Buraczki z chrzanem
© nikolaydonetsk/Fotolia.com

Korzeń chrzanu jest niezwykle zdrowy, to naturalny środek na wiele chorób i dolegliwości. Do tego świetnie sprawdza się w kuchni, szczególnie jako dodatek do mięs czy ćwikły. Poznaj właściwości zdrowotne chrzanu. Jak zrobić pyszny i prosty sos chrzanowy?

Chrzan - właściwości zdrowotne

Chrzan nie tylko podkreśli smak wielu potraw, ale jest także naturalnym lekiem na wiele dolegliwości. Zarówno medycyna ludowa, jak i lekarze potwierdzają jego niezwykłe właściwości zdrowotne.

Zbawiennie działa na wszystkie bóle i zapalenia, katar czy problemy z układem pokarmowym, a ponadto ma silne właściwości antynowotworowe. Chrzan skutecznie można stosować w przypadku przeziębienia i infekcji dróg oddechowych.

Roślina ta pobudza krążenie krwi, dlatego też używa się jej do łagodzenia dolegliwości związanych z reumatoidalnym zapaleniem stawów. Okłady z tartego korzenia chrzanu złagodzą ból i przywrócą ruchomość stawów.

Najważniejszym składnikiem chrzanu są glukozynolany, które w momencie rozkładu wydzielają izotiocyjaniany, zmniejszające ryzyko zachorowania na nowotwory. 

Korzeń chrzanu jest źródłem wielu witamin i składników odżywczych, takich jak:

  • witamina A,
  • witamina C,
  • witamina E,
  • witaminy z grupy B,
  • potas,
  • magnes,
  • żelazo,
  • siarkę,
  • wapń,
  • cynk,
  • mangan.

Kiedy zbierać chrzan?

Korzenie chrzanu najlepiej zbierać w okresie jesiennym, kiedy jego liście zaczynają żółknąć. Najlepszy będzie ten z młodych roślin, wieloletni chrzan często ma gorszy smak i jest bardziej łykowaty.

Liście chrzanu z kolei zbiera się wiosną, nie są jednak tak często wykorzystywane w polskiej kuchni jak korzeń rośliny.

Przepis na sos chrzanowy

  • szklanka bulionu warzywnego
  • 4 łyżki śmietany 18%
  • 3 łyżeczki tartego chrzanu
  • łyżeczka mąki pszennej
  • łyżeczka masła
  • przyprawy: sól, pieprz, cukier, sok z cytryny

Jak zrobić sos chrzanowy?

  1. W rondelku rozpuścić masła. Dodać mąkę i zrobić zasmażkę.
  2. Powoli wlewać bulion cały czas mieszając. 
  3. Następnie dodać śmietanę, najpierw hartując ją kilkoma łyżkami wywaru.
  4. Całość zagotować i zdjąć z gazu.
  5. Jeśli mamy świeży chrzan, należy go zetrzeć na drobnych oczkach i skropić sokiem z cytryny. Jeśli gotowy ze słoika, wystarczy dorzucić go do sosu.
  6. Całość doprawić solą, pieprzem i cukrem. Taki sos to idealny dodatek do mięs wołowiny, pulpetów, klopsów czy pieczeni.

 

 

Więcej na temat zdrowe produkty przepisy sosy