Kobieta mierząca się w talii
Flickr/Tanvir Alam/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia

Masz wątpliwości czy twoja waga jest właściwa? Oblicz swój wskaźnik BMI

Wskaźnik BMI mimo, że jest prosty w użyciu, jest również bardzo niedokładny w interpretacji niedowagi i otyłości. Obliczeń może dokonać każdy mając do dyspozycji wzrost w metrach oraz wagę ciała podaną w kilogramach.

Wskaźnik BMI mimo, że jest prosty w użyciu, jest również bardzo niedokładny w interpretacji niedowagi i otyłości. Obliczeń może dokonać każdy mając do dyspozycji wzrost w metrach oraz wagę ciała podaną w kilogramach.

Co to jest wskaźnik BMI, jak obliczyć BMI?

Wskaźnik BMI (ang. Body Mass Index – wskaźnik masy ciała) nazywany też wskaźnikiem Queteleta II określa relację pomiędzy masą ciała a wzrostem i jest jednym z ważniejszych mierników opisujących nasz stan fizyczny, ale niestety niewystarczającym. Wartość BMI obrazuje jedynie przybliżoną zawartość tłuszczu w organizmie.

 

Współczynnik BMI możemy uzyskać poprzez podzielenie wagi wyrażonej w kilogramach przez kwadrat wzrostu wyrażony w metrach.

BMI = waga (kg) / wzrost (m)²

np. Osoba o wzroście 1,78 m i wadze 61 kg ma wagę prawidłową, współczynnik BMI równy 19,25

 

Wartości BMI dla osoby dorosłej (rozszerzone):

  • BMI poniżej 16 – wygłodzenie, sytuacja bardzo niebezpieczna dla zdrowia; przyczyną takiego stanu może być ciężka choroba nowotworowa, zaniedbanie, skrajne niedożywienie;
  • BMI pomiędzy 16-16,99 – wychudzenie; taki wskaźnik mogą osiągać osoby cierpiące na bulimię, anoreksję lub inne zaburzenia odżywiania, doprowadzenie ciała do stanu długotrwałego wychudzenia może skutkować w przyszłości problemami związanymi z układem kostnym, rozrodczym oraz naczyniowo-sercowym;
  • BMI jest mniejsze niż 17-18,49 - niedowaga; nie jest to stan groźny, ale można nieco przybrać na wadze, jeżeli czujemy się osłabieni;
  • BMI mieści się w przedziale: 18,5-24,99 – waga jest prawidłowa; posiadamy wagę idealną, w związku z czym nie musimy rezygnować z dotychczasowej diety;
  • BMI zawiera się w wartościach: 25-29,99 – nadwaga; to alarm, że już należy zmodyfikować dotychczasowy sposób odżywiania, wprowadzić do jadłospisu potrawy lekkostrawne, ograniczyć spożywanie cukrów i tłuszczów, podjąć aktywność fizyczną;
  • BMI w przedziale 30-34,99 – otyłość I stopnia; przy takiej wartości wskaźnika istnieje zagrożenie chorobami związanymi z otyłością, takich jak: miażdżyca, zwyrodnienia stawów, otłuszczenie narządów wewnętrznych;
  • BMI w przedziale 35-39,99 – otyłość II stopnia; zwiększone ryzyko pojawienia się dolegliwości, jak w przypadku otyłości I stopnia;
  • BMI powyżej 40 – skrajna otyłość; osoby z takim wynikiem BMI powinny zgłosić się do specjalisty po pomoc, w skrajnych przypadkach lekarze podejrzewając zagrożenie życia mogą skierować pacjenta na zabieg chirurgiczny.

Nie dajmy się zwariować

Kalkulator BMI jest narzędziem przydatnym, jednak nie należy podchodzić do otrzymanych wartości bezkrytycznie. W pewnych przypadkach może on błędnie interpretować stosunek masy ciała do wzrostu, np. osoby bardzo aktywne mogą ważyć więcej z powodu rozbudowanej masy mięśniowej. Ponadto należy pamiętać, aby nie obliczać BMI dla dzieci do 14 roku życia oraz kobiet w ciąży.

 

Pamiętajmy, aby utrzymać prawidłową masę ciała oraz dobre samopoczucie, stosujmy urozmaiconą dietę nie stroniąc od aktywności fizycznej. 

Waga kuchenna
Flickr/Christian Schnettelker/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Styl życia
Zmierz się i zważ – policz swoje BMI, dowiedz się czy wszystko jest w porządku
BMI – czyli Body Mass Index – indeks masy ciała: stosunek wagi do wzrostu. Dzięki kalkulatorowi BMI możemy szybko się dowiedzieć, czy nasza waga jest w normie, czy też mamy niedowagę lub cierpimy na otyłość.

BMI – czyli Body Mass Index – indeks masy ciała: stosunek wagi do wzrostu. Dzięki kalkulatorowi BMI możemy szybko się dowiedzieć, czy nasza waga jest w normie, czy też mamy niedowagę lub cierpimy na otyłość.   Wskaźnik BMI obliczamy w sposób następujący: wagę (w kilogramach) dzielimy przez wzrost (w metrach) do kwadratu. Inaczej mówiąc, BMI to: BMI = waga (kg) / wzrost (m) x wzrost (m)   Dla przykładu: osoba ważąca 56 kg przy wzroście 1,60 m – ma wskaźnik BMI o wartości: 56 / (1,6x1,6) = 21,87 – jest to waga prawidłowa, zgodnie z poniższymi wartościami:   Zakresy wartości BMI dla osób dorosłych – wartości poszerzone: mniej niż 16 – wygłodzenie 16-16,99 – wychudzenie 17-18,49 – niedowaga 18,5-24,99 – wartość prawidłowa 25-29,99 – nadwaga 30-34,99 – I stopień otyłości 35-39,99 – II stopień otyłością powyżej 40 – otyłość skrajna   Należy pamiętać, że nie obliczamy wskaźnika BMI dla dzieci poniżej 14 roku życia oraz kobiet w ciąży. 

lekarka z notesem
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Jakie informacje można uzyskać podczas pomiaru składu ciała?
Pomiar składu ciała pozwala określić stosunek masy mięśniowej do tkanki tłuszczowej oraz sprawdzić poziom nawodnienia organizmu i określić jego wiek metaboliczny.

Pomiar składu ciała pozwala określić stosunek masy mięśniowej do tkanki tłuszczowej oraz sprawdzić poziom nawodnienia organizmu i określić jego wiek metaboliczny. Wskaźnik BMI, czyli Body Mass Index BMI określa, czy proporcja masy ciała do wzrostu jest odpowiednia. Wylicza się go dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu . Nie będzie to wiążący wynik na przykład u osób regularnie trenujących, gdyż masa mięśniowa zwiększa ogólną wagę ciała. Przyjmuje się, że wskaźnik BMI na poziomie: < 18,5 oznacza niedożywienie, 18,5 – 24,9 oznacza normę, 25 – 29,9 oznacza nadwagę, ≥ 30 oznacza otyłość, 30 – 34,9 oznacza otyłość I stopnia, 35 – 39,9 oznacza otyłość II stopnia, ≥ 40 oznacza otyłość III stopnia. Zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie Zarówno niedobór, jak i nadmiar tkanki tłuszczowej jest niekorzystny dla zdrowia. Pomiar składu ciała określa procentową zawartość tkanki tłuszczowej , a interpretacja wyniku wskaże, czy zawartość tkanki tłuszczowej świadczy o jej niedoborze, normie, nadwadze czy otyłości . Przy badaniu tego czynnika brana jest pod uwagę płeć oraz wiek osoby poddającej się analizie składu ciała. Na przykład u kobiety w wieku 25 lat zawartość tkanki tłuszczowej na poziomie 10% będzie świadczyła o niedoborze, około 30% o normalnej zawartości tkanki tłuszczowej, granica 40% będzie płynną pomiędzy nadwagą a otyłością. Poziom nawodnienia organizmu Dzięki pomiarowi składu ciała można dowiedzieć się także, czy w organizmie jest odpowiednia ilość wody. W organizmie zdrowej kobiety powinno być od 45 do 60% wody, u mężczyzny natomiast od 50 do 65% wody. Właściwe nawodnienie organizmu jest warunkiem utrzymania go w dobrej kondycji. Zawartość masy mięśniowej w organizmie Interpretacja wyników pomiaru składu...

Nastolatkowie
Image by Lifetimestock.com
Styl życia
Wskaźnik BMI – czy nastolatek ma prawidłową wagę?
Aby stwierdzić, czy dziecko ma prawidłową wagę, nie wystarczy obliczyć jego wskaźnika BMI (Body Mass Index), trzeba go jeszcze odnieść do wyników innych osób w danym wieku. Do tego służą siatki centylowe, które pokazują, jaki procent dzieci w danym wieku osiąga podobny wynik.

Aby stwierdzić, czy dziecko ma prawidłową wagę, nie wystarczy obliczyć jego wskaźnika BMI (Body Mass Index), trzeba go jeszcze odnieść do wyników innych osób w danym wieku. Do tego służą siatki centylowe, które pokazują, jaki procent dzieci w danym wieku osiąga podobny wynik. Obliczanie BMI – waga przez wzrost do kwadratu Wyliczenia wskaźnika BMI dokonuje się, dzieląc wagę w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do drugiej potęgi. Otrzymany wynik odczytany według norm dla dorosłych nie jest wiarygodny, ponieważ nie uwzględnia wieku dziecka, a na różnych etapach rozwoju udział tkanki mięśniowej i tłuszczowej jest inny. Dlatego do właściwej oceny, czy dziecko ma nadwagę, niedowagę bądź wagę prawidłową, używa się siatek centylowych, które można znaleźć w internecie. Właściwa interpretacja wyników BMI dla nastolatków Siatki centylowe przedstawiają procentowo, ile osób w danym wieku i o danej płci ma podobny wskaźnik BMI. Ważne jest nie tylko to, ile lat ma badana osoba, ale też to, czy jest dziewczynką, czy chłopcem. Taki sposób obliczania BMI dla nastolatków stosuje się dla osób od 2. do 20. roku życia. Obliczeń można dokonać samodzielnie w domu, znając wiek dziecka oraz jego wzrost (co pomoże obliczyć wartość wskaźnika BMI).   Aby zinterpretować wynik, trzeba nanieść go na odpowiednią siatkę centylową i odczytać zakres. Jeśli wynik to mniej niż 5 centyli (jednostek używanych w tej skali), dziecko ma niedowagę. Osobę można zaklasyfikować do szczupłych, gdy jej wynik mieści się w przedziale 5-25 centyli. Natomiast waga prawidłowa znajdować się w granicach od 25 do 85 centyli. Wynik od 85 do 95 centyli oznacza nadwagę , a powyżej 95 centyli – otyłość. Przykładowo wskaźnik BMI przy prawidłowej wadze u 3-latków powinien wynosić: dla dziewczynek 14-17,2 kg na m², dla chłopców 14,4-17,4 kg na m²....

Nasze akcje

Uwielbiasz taniec? Rozwijaj swoje umiejętności i dziel się nimi ze światem!

Partner
Newsy

Kosmetyki, które dbają o ciebie i planetę. Poznaj nową linię przeciwzmarszczkową Laboratorium Kosmetycznego Ava

Partner

Lubisz zieloną herbatę? Poznaj jej prozdrowotne właściwości

Partner

Słuchawki jak ekskluzywne kosmetyki? To możliwe z Huawei FreeBuds Lipstick

Partner
Newsy

Pierścionek zaręczynowy w codziennych stylizacjach. Sprawdź najmodniejsze zestawienia na jesień 2021

Partner
Kosmetyki Neboa
Newsy

Zadbaj o włosy w duchu eko. Jak duży wpływ na planetę ma zawartość naszych kosmetyczek? Będziesz zaskoczona!

Partner