dziecko raczkuje po trawie
©kon/Fotolia

Raczkowanie jest jednym z ważnych etapów rozwoju motorycznego niemowląt. Zazwyczaj następuje po 6. miesiącu życia, ale jeszcze przed 12. Poprzedza go pełzanie i siadanie bez podparcia. Dziecko, które opanuje już te umiejętności, zaczyna poruszać się na kolanach i dłoniach. Na początku niezgrabnie, z czasem zyskuje w tym coraz większą wprawę.

Kiedy dziecko zaczyna raczkować?

Raczkowanie pozwala dzieciom na sprawniejsze niż dotychczas przemieszczanie się z miejsca na miejsce, np. do zabawki, którą podaje mu mama lub tata. Dzieci zaczynają raczkować w drugim półroczu życia, pomiędzy 6. a 12. miesiącem. Dzieci najczęściej przechodzą z pełzania do raczkowania około 8. lub 9. miesiąca życia. Wcześniaki niekiedy zaczynają raczkować później niż dzieci urodzone w terminie.

 

Raczkowanie trwa na ogół ok. 3 miesięcy. Potem dziecko zaczyna wstawać, przytrzymując się przedmiotów, i próbuje chodzić w pozycji wyprostowanej.

Raczkowanie a rozwój psychomotoryczny dziecka

Charakterystyczne ruchy, które dziecko wykonuje podczas raczkowania, czyli naprzemienne wysuwanie rąk i nóg, mają duże znaczenie dla kształtowania się prawidłowej postawy ciała i późniejszej nauki chodzenia. Raczkowanie jest również czynnikiem wpływającym na prawidłowe kształtowanie się połączeń pomiędzy obiema półkulami mózgu, co z kolei warunkuje prawidłową koordynację wzrokowo-ruchową, ważną chociażby dla opanowania umiejętności pisania i wykonywania innych precyzyjnych ruchów.

Czy wszystkie dzieci raczkują?

Nie wszystkie dzieci przechodzą etap raczkowania. Niektóre od razu stają na nogi i poruszają się w ten sposób. Jeśli dziecko porusza się w jakikolwiek inny sposób i potrafi dotrzeć do zabawki, którą mu podajesz, nie ma powodu do niepokoju.

 

Mówi się o tym, że wiele dzieci, które mają problem z dysleksją i dysgrafią, nie raczkowało w dzieciństwie. Rzeczywiście taka prawidłowość jest często obserwowana, nie jest jednak regułą. Warto obserwować rozwój mowy i naukę pisania dziecka, żeby w razie potrzeby odpowiednio wcześnie podjąć działania profilaktyczne, np. zajęcia korekcyjne, na które dziecko może uczęszczać już w przedszkolu.