Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne, komunikacyjne, interakcyjne, relacyjne, należą do grupy kompetencji miękkich, wykorzystywanych w kontaktach z innymi ludźmi. Kompetencje społeczne z jednej strony umożliwiają zawieranie i podtrzymywanie znajomości, z drugiej zaś nastawione są na efektywne wywieranie wpływu na drugą stronę interakcji – zarówno jednostkę, jak i grupę.

Reklama

Umiejętności interpersonalne – przykłady

Kompetencje komunikacyjne ściśle wiążą się z dążeniem do osiągnięcia celu. Do umiejętności interpersonalnych zaliczają się następujące kompetencje:

  • łatwość w nawiązywaniu znajomości;
  • bycie aktywnym słuchaczem;
  • sprawne posługiwanie się słowami oraz komunikacją niewerbalną;
  • umiejętność prowadzenia negocjacji;
  • efektywną pracę zespołową;
  • asertywność;
  • szybkie przystosowanie do nowych warunków;
  • sprawność w rozwiązywaniu konfliktów;
  • motywowanie innych;
  • dar perswazji.

Osoba o wysokim poziomie kompetencji interpersonalnych zna podłoże teoretyczne z zakresu komunikacji, potrafi szybko i sprawnie przeprowadzić analizę sytuacji oraz wybrać adekwatną strategię działania.

Umiejętności interpersonalne a rozmowa o pracę

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej bardzo często sprawdza się kompetencje interpersonalne potencjalnego pracownika. Umiejętności społeczne weryfikuje się zazwyczaj na trzy sposoby - poprzez:

Reklama
  • przeprowadzenie testu behawioralnego – zadawanie pytań odnoszących się do przeszłości, np. Jak Pan/Pani ocenia skuteczność swoich działań w ostatniej pracy?
  • testy sytuacyjne (scenki rodzajowe), np. osoba starająca się o pracę nauczyciela może otrzymać zadanie - Proszę wyobrazić sobie, że przed Panem/Panią znajduje się dziecko, które nie chce wejść do sali i zachować się adekwatnie do sytuacji.
  • testy psychologiczne – powinny być przeprowadzane przez doświadczonych psychologów.
Reklama
Reklama
Reklama