Reklama

Dla kierowcy zwykłej osobówki jazda z przyczepą może być wyzwaniem. Na co dzień nie jest nam bowiem potrzebna i przyzwyczajeni do "normalnego" jeżdżenia możemy łatwo popełnić kosztowny błąd. Kiedy np. źle wyliczymy promień skrętu i uderzymy naszym wydłużonym pojazdem w słup. Czy też, nie pamiętając o wyższej od auta przyczepie, wjedziemy pod obliczoną na zwykłe auta wiatę. Na pewno znacie takie historie z opowieści.

O czym zatem pamiętać szykując się do podpięcia przyczepy kempingowej albo łodzi.

East News

Zobacz także

Specjaliści od bezpiecznej jazdy z Renault przygotowali zestaw zasad, o których trzeba pamiętać prowadząc auto z przyczepą:

1. Sprawdź swoje uprawnienia.

Zwykle do prowadzenia auta z przyczepą wystarczy zwykłe prawo jazdy, ale niektóre zestawy wymagają "prawka" z kodem 96 albo wręcz kategorii B+E.

2. Sprawdź czy auto nadaje się do holowania przyczepy

Ważne, by sprawdzić dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, przyczepy, jak i całego zestawu oraz np. czy w przyczepie jest hamulec.

3. Czy ładunek jest bezpiecznie ułożony

Rozmieszczenie bagażu jest bardzo ważne.

– Bagaż należy układać w pobliżu dyszla i na wysokości osi, aby nie obciążać nadmiernie tyłu przyczepki. Jednocześnie nie można zapomnieć o maksymalnym nacisku na hak holowniczy pojazdu, ponieważ zbyt duży nacisk na tył auta wpłynie na pogorszenie jego właściwości w związku z odciążeniem przedniej osi – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

4. Sprawdź czy wszystko działa

Przede wszystkim jak wygląda przypięcie przyczepy, czy działają wszystkie światła, kierunkowskazy, światło stopu, wreszcie czy wszystko widzimy w lusterkach. A jeśli nie, czy może warto dołożyć dodatkowe.

5. Więcej gazu

Jazda z dużym obciążeniem za samochodem nie jest prosta. By ruszyć, potrzebujemy większych obrotów silnika. Rozpędzając też dodajemy więcej gazu niż zwykle, bo auto rozpędza się wolniej. Sporo trudniejsze jest też wyprzedzanie, może zająć zdecydowanie więcej czasu niż przy zwykłej jeździe.

6. Dłuższa droga hamowania

Musimy pamiętać, że z dodatkowym obciążeniem wydłuża się droga hamowania.

Podczas gwałtownego hamowania może wystąpić trudność w utrzymaniu prostego toru jazdy przyczepy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zobacz też: Jak samochód pomaga Ci jeździć? Poznaj najnowsze systemy w autach! Wiemy jak to działa

7. Ostrożnie z manewrami i na zakrętach

Większej uwagi wymagają wszystkie wykonywane manewry. Koła przyczepy jadą po mniejszym łuku i trzeba też uważać, by nie zawadzić np. o chodnik albo zaparkowane auta.

8. Pamiętajcie o przepisach

Na autostradzie oraz drodze ekspresowej dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu maksymalna dozwolona prędkość to 80 km/h, a na pozostałych drogach – 70 km/h. W terenie zabudowanym - tak jak zwykle.

9 . Weź dwa trójkąty ostrzegawcze

To ważne, bo gdy przyczepa się zepsuje i rzeba będzie ją zostawić, miejsce oznaczymy jednym trójkątem, drugi zaś - zgodnie z przepisami - musimy mieć w aucie.

Reklama

Zobacz też: Mały, ale wariat - TEST Renault Twingo GT

Mat. prasowe
Reklama
Reklama
Reklama