pomidory i sos pomidorowy
© denira/Fotolia.com

Likopen, czyli naturalny przeciwutleniacz zawarty w pomidorach i przetworach pomidorowych

pomidory i sos pomidorowy
© denira/Fotolia.com

Najlepszym źródłem likopenu są pomidory, ketchupy oraz soki, sosy i koncentraty pomidorowe. Przyjmowanie tej substancji stymuluje odporność organizmu, wzmacnia kości oraz zapobiega nowotworom. Likopen jest używany również jako barwnik w przemyśle spożywczym.

 

Przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty, są związkami chemicznymi. Zazwyczaj występują w roślinach. Ich główną rolą jest poprawienie odporności komórek organizmu oraz zapobieganie nowotworom, chorobom serca i układu krwionośnego. 

Czym jest likopen i gdzie występuje?

Likopen jest jednym z przeciwutleniaczy oraz naturalnym barwnikiem występującym w różowych i czerwonych owocach. Substancję tę, oznaczoną symbolem E160d, stosuje się w przemyśle spożywczym. Likopen służy jako barwnik do pieczywa, ciast, ciastek, lodów, sosów, zup, przypraw, win, deserów oraz bakali. Substancja najlepiej przyswaja się z tłuszczami. 

Korzyści płynące z przyjmowania likopenu 

Jedzenie żywności bogatej w likopen ma wiele zalet:

  • chroni przed nowotworami skóry, prostaty oraz szyjki macicy 
  • wzmacnia odporność organizmu na choroby, nowotwory oraz drobnoustroje, 
  • pomaga usunąć cholesterol z krwi,
  • zapobiega chorobom serca i układu krwionośnego (na przykład zawałowi, miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu oraz wylewom i zatorom), 
  • rozszerza naczynia krwionośne 
  • wzmacnia stawy, zęby i kości, dzięki czemu hamuje rozwój osteoporozy, 
  • poprawia wygląd i elastyczność skóry (szczególnie po opalaniu) i chroni ją przed działaniem promieni słonecznych. 

Gdzie występuje likopen? 

Likopen występuje w świeżych owocach morza oraz czerwonych owocach i warzywach. Największe stężenie tej substancji zawierają jednak produkty przetworzone, na przykład sosy, soki, zupy i ketchupy. Dzieje się tak, gdyż likopen uwalnia się pod wpływem rozdrabniania, gotowania i smażenia. Co ważne, produkcję substancji pobudza słońce, więc jej największa ilość znajduje się w roślinach gruntowych, które długo dojrzewają. Bogatym źródłem likopenu są: 

  • świeże pomidory – około 3 miligramy likopenu na 100 gramów produktu,
  • miąższ arbuzów - około 4 miligramy likopenu na 100 gramów produktu,
  • różowe grejpfruty – około 4 miligramy likopenu na 100 gramów produktu,
  • soki pomidorowe – około 9 miligramów likopenu na 100 mililitrów produktu,
  • ketchupy – około 16 miligramów likopenu na 100 gramów produktu,
  • sosy do spaghetti - około 22 miligramy likopenu na 100 gramów produktu, 
  • koncentraty pomidorowe - około 42 miligramy likopenu na 100 gramów produktu, 
  • zupy pomidorowe - około 7 miligramów likopenu na 100 mililitrów produktu,
  • przetwory z owoców morza (głównie sosach) - około 17 miligramów likopenu na 100 mililitrów produktu,
  • sosy z papryczek chili - około 20 miligramów likopenu na 100 mililitrów produktu. 

Najlepszym źródłem likopenu są przetwory własnej roboty. Jeśli jednak używa się artykułów sklepowych, warto wybierać te, które zostały zrobione z dużej ilości owoców letnich (na przykład 1 kilogram pomidorów na 100 gramów koncentratu).

 

Przeładuj

Anna Mucha w półfinale "Czaru Par"! "Małżeństwo to jest obóz przetrwania"

zobacz 00:30