Przezroczysta szklanka z wylewającym się do góry sokiem pomarańczowym i kawałkiem pomarańczy
©Irochka/Fotolia

Pomarańcza swoje wartości odżywcze zawdzięcza przede wszystkim zawartości witaminy C, betakarotenu, kwasu foliowego oraz błonnika pokarmowego. Ponieważ pomarańcze działają silnie kwasotwórczo, ułatwiają trawienie i łagodzą wzdęcia.

Właściwości lecznicze pomarańczy

Oprócz witaminy C, wapnia i betakarotenu (prowitaminy A), które utrzymują skórę, kości i oczy w dobrej kondycji, jedzenie pomarańczy dostarcza organizmowi również witaminy z grupy B, magnez i potas, które zapewniają właściwe funkcjonowanie układu nerwowego. W pomarańczach znajdziemy również kwas foliowy – przydatny szczególnie kobietom w ciąży i starającym się o dziecko i błonnik pokarmowy – regulujący procesy trawienne. Obecne w pomarańczach olejki eteryczne są szeroko wykorzystywane szczególnie w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.

 

Pomarańcze zawierają terpeny, wykazujące działanie bakteriobójcze i antywirusowe, rozszerzające naczynia krwionośne. Pobudzają krążenie i ukrwienie narządów oraz obniżają stężenie LDL – czyli złego cholesterolu. Jedzenie pomarańczy jest szczególnie polecane w schorzeniach górnych dróg oddechowych, przeziębieniu lub grypie oraz stanach przemęczenia.

Wartości odżywcze pomarańczy

Obrana, średniej wielkości pomarańcza waży około 240 g. W 100 g pomarańczy znajduje się około 45 kcal, 12 g węglowodanów, 2 g błonnika pokarmowego, 1 g białka. Pomarańcze dostarczają organizmowi energii z węglowodanów w postaci dobrze przyswajanych cukrów prostych.

 

Pomarańcze bez pestek, to takie, które mają w sobie tzw. pępek – widoczny na zewnątrz przy jednym z końców owocu. W warunkach domowych w temperaturze pokojowej pomarańcze możemy przechowywać około tygodnia, po włożeniu ich do lodówki ten czas wydłuża się o kolejne 7 dni.

Więcej na temat owoce zdrowe produkty pomarańcza