Trening autogenny Schultza – co to jest? W jakim celu można stosować trening autogenny?

Trening autogenny Schultza
Fot. © Ivan Kruk/Adobe Stock

Trening autogenny Schultza jest jedną z form psychoterapii, w której największą rolę odgrywają myśli i oddziaływanie umysłu. To rodzaj bardzo efektywnej relaksacji neuromięśniowej stosowanej powszechnie na całym świecie. Opiera się na autosugestii i medytacji, które prowadzą do stanu zbliżonego do hipnozy.

 

Trening autogenny to metoda opracowana przez niemieckiego lekarza i psychiatrę Johannesa H. Schultza. Opracował ją w oparciu o jogę i medytację z wyłączeniem ich mistyczno-religijnego aspektu. W 1932 roku trening autogenny został uznany za oficjalną technikę psychoterapeutyczną.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: babka-zebra na Boże Narodzenie

Na czym polega trening autogenny Schultza?

Trening autogenny to technika relaksacyjna, która jest powszechnie stosowana, przede wszystkim ze względu na wysoką skuteczność i prostotę wykonywanych ćwiczeń. Opanowanie treningu pozwala na wykształcenie umiejętności osiągania stanu odprężenia w dowolnych warunkach.

 

Trening autogenny jest zestawem bardzo prostych i niewymagających kondycji fizycznej czy sprzętu ćwiczeń. Są to sesje, które powinny być powtarzane codziennie (dla wyrobienia nawyku oraz optymalnego opanowania techniki) przez około 15 minut. W trakcie ćwiczeń wykorzystywany jest zestaw wizualizacji, które wprowadzają w stan odprężenia. Najlepszymi pozycjami do treningu autogennego są: leżenie lub siedzenie. Ważne jest, aby osobie ćwiczącej było wygodnie, a ciało ułożone było w sposób komfortowy.

 

Mechanizm treningu autogennego dzieli się na dwa etapy/elementy:

  • kierowanie swojej uwagi oraz myśli w sposób świadomy: chodzi tutaj przede wszystkim o oczyszczenie myśli (tak, jak w medytacji) i skupienie się na powtarzanej sekwencji, np. wizualizacji,
  • zawężenie pola świadomości, np. skupienie się wyłącznie na jednej części ciała przez dłuższy czas.

 

Kluczowe w treningu jest 6 sekwencji, które muszą następować po sobie w odpowiedniej kolejności, są to: uczucie ciężaru, uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie ciepła w brzuchu (splocie słonecznym) oraz uczucie chłodu na czole.

 

Najlepiej zacząć od sesji 3-5 minutowych powtarzanych nawet trzy razy dziennie. W początkowej fazie nauki zaleca się wykonywanie tylko ćwiczeń polegających na odczuwaniu ciężkości poszczególnych części ciała.

Kiedy trening autogenny ma zastosowanie?

Trening autogenny Schultza wzmacnia odporność i doskonale wpływa na psychikę, dlatego sprawdza się przypadku zaburzeń psychosomatycznych o podłożu stresowym, zaburzeniach hormonalnych i neurologicznych. Może to być również sposób na szybszą rekonwalescencję po zabiegach chirurgicznych czy chorobie. Trening autogenny Schultza jest powszechnie stosowany w terapii dzieci m. in. nadpobudliwych oraz mających problem z koncentracją.

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady