wiele rodzajów chleba
©BillionPhotos.com/Fotolia

Które pieczywo jest zdrowe?

wiele rodzajów chleba
©BillionPhotos.com/Fotolia

Pieczywo żytnie ma więcej błonnika, natomiast pszenne jest lekkostrawne. Na pewno zdrowsze będzie pieczywo bez sztucznych dodatków i polepszaczy.

 

Z badań Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że polscy konsumenci kupują coraz mniej pieczywa. Ale też systematycznie wzrasta konsumpcja pieczywa żytniego, a maleje pszennego i mieszanego.

Pieczywo pszenne, żytnie i mieszane

Bazą chleba pszennego jest najczęściej oczyszczona mąka. Ziarno składa się z trzech części: bielma (obfitującego w białko i skrobię), zarodka (w którym skoncentrowanych jest wiele składników odżywczych) i okrywy owocowo-nasiennej (która jest źródłem m.in. błonnika). W procesie oczyszczenia usuwane zostają otręby (okrywy) oraz zarodek. Dlatego też mąka nieoczyszczona jest źródłem większej ilości substancji odżywczych, a mąka oczyszczona obfituje w skrobię i białko. Mąka żytnia, w porównaniu z mąką pszenną, zawiera mniej węglowodanów, mniej białka (ale jej białko jest bardziej odżywcze), więcej witamin z grupy B oraz magnezu, cynku i manganu oraz jest bogatszym źródłem błonnika.

 

Indeks glikemiczny pieczywa żytniego jest niższy (np. pełnoziarnisty chleb żytni ma IG na poziomie 58), niż ten wskaźnik w przypadku pieczywa pszennego (np. chleb pszenny ma IG na poziomie 70, a bagietka na poziomie 95). Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia wskazane jest, aby jeść więcej produktów z niższym indeksem glikemicznym, a te z IG wyższym od 70 ograniczać. Do wypieku pieczywa mieszanego używane są obie mąki: pszenna i żytnia.

Na co jeszcze zwrócić uwagę kupując pieczywo

Obecne w pieczywie polepszacze pozwalają producentom na przyspieszenie procesu produkcji, ale to chleb wypiekany tradycyjnie ma więcej walorów smakowych i odżywczych. Biorąc pod uwagę fakt, że pieczywo jest elementem codziennej diety, lepiej wybrać produkt pozbawiony polepszaczy i środków spulchniających.

 

Niestety niektórzy producenci wprowadzają konsumentów w błąd, uciekają się do takich zabiegów, jak na przykład barwienie chleba wypiekanego z jasnej mąki. Używają do tego m.in. karmelu, ciemnego słodu lub sproszkowanej cykorii.

Dla każdego będzie zdrowsze co innego

Pomimo licznych zalet pieczywa żytniego i przewagi jego wartości odżywczych nad pszennym pieczywem, nie dla każdego będzie to najzdrowszy wybór. Pieczywo pszenne będzie lepszym wyjściem dla osób, które powinny jeść produkty lekkostrawne, na przykład w czasie rekonwalescencji, czy z chorobami przewodu pokarmowego (np. wrzodami). Osoby, które nie mają tego typu problemów, a zmagają się z kolei z otyłością lub chorobami układu sercowo-naczyniowego, mogą zdecydować się na bogatszy w błonnik i witaminy z grupy B chleb żytni razowy.

 

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia w diecie, w odpowiednich proporcjach, powinien znaleźć się każdy rodzaj pieczywa.


Więcej na temat zdrowe produkty zdrowe diety
Przeładuj

Doda o karierze Viki Gabor i Roksany Węgiel. Która z młodych artystek ma szansę na karierę zagraniczną?

zobacz 01:31