Mięso
Image by LifetimeStock.com

Czy mięso jest zdrowe – opinie zwolenników i przeciwników

Mięso
Image by LifetimeStock.com

Odpowiedź na pytanie, czy mięso jest zdrowe, zależy od rodzaju mięsa i sposobu hodowli zwierząt, od którego pochodzi. Najlepiej jeść mięso z własnego gospodarstwa lub kupować je u zaufanego sprzedawcy. Najzdrowsze jest mięso białe, np. indycze, które warto jeść 2-3 razy w tygodniu. Mięso czerwone, które obfituje w tłuszcze nasycone, najlepiej jeść sporadycznie (np. raz w miesiącu).

Czy mięso jest zdrowe – opinie zwolenników

Mięso jest źródłem łatwo przyswajalnego i pełnowartościowego białka (jest go 15-23%). Zawiera szereg witamin z grupy B i związków mineralnych: żelaza, selenu i cynku, a także miedzi, magnezu i siarki. Aminokwasy zawarte w mięsie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu immunologicznego (zobacz badania). Najzdrowsze jest mięso białe – z indyka, kurczaka, warto wybierać cielęcinę, czasem wołowinę, najrzadziej mięso wieprzowe (ma najwięcej tłuszczu i zagrażających sercu tłuszczy nasyconych). Zdrowe mięso jest niskokaloryczne – w 100 gramach piersi indyka jest około 85 kalorii i 2 gramy tłuszczów nasyconych, tymczasem w 100 gramach łopatki wieprzowej – 260 kalorii i aż 10 gramów tłuszczów nasyconych. Nie bez znaczenia jest też sposób przygotowania mięsa – najzdrowsze jest gotowanie na parze lub tradycyjne, pieczenie, grillowanie, najgorsze – smażenie. Zwierzęta z chowu ekologicznego żyją dłużej, dostają lepszą karmę, dzięki czemu człowiek nie jest narażony na przyswajanie hormonów.

Czy mięso jest zdrowe – opinie przeciwników

W dużych hodowlach zwierzęta karmione są antybiotykami. Pozostałości leków mogą znaleźć się w mięsie, które zjada człowiek. Wegetarianie i weganie nie jedzą mięsa nie tylko ze względów zdrowotnych – to także protest wobec warunków hodowli.

 

Osoby na diecie bezmięsnej powinny dostarczać organizmowi białko o pochodzeniu roślinnym – jest go dużo, np. w orzechach i roślinach strączkowych. Należy jednak pamiętać, że białko niezwierzęce jest gorzej przyswajane przez organizm ze względu na niską zawartość aminokwasów egzogennych, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć: lizyny, metioniny, waliny, leucyny.


Więcej na temat zdrowe produkty zdrowe diety
Przeładuj

Basia Kurdej-Szatan zdradza, kiedy wróci do "M jak miłość"! "Znam już termin"

zobacz 00:51