejno: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia). Jest to tabela przedstawiająca wszystkie cztery wymienione aspekty firmy. Przedsiębiorca piszący biznesplan wystawia ocenę opłacalności przyszłej działalności.

Dobrze napisany biznesplan zawiera główne założenia, cele i zadania firmy. Jest informatorem dla potencjalnych inwestorów i klientów. Napisanie biznesplanu tworzy sytuację, w której możemy obiektywnie spojrzeć na cel zamierzeń biznesowych i zweryfikować je z oczekiwaniami.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama