Liście szpinaku
©silverspiralarts/Fotolia

Dwa przepisy na niecodzienne zastosowanie szpinaku w kuchni

Liście szpinaku
©silverspiralarts/Fotolia

Potrawy ze szpinakiem, zarówno świeżym, jak i mrożonym to ogromna ilość możliwości. Można go dodawać do sałatek, naleśników, koktajli, kotletów, zup, sosów, zapiekanek czy pasztetów. Możemy go jeść na surowo zamiast sałaty czy roszponki, doskonale smakuje z makaronem i suszonymi pomidorami.

Szpinak zawiera żelazo i witaminy z grupy B oraz witaminę C. Pamiętajmy, że nie może być nadużywany w diecie szczególnie przez osoby cierpiące na dolegliwości ze strony układu moczowego, ponieważ zawarte w szpinaku szczawiany mogą nadmiernie kumulować się w nerkach.

Jak przygotować świeży szpinak w cieście naleśnikowym

Popularne i lubiane naleśniki ze szpinakiem to najczęściej przygotowywane z niego danie. W wersji nieco odmienionej można również przyrządzić świeży szpinak w bardzo dekoracyjny sposób uzyskując ciekawą wizualnie przystawkę do dania głównego lub przekąskę.

Stopień trudności: łatwy

Czas przygotowania: 15 minut

Składniki:

  • około 3 garści świeżych dużych liści szpinaku,
  • 1 szklanka wody gazowanej,
  • 1 czubata łyżeczka mąki ziemniaczanej,
  • 3/4 szklanki mąki pszennej,
  • sól, olej do smażenia np. kokosowy.

Sposób przygotowania:

1. Szpinak dokładnie opłucz i odsącz z nadmiaru wody. Nie obcinaj łodyżek – będą pomocne przy smażeniu i jedzeniu.

2. Przygotuj ciasto dokładnie mieszając wszystkie składniki, konsystencja musi być gęstsza od standardowego ciasta naleśnikowego.

3. Do wysokiego rondla lub dużej patelni nalej tyle oleju, żeby pokrywał dno około 0,5 cm warstwą.

4. Obtaczaj każdy listek w cieście i smaż na złoto na oleju z jednej lub obu stron. Możesz do ciasta dodać łyżkę podprażonego na patelni sezamu.

5. Usmażone listki wykładaj na papierowy ręcznik, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu.

Przygotowany w ten sposób szpinak można modyfikować według własnych upodobań, dodając np. do ciasta ulubione przyprawy.

Jak przygotować szpinak w formie koktajlu

Zielone koktajle owocowo-warzywne są szczególnie popularne wśród osób dbających o linię i zdrowe odżywianie. Co wcale nie musi być jednoznaczne z tym, że świeży szpinak przyrządzony w ten sposób nie może smakować wyśmienicie i jednocześnie być odświeżającym i kojącym pragnienie napojem.

Stopień trudności: łatwy

Czas przygotowania: 15 minut

Składniki:

  • około 1 garści świeżych liści szpinaku,
  • 1 szklanka wody kokosowej,
  • pół dojrzałego mango,
  • 3 gałązki świeżej natki pietruszki.

Przygotowanie:

1. Umyj dokładnie liście szpinaku i natki, przekrój mango i wydrąż łyżką miąższ z połowy owocu, wrzuć wszystko do blendera kielichowego lub wysokiego naczynia, zalej wodą kokosową i zblenduj.

Tak przygotowany świeży szpinak jest doskonałym napojem w upalne dni, świetną propozycją na lekką i odżywczą kolację oraz pyszny deser.

Smacznego!


Więcej na temat dieta zdrowe produkty przepisy
Przeładuj

Pierwsza scena filmu "Artyści przeciw nienawiści" zaczyna się od... przekleństw Dody! Artystka zdradza kulisy tej sytuacji

zobacz 00:49