koper włoski na stole
©pilipphoto/fotolia

Fenkuł, czyli koper włoski – naturalny afrodyzjak

koper włoski na stole
©pilipphoto/fotolia

Bulwa kopru włoskiego, czyli inaczej fenkuł lub koper słodki, uważana jest za afrodyzjak. Bulwę kopru włoskiego można jeść na surowo, po uprzednim grillowaniu, gotowaniu lub uduszeniu. Jest bogatym źródłem błonnika, witaminy C i potasu.

Właściwości bulwy kopru włoskiego

Fenkuł jest bogatym źródłem:

Bulwa kopru włoskiego wzmacnia układ odpornościowy, wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, a dzięki temu pomaga zapobiegać udarom i zawałom. Zmniejsza także poziom cholesterolu. Zawiera silne przeciwutleniacze, zapobiegające rozwojowi komórek kancerogennych. Neutralizuje wolne rodniki i chroni układ krwionośny.

 

Koper włoski jest warzywem niskokalorycznym, co często jest wykorzystywane w dietach odchudzających  - 10 dag fenkułu to tylko około 50 kalorii. Tym bardziej, że korzystnie wpływa na trawienie i przemianę materii.

Jak kupować i przygotowywać bulwę kopru włoskiego?

Fenkuł jest dostępny w sprzedaży przez cały rok. Kupując bulwę kopru włoskiego, wybieraj zawsze warzywa jasne i twarde. Górne pędy powinny mieć jasnozielony kolor.

 

1. Obierz zewnętrzne warstwy, które są twarde.

2. Odkrój nać i spód.

3. Przekrój bulwę na pół i posiekaj.

Nie powinno się przechowywać warzywa w lodówce dłużej niż dwa tygodnie. Gotowy fenkuł można:

  • dodawać surowy do sałatek z cytrusów,
  • smażyć na maśle,
  • zapiekać z beszamelem.

Łodygi można dodać do bulionu razem z włoszczyzną.

Przepisy z fenkułem w roli głównej

1. Bulwa kopru włoskiego, zwłaszcza surowa, zawiera substancje wzmagające podniecenie i potencję u mężczyzn. Świetnie się więc sprawdzi jako składnik kolacji dla dwojga – np. jako dodatek do sałatki z pomarańczą.

 

2. Fenkuł zawiera witaminę A, która pozytywnie wpływa na wzrok i łagodzi podrażnienia oczu. Jeśli masz sokowirówkę i czeka cię kilka godzin pracy przed komputerem, przygotuj sok z bulwy kopru włoskiego i marchewki. Dodatkowo wzmocnisz w ten sposób odporność.

 

3. Nie masz pomysłu na obiad? Zeszklij na oliwie czosnek, dodaj posiekany fenkuł, pokrojone pomidory i zielone oliwki. Całość podduś 10 minut i podaj do ugotowanego al dente makaronu.

 

Więcej na temat zdrowe produkty przepisy
Przeładuj

Klaudia El Dursi jest faworyzowana w "Top Model"? Jurorka show odpowiada na zarzuty internautów

zobacz 01:04