Żeby sprawdzić wiarygodność firmy nie musisz nawet wychodzić z domu. Większość niezbędnych informacji o przedsiębiorcy możesz znaleźć w internecie.

Reklama

1. Jak sprawdzić firmę w rejestrze przedsiębiorców?

Żeby mieć pewność, że możesz ufać danej firmie, sprawdź jej wiarygodność, korzystając z internetowych rejestrów. Według polskiego prawa, wszystkie podmioty gospodarcze, a więc przedsiębiorstwa i osoby prowadzące działalność gospodarczą czy też spółki, muszą mieć nadany NIP, czyli numer identyfikacji podatkowej, oraz REGON, czyli numer w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej. Mając te dwa numery, każdą firmę można sprawdzić w:

  • Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  • Portalu informacyjnym Głównego Urzędu Statystycznego,
  • Rejestrze płatników VAT,
  • Krajowym Rejestrze Sądowym.

2. Sprawdź, czy firma nie ma długów!

Zanim nawiążesz współpracę z firmą, sprawdź czy nie jest zadłużona. Możesz znaleźć te informacje w:

  • Biurach Informacji Gospodarczej (BIG),
  • Krajowym Rejestrze Długów,
  • Rejestrze Dłużników ERIF.

Bazy te niestety nie są zintegrowane i może zaistnieć sytuacja, że jeden rejestr posiada informację o zadłużeniu, a drugi nie. Aby mieć 100% pewności, sprawdź wszystkie bazy.

3. Zajrzyj na fora internetowe

Sprawdź czy przypadkiem nie toczą się zażarte dyskusje na temat funkcjonowania danej firmy, jej skuteczności, jakości współpracy. Najlepiej sprawdzać te informacje na forach specjalistycznych (na przykład informacje o przewoźnikach sprawdzaj na forach dotyczących transportu) lub na portalach, zajmujących się z założenia integracją środowiska biznesowego, np. goldenline czy profeo.

Reklama
Zobacz także

4. Sprawdź komentarze

Fora dyskusyjne to nie wszystko – sprawdź, jakie opinie krążą w internecie. Jeśli chcesz kupić jakiś produkt, sprawdź jakie komentarze firma zbiera na przykład na portalach aukcyjnych albo stronach porównujących ceny. Zazwyczaj klienci, szczególnie ci bardzo niezadowoleni, w ten sposób okazują swoją dezaprobatę. Jeśli firma ma dużo negatywnych komentarzy, masz prawo uważać ją za podejrzaną.

Reklama
Reklama
Reklama