jeżyny i maliny
Image by LifetimeStock.com

Jeżyny nie tylko pomagają dbać o urodę (zawierają antyoksydanty i witaminę młodości - E), ale skuteczne są też w profilaktyce zdrowotnej. Jeżyny są bogatym źródłem witamin i wartości odżywczych, a w 100 gramach tych owoców są jedynie 43 kcal.

Jeżyny jako skuteczny element profilaktyki antynowotworowej

Jeżyny są wymienianie jako jeden z owoców, które skutecznie niszczą wolne rodniki, dzięki dużej zawartości antyoksydantów. Wolne rodniki nie tylko przyczyniają się do przedwczesnego starzenia, ale również współodpowiedzialne są za powstawanie komórek rakowych. Istnieje lista produktów (stworzona przez Departament Rolnictwa USA, ORAC Oxygen Radical Absorbance Capacity), które chronią organizm przed zgubnym działaniem wolnych rodników i na tej liście dumnie prezentują się m.in. właśnie jeżyny.

Jeżyny dobre dla diabetyków i osób dbających o linię

Ponieważ jeżyny mają niski indeks glikemiczny (na poziomie 25) mogą być źródłem składników odżywczych i witamin w diecie osób chorych na cukrzycę. Są również bogate w błonnik, dzięki czemu regulują pracę układu trawiennego, wpływają korzystnie na poziom stężenia złego cholesterolu we krwi i pozwalają utrzymać dłużej uczucie sytości.

Jeżyny pomagają dbać o piękną skórę

Oprócz wspomnianych wcześniej antyoksydantów, jeżyny są również źródłem witaminy E, która zwana jest także witaminą młodości. Dzięki jeżynom wzmocnione zostaną naczynka krwionośne, zwiększy się również synteza kolagenu, a skóra będzie miała większą zdolność do regeneracji. Jeżyny w walce o piękną cerę sprawdzą się także w formie maseczki, która będzie miała działanie nawilżające. Aby zrobić domową maseczkę wystarczy kilka jeżyn, łyżeczka miodu i śmietany. Dokładnie wymieszane składniki można nałożyć na twarz i szyję. Po upływie 15–20 minut maseczkę należy zmyć chłodną wodą.

Jeżyny na lepszą odporność i zdrowsze serce

Dzięki zawartości witaminy C jeżyny pomogą również w budowaniu odporności organizmu, a wysoka zawartość potasu będzie sprzyjała regulowaniu ciśnienia krwi i prawidłowej pracy serca, o które zadba także magnez zawarty w jeżynach.

 

Jeżyny świetnie sprawdzają się jako dodatek do deserów: kisieli czy galaretek, ciast i dżemów.  

Więcej na temat owoce zdrowe produkty witaminy