Kuchnia makrobiotyczna
Image by LifetimeStock.com

Z diety makrobiotycznej praktycznie wykluczamy produkty pochodzenia zwierzęcego, dopuszczalne są jedynie niewielkie ilości białego mięsa ryb, skorupiaków, kefiru czy mleka. Na zakończenie każdego posiłku zalecane jest jedzenie porcji samodzielnie przygotowanej warzywnej kiszonki.

Zasady odżywiania w kuchni makrobiotycznej

Dieta makrobiotyczna to sposób odżywiania oparty na chińskiej filozofii zachowania równowagi między pierwiastkami Yin i Yang, żeńskim i męskim. Każdy posiłek musi być tak zbilansowany, aby zawierał wszystkie składniki.

W diecie makrobiotycznej w każdym posiłku łączymy smaki: kwaśny, ostry, słodki, słony, a żywimy się zgodnie z prawami natury i tylko produktami jak najmniej przetworzonymi, często surowymi, a najlepiej pochodzącymi z ogrodu.

Ważne są proporcje między produktami:

  • 50-60% diety powinny stanowić niełuskane ziarna zbóż (można z nich przygotowywać także pasztety, ciastka, kotlety, placki),
  • 25-30% powinny stanowić warzywa (przede wszystkim kapusta i warzywa korzeniowe),
  • 10-15% diety to białko (soja, ciecierzyca, groch, fasola, orzechy, białe mięso ryb),
  • 10% to płyny (woda, kapuśniak, barszcz z kiszonych buraczków, efekt fermentacji soi, ryżowa herbata) jedzone minimum 15 minut po posiłku, nigdy w trakcie.

Wykluczone jest mięso, większość nabiału, owoce tropikalne (banany czy cytrusy), używki, cukier, dopuszczalne są małe ilości owoców morza i ryb. Codziennie przygotowuje się 3 posiłki, które warto zakończyć domową kiszonką, np. z kapusty, selera, ogórków, cebuli, rzodkiewki, kalarepy, marchewki, pora, brokuła. Dowolne warzywa wkłada się naprzemiennie do zamykanego słoja, zalewa na tydzień ciepłą wodą z dodatkiem 2 łyżek soli, czosnku, chrzanu, kopru i kładzie się na wierzchu kromkę razowego chleba.

Plusy i minusy kuchni makrobiotycznej

Zalety:

  • na diecie makrobiotycznej przyjmuje się z nieprzetworzonym pożywieniem dużo łatwo przyswajalnych witamin i minerałów, a eliminuje wchłanianie toksycznych odpadków.
  • dzięki diecie znacznie rzadziej się choruje, wzmacnia się serce, wyrównuje ciśnienie krwi, obniża się ryzyko raka płuc, jelita grubego czy tarczycy.

Wady:

  • poleca się stosowanie diety przez maksymalnie 2 miesiące, gdyż może prowadzić do niedokrwistości, osłabienia i zmęczenia organizmu.
  • wymaga bardzo indywidualnego podejścia, dokładnego odmierzania porcji.

Dieta makrobiotyczna wymaga etapu przygotowania do niej, a następnie wyjścia, a najbezpieczniejsza przed rozpoczęciem tego rodzaju żywienia byłaby konsultacja z doświadczonym dietetykiem.