brązowa stewia
©bit24/Fotolia
Styl życia

Zdrowe słodzenie herbaty – czym słodzić zamiast cukru?

Czym słodzić herbatę zamiast cukru? Zamiast cukru, który jest pozbawiony wszelkich substancji odżywczych i jest kaloryczny, herbatę można słodzić stewią, melasą, ksylitolem, erytrytolem, czy miodem.

Czym słodzić herbatę zamiast cukru? Zamiast cukru, który jest pozbawiony wszelkich substancji odżywczych i jest kaloryczny, herbatę można słodzić stewią, melasą, ksylitolem, erytrytolem, czy miodem.

Miód

Miód zawiera wiele enzymów, kwasów organicznych, witaminy i minerały (żelazo, wapń, fosfor i jod). Dzięki swoim właściwościom pozytywnie działa na serce, obniża ciśnienie krwi, poprawia krążenie i samopoczucie. Ponadto miód jest doskonałym lekarstwem na bezsenność. Cena miodu zależna jest od jego rodzaju. Można kupić miód za 10, 30, czy 50 złotych.

Ksylitol (cukier brzozowy)

Ksylitol jest cukrem naturalnym, uzyskiwanym z brzozy i mającym właściwości bakteriobójcze. Oprócz tego ksylitol jest cukrem zasadowym i ma niski indeks glikemiczny. Dzięki swoim właściwościom wzmacnia układ immunologiczny, zwiększa wchłanianie wapnia do organizmu i odporność organizmu. Smakuje podobnie jak cukier biały, ale posiada o połowę mniej kalorii. Zalecany jest osobom cierpiącym na osteoporozę. Jedyną wadą ksylitolu jest to, że zbyt duże jego przyjmowanie może wywołać biegunki, niestrawność i wzdęcia. Cena ksylitolu to 20 zł za kg.

Erytrytol

Erytrytol ma podobne właściwości jak ksylitol, niski indeks glikemiczny i posiada jeszcze mniej kalorii od tego pierwszego. Erytrytol nie powoduje biegunki, niestrawności i wzdęć. Ponadto produkt ten nie wpływa na poziom glukozy i insuliny we krwi, dlatego też może być stosowany przez osoby chorujące na cukrzycę. Erytrytol kosztuje od 30 do 40 zł za kg.

Stewia

Stewia jest rośliną, której liści używa się do słodzenia herbaty. Mogą to być liście suszone, sproszkowane, jak i świeże. Liście stewii zawierają duże ilości witamin, przede wszystkim z grupy B i C oraz wapń, magnez, żelazo, selen, kwas foliowy. Stewia, mimo tego, że jest słodsza od cukru białego nie zawiera kalorii i korzystnie wpływa na wątrobę. Stewia to koszt około 60 zł za kg.

Melasa

Melasę ma postać ciemnego, gęstego płynu podobnego do syropu. Melasa ma mało kalorii (o połowę mniej od cukru białego), witaminy z grupy B i minerały (fosfor, wapń, potas, cynk, miedź). Ponadto melasa wzmacnia kości, odporność organizmu, poprawia trawienie i wspomaga pracę układu krążenia. Cena melasy to ok 20 zł za kilogram.


słodycze
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Niebezpieczny syrop glukozowo-fruktozowy w coraz większej liczbie produktów
Syrop glukozowo-fruktozowy daje słodki smak produktom, a tym samym doprowadza do przyjmowania dodatkowych pustych kalorii. Jego przyjmowanie przynosi wyłącznie negatywne skutki.

Syrop glukozowo-fruktozowy daje słodki smak produktom, a tym samym doprowadza do przyjmowania dodatkowych pustych kalorii. Jego przyjmowanie przynosi wyłącznie negatywne skutki. Czym jest syrop glukozowo-fruktozowy? Syrop glukozowo-fruktozowy to wytwarzany z kukurydzy zamiennik cukru . Z kukurydzy otrzymuje się skrobię kukurydzianą, a ze skrobi wytwarza się jasnożółty syrop . Taki syrop dodawany jest do soków owocowych, napojów alkoholowych, izotonicznych i energetycznych, słodyczy , serków homogenizowanych, jogurtów, dżemów, galaretek, lodów, mleka zagęszczonego. Grupa produktów, w których występuje syrop glukozowo-fruktozowy ciągle wzrasta.   Syrop glukozowo-fruktozowy jest chętnie wykorzystywany w przemyśle, ponieważ: 1. jest tani (tańszy od zwykłego cukru), 2. występuje w postaci płynnej – to ułatwia transport i przechowywanie, 3. nie ulega krystalizacji. Ryzyko spożywania syropu glukozowo-fruktozowego Przyjmowanie syropu glukozowo-fruktozowego do organizmu nie przynosi żadnych korzyści. Te puste kalorie przyczyniają się do powstawania otyłości, cukrzycy oraz do problemów z sercem . Ten produkty powoduje zwłaszcza zwiększającą się liczbę otyłych dzieci. Znasz pojęcie hipoglikemia? Jakie są objawy hipoglikemii - zbyt niskiego poziomu cukru we krwi ? Używasz cukru? Czym słodzić herbatę zamiast cukru ? Jakie są przyczyny cukrzycy? Poznaj różnice między cukrem a syropem glukozowo-fruktozowym .

cukier brzozowy ksylitol w miseczce
©ded/Fotolia.com
Styl życia
Ksylitol, czyli naturalny zamiennik cukru – wady i zalety stosowania
Ksylitol wyglądem i smakiem przypomina biały cukier. Jest jednak od niego zdrowszy -nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Ponadto ksylitol wykazuje właściwości bakteriobójcze, które są szczególnie przydatne w profilaktyce próchnicy.

Ksylitol wyglądem i smakiem przypomina biały cukier. Jest jednak od niego zdrowszy -nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Ponadto ksylitol wykazuje właściwości bakteriobójcze, które są szczególnie przydatne w profilaktyce próchnicy. Ten zdrowszy zamiennik cukru nie powoduje skoków insuliny u człowieka, natomiast drastycznie zwiększa jej produkcję u psów. Już 1 gram ksylitolu może spowodować poważne konsekwencje zdrowotne u czworonożnego pupila. Cukier brzozowy czy kukurydziany – jak uzyskuje się ksylitol Ksylitol był produkowany już w XIX wieku. Wówczas pozyskiwano go z kory brzozy. Obecnie tylko w Finlandii ksylitol jest cukrem brzozowym. Na masową skalę ksylitol wytwarza się z kukurydzy , która jest o wiele tańsza niż brzozowa kora. W jakiej formie i gdzie można kupić ksylitol Ksylitol jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością oraz w supermarketach. Najczęściej można go dostać w formie krystalicznej (takiej samej jak zwykły, biały cukier), jako drażetki i kostki. Dodawany jest do produktów spożywczych, takich jak: gumy do żucia, dżemy, cukierki. Ksylitol oznaczany jest symbolem: E 300. Ile kalorii ma ksylitol Ksylitol to idealny słodzik dla osób dbających o linię . Ten kukurydziany cukier jest niemal o połowę mniej kaloryczny od popularnej sacharozy (białego cukru). 1 gram ksylitolu to zaledwie 2,5 kcal. Właściwości zdrowotne ksylitolu Ksylitol zawiera błonnik, wapń i fosforany, dzięki czemu jego stosowanie korzystnie wpływa na: kości i zęby – przyspiesza ich remineralizację (odbudowę) zapobiegając tym samym osteoporozie, szkliwo zębów – zmniejszając kwasowość śliny, chroni szkliwo zębów, florę bakteryjną jelit – działa prebiotycznie (przywracające równowagę flory bakteryjnej przewodu pokarmowego), stężenie kolagenu w organizmie . Stosowanie ksylitolu może wpływać na zagęszczenie...

Kawałki arbuza w miseczce
© Dani Vincek/Fotolia.com
Styl życia
Arbuzy a odchudzanie – mała kaloryczność, wysoki indeks glikemiczny
Arbuz nie odchudza, chociaż składa się w ponad 90% z wody. Wysoki indeks glikemiczny tych owoców sprawia, że krótko po zjedzeniu arbuza odczuwa się głód. Dzięki zawartości składników mineralnych i cytruliny (organiczny związek chemiczny z grupy α-aminokwasów) arbuzy wspierają regenerację organizmu po ćwiczeniach.

Arbuz nie odchudza, chociaż składa się w ponad 90% z wody. Wysoki indeks glikemiczny tych owoców sprawia, że krótko po zjedzeniu arbuza odczuwa się głód. Dzięki zawartości składników mineralnych i cytruliny (organiczny związek chemiczny z grupy α-aminokwasów) arbuzy wspierają regenerację organizmu po ćwiczeniach.   Indeks glikemiczny to procentowo wyrażona prędkość wzrostu poziomu glukozy we krwi po zjedzeniu danego produktu w stosunku do wzrostu poziomu cukru po przyjęciu takiej samej ilości czystej glukozy. To znaczy, że indeks glikemiczny danej potrawy wskazuje, jak szybko po jej zjedzeniu rośnie poziom cukru w porównaniu z przyjęciem czystej glukozy.   Wysoki indeks glikemiczny oznacza duży i szybki wzrost stężenia glukozy we krwi, a niski indeks glikemiczny – powolne przyswojenie zjedzonych węglowodanów. Kalorie w arbuzie a odchudzanie Arbuz w 100 gramach ma 30 kalorii. Mogłoby się zatem wydawać, że ilość kalorii w arbuzie plasuje go na czele listy produktów dozwolonych w diecie odchudzającej . Jednak duża zawartość cukru w arbuzach sprawia, że osoby odchudzające się nie powinny jeść ich w większych ilościach. Dojrzały arbuz może zastąpić słodycze, można z niego zrobić pyszną lemoniadę , a schłodzony znakomicie nadaje się też na orzeźwiające drugie śniadanie lub podwieczorek. Indeks glikemiczny arbuza Mogłoby się wydawać, że arbuz odchudza, bo w ponad 90% składa się z wody i ma mało kalorii. Lepiej go jednak unikać, będąc na diecie. Indeks glikemiczny arbuza wynosi 75, a więc jest wysoki (za duży indeks glikemiczny uważa się wartości powyżej 70). Oznacza to, że po zjedzeniu arbuza organizm produkuje duże ilości insuliny, która pomaga w obniżeniu poziomu cukru we krwi. Konsekwencją skoku poziomu cukru we krwi i reakcji organizmu jest szybko...

Nasze akcje

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner
Newsy

Pierścionek zaręczynowy w codziennych stylizacjach. Sprawdź najmodniejsze zestawienia na jesień 2021

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner