3 martwe dorsze
© Witold Krasowski/Fotolia.com

Jak kupować i przygotowywać dorsza?

3 martwe dorsze
© Witold Krasowski/Fotolia.com

W niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę D3 oraz łatwo przyswajalne białka bogate są ryby morskie takie jak np.: pstrąg, halibut i dorsz. Wartości odżywcze w nich zawarte pozytywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu.

Wartości odżywcze dorsza

W 100 g dorsza znajduje się nieco ponad 80 kcal, co czyni go drugą po mintaju najchudszą morską rybą. Taka ilość dorsza zaspokaja również dziennie zapotrzebowanie organizmu na selen oraz 40% porcji białka o strawności na poziomie 90%. Ponadto uzupełnimy witaminę D3, witaminę B6 i B12, niacynę, jod i fosfor. Z wątroby dorsza produkowany jest tran, który wspomaga układ immunologiczy organizmu zaopatrując go m.in. w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 oraz witaminę A.

Jak kupować i przechowywać dorsza?

Kupując świeżą rybę morską – nie tylko dorsza – należy zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych elementów. Czy:

  • ma przezroczyste i wypukłe oczy,
  • pod wpływem nacisku jej mięso wraca szybko do poprzedniego kształtu, jest sprężyste,
  • po umieszczeniu jej w naczyniu z wodą opada na dno,
  • ma jasnoczerwone i pozbawione śluzu skrzela,
  • posiada lśniące i ciasno przylegające łuski,
  • pachnie świeżo i morsko,
  • jej pysk jest zamknięty.

 

Jeżeli spełnia te warunki, wówczas możemy mieć pewność, że ryba jest świeża. Gdy kupujemy zamrożone filety zwróćmy uwagę, czy opakowanie nie jest uszkodzone. Tego typu defekt – nawet najmniejsza dziurka powoduje, że mięso wysycha, ponieważ woda i lód z niej odparowują a wraz z nimi wartości odżywcze i smak.

 

Sprzedawcy skutecznie kamuflują wiek ryby pokrywając ją lodową glazurą. Dlatego mrożonki niestety nie zawsze są dobrym pomysłem. W miarę możliwości kupujmy świeże ryby przy okazji nie ponosząc dodatkowych kosztów związanych z płaceniem za grubą warstwę lodu. Ponieważ lodówki domowe mają zbyt wysoką temperaturę, by można było w nich przechowywać świeże ryby, należy używać dodatkowo lodu. Wystarczy do dużej miski nasypać wcześniej przygotowany lód w kostkach i obłożyć nimi rybę. Aby zachować wszelkie parametry właściwego przechowywania lód powinien być wymieniany 2 razy dziennie. W ten sposób możemy przechowywać w lodówce świeżo złowioną rybę przez około 4 dni. Gdy połów miał miejsce na kilka dni przed momentem, gdy ryba trafiła do nas, wówczas 2 dni to maksimum.

Przygotowanie dorsza

Jeżeli przed smażeniem ryba nie zostanie rozmrożona, wówczas cały proces zamieni się w gotowanie. Dlatego mrożone ryby najlepiej rozmrażać przed obróbką termiczną. Delikatny smak mięsa dorsza sprawia, że jest on doskonały do wielu dań. Przede wszystkim świetnie sprawdza się we wszelkiego typu dietach lekkostrawnych i niskokalorycznych, ponieważ przy dostarczeniu stosunkowo niewielkiej liczby kalorii, dostarcza nam wielu cennych substancji odżywczych.

 

Dorsz wyśmienicie smakuje gotowany (np. w warzywach), parowany, smażony (np. dorsz w migdałach), pieczony (np. dorsz w ziołach), z grilla lub z piekarnika, sprawdza się również jako dodatek do rybnego pasztetu oraz zupy rybnej. Można go podawać ze świeżymi, chrupiącymi sałatkami szczególnie w postaci wykwintnych pulpecików. Doskonale komponuje się z wytrawnym lub półwytrawnym białym winem.

 

Więcej na temat składniki odżywcze
Przeładuj

Tak wygląda grób Pawła Królikowskiego rok po śmierci. Rodzina jest bezsilna. Chcą postawić mu pomnik, ale jest problem

zobacz 00:43